Gå till innehåll
lördag 14 september 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en sunbird corsair 198 från 93 med en omc 3.0. Har ägt den i 3 säsonger men förra året var den på land under hela tiden. 

 

Problemet jag har haft är att den går sjukt trög när man gasar iväg,  man måste smågasa för annars låter det som motorn kvävs.  Jag har hela tiden trott att det var propellern som var felet men när jag nu tog av den var den som den minsta som ex drev.se hade och pratade med dem och de trodde inte det var den som var felet. Jag trodde propellern var fel med för under max fart kommer jag upp i 25 knop men enligt spec ska den gå i ca 30. Motorn varvar ca 3800 i max fart men ska egentligen  gå i 4600 varv.

 

Jag har inte mkt erfarenheter av båtar och detta är min första så skulle jätte gärna få några tipps på vad det kan vara. Alla tipps tas gärna emot så jag kan kika på vad det är för fel för båten är jag nöjd med annars och ekonomin talar inte för att byta motor...

 

Mvh Patric 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick den lika illa alla andra år, eller är det bara i år du upplever detta? Om inte så kan det inte vara propeller. Tror mer på förgasare och tändning isåfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej det har tyvärr varit alla åren. Om jag inte har för mig fel tror jag förra ägaren hade gjort något med förgasaren. Kan det vara så att man får för mycket bränsle när det låter som den kvävs och går tungt? Jag fick lite hjälp av en i hamnen första året som kikade lite på förgasaren och tändningen men blev inget bättre men han kanske inte var så kunnig som jag trodde ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att någon på detta forum ska kunna hjälpa dig så behövs följande:

Mer information om motor, bilder i olika vinklar. Även förgasare, bilder i olika vinklar.

Lite mer information om service, när bytes tändstift, tändkablar osv? Gammal bensin? Filter till bränsle? Årsmodell? Typ av förgasare osv.

 

Som du förstår så är det lite svårt att hjälpa dig utan att veta olika saker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej ska jag lösa detta under helgen! Tack så mkt för svar ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som du ska lämna in motorn/båten för en översyn hos en verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tändningsinställningen, och se till att den får tillräckligt med bensin vid gaspådrag. Den får knappast för mycket, då skulle den troligen gå bättre ju mera du gasar, även om den hostar och bluddrar. Är tändningen väldigt sen, så drar den dåligt också, och kan gå varm.

 

Kolla upp power valves och sånt, som finns i amerikanska förgasare, kolla förgasarmodell, och ta gärna youtube till hjälp.

 

Sök "how to repair omc 3.0 carburetor" på Youtube, så kanske du hittar nåt matnyttigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Givet att du har bra komp är det förgasaren eller tändningen med stor sannolikhet.

Testa att sätta igen en del av förgasaren med silvertejp eller liknande. Går den bättre då?

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit lite olika bilder hoppas någon kan utläsa något på dem.

 

Service är oljan impeller o så som är bytt senaste åren. tändstift bytte förra ägaren för 3 år sedan. annars har jag inte mycket mer koll på vad som har gjorts.

 

tacksam för all hjälp ni ger och hoppas på ni kan hjälpa mig mer nu med bilder. 

 

Med vänlig hälsning

20180520_192236.jpg

20180520_192434.jpg

20180520_192439.jpg

20180520_192444.jpg

20180520_192446.jpg

20180520_192449.jpg

20180520_192501.jpg

20180520_192509.jpg

20180520_192512.jpg

20180520_192606.jpg

20180520_192615.jpg

20180520_192626.jpg

20180520_192710.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-17 vid 16:32 skrev patrikflink:

För att någon på detta forum ska kunna hjälpa dig så behövs följande:

Mer information om motor, bilder i olika vinklar. Även förgasare, bilder i olika vinklar.

Lite mer information om service, när bytes tändstift, tändkablar osv? Gammal bensin? Filter till bränsle? Årsmodell? Typ av förgasare osv.

 

Som du förstår så är det lite svårt att hjälpa dig utan att veta olika saker.

 

 

Hjälper dessa bilder något?  Väntar på den nya impeller så här inte kunnat testa något alternativ som skrivit innan men tänkte om det går se om det är något fel på sakerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där! Nu vet man att du har en Holly 2 ports förgasare. Byt tändstiften som nr1. Sedan har nästan alla som har en båt som tvekar vid gaspådrag bränlefel. Slangen som går in i förgasaren, bakom den sitter det ett filter, åtgärd nr2. Kan köpas hos Hansen, uppge nr på förgasaren. Åtgärd nr3, byt det vita filtret framför motorn, detta är ett vatten seperation filter, skall bytas varje 50e timmar. När detta är byt och du har fräsch bensin i tanken så kollar du om det kommer något från accpumparna, sitter en i varje port. Ska duscha om du pumpar med gasen. Har du otur så blir det att renovera förgasarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev patrikflink:

Bra där! Nu vet man att du har en Holly 2 ports förgasare. Byt tändstiften som nr1. Sedan har nästan alla som har en båt som tvekar vid gaspådrag bränlefel. Slangen som går in i förgasaren, bakom den sitter det ett filter, åtgärd nr2. Kan köpas hos Hansen, uppge nr på förgasaren. Åtgärd nr3, byt det vita filtret framför motorn, detta är ett vatten seperation filter, skall bytas varje 50e timmar. När detta är byt och du har fräsch bensin i tanken så kollar du om det kommer något från accpumparna, sitter en i varje port. Ska duscha om du pumpar med gasen. Har du otur så blir det att renovera förgasarn.

 

Okej vad bra! Jag har tydligen börjat åt fel håll men kanske inte gör något? Bytte det filtret framför motorn samtidigt som jag bytte olja och impeller. Men ska lägga i båten idag och då ska jag även byta det andra filtret då vi har en som säljer det nära. Men ska jag lika gärna byta tändstiften direkt? Och isf någon som vilken sort det är jag ska ha?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev lundgrenn:

 

Okej vad bra! Jag har tydligen börjat åt fel håll men kanske inte gör något? Bytte det filtret framför motorn samtidigt som jag bytte olja och impeller. Men ska lägga i båten idag och då ska jag även byta det andra filtret då vi har en som säljer det nära. Men ska jag lika gärna byta tändstiften direkt? Och isf någon som vilken sort det är jag ska ha?

 

mvh

Står på plastlocket ovanpå förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt att inte läsa på de gamla stiften. Finns många forumtrådar där folk hittar fel stift i sina motorer. Ett nödköp kan lätt permanentas vid ägarbyte :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...