bladarn 0 Postad 17 Maj , 2018 Har lite funderingar o har sökt runt lite på nätet. Tätningen droppade lite väl mycket i somras så efter att jag kollade linjering på motor och Axel igår o lyfte motorn i framkant 3mm så skulle jag dra åt glandtätningen. Men då den sitter så dumt till fick jag lossa slangnipplarna o dra fram tätningen på axeln mot motorn för att komma åt o lossa låsmuttern o sen justerat den lös på axeln. Har nu justerat från att det gick att dra den längs axeln utan motstånd till ett svagt sugande motstånd. tror ni detta räcker? Vill ju inte dra den för hårt, men samtidigt vill jag få till d bra... Som sagt den sitter dumt till så man kommer inte åt justera när den ligger i sjön.. Båten är en saga 27. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bladarn 0 Postad 17 Maj , 2018 Glömde tillägga att jag drog glandern för hand med händerna ca 3/4 varv utan verktyg. O då borde det ju inte bli för tajt tycker jag. Men låsnings-muttern drog jag självklart med med rörtänger . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Maj , 2018 Svar får du när du ligger i sjön. Läcker det inte då är det ju bra, med det vill jag säga att det ska dras åt med känsla, inte för hårt så det blir varmt, men så hårt att det blir nästan tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bladarn 0 Postad 17 Maj , 2018 Jo d har jag förstått. men problemet är ju att jag inte kommer åt att justera den när båten ligger i sjön då jag måste lossa den från slangen o dra fram den på axeln mot backslaget.. köpte båten förra hösten o hann bara dra en repa på 15nm innan upptag o då tog den in ca 10l vatten. Tänkte då höra efter hur ni brukar justera? Om det vanligen dras med verktyg eller om alla drar med bara händerna vid justering? Då får man ju en uppfattning o risken för att den blivit för hårt ansatt eller ej. Hellre att det är lite för löst än för hårt... Kan leva med att d droppar lite men e d för hårt måste jag ju lyfta båten för att justera. O d kostar ju en slant... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Maj , 2018 Jag brukar svetsa ihop lite metall från skrotlådan för att få till ett verktyg som funkar i dylika situationer. Går alltid att få till något användbart. Har man inga sådana möjligheter kan man överväga att byta till någon annan typ av tätning som inte kräver någon justering, finns från dyra mycket högkvalitiva, till Black Jack som är mycket kostnadseffektiv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 17 Maj , 2018 Jag når ner och kan justera min tätning på plats i min Saga 27. Är det något extra monterat som sitter i vägen eller har du kortare armar/verktyg än jag har. Hur får du loss tätningen om du inte når ner? Bilder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Maj , 2018 (redigerade) Nu är jag inte nån speciealist på propelleraxelätningar - fast jag har haft ett antal på ett antal olika båtar genom åren. Visserligen segelbåtar, så det blir ju begränsad gångtid för motor. Vad jag förstår är det en vanlig "hylsa" med tätning med en talgfläta. Fanns det nån tagfläta kvar? Ja du fick ju upp ett motstånd. När talgflätan är slut, så får man ju lägga dit en ny talgfläta. Taljflätan utgör ju grundtätingen. När man lagt till för dagen drar man ju lite på fettpressen för att trycka i lite hylsfett (ett speciellt fett avsett för tätning av propelleraxelhylsor) https://www.seasea.se/propelleraxelfett-500g-3809449?nosto=productpage-nosto-1 Dom små fettpressarna som brukar sitta direkt ovanpå hylsan - är ju oftast svåra att komma åt, speciellt på segelbåtar. På mina båtar har man fått skruva loss luckor eller plocka ner "halva inredningen" för att komma åt att dra i lite fett i hylsan. Det skall ju göras efter varje dag - för att hylsan inte skall läcka medans båten ligger still. Jag har alltid ersatt den lilla fettpressen med en stor, som jag monterat lättåtkomligt undet tex luckan i ett akterstuv. Bara att öppna luckan. Dra en kvarts eller åttondelsvarv på fettpressen. Klart. https://wasayachts.eu/shop/begagnade-produkter/drev-och-drivlina/anslutningsdetaljer-drev-och-backslag/fettpress-packbox-propelleraxel-nr-177/?v=f003c44deab6 Sen finns det ju moderna "hylsor" idagsom inte kräver nåt underhåll alls. När jag bytte motor för några år sen, bytter motorverkstaden också ut propelleraxelhylsan till en modern. Den har tom en avluftningsslang som går ovan vattenlinjen, så man behöver aldrig göra nåt. Bara sjösätta - om man tar båten på land, nån sällsynt gång - så sköter det hela sig själv. Jag tror det är en sån här. https://www.rodahl.se/axelsystem/propelleraxeltatningar Redigerad 18 Maj , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bladarn 0 Postad 18 Maj , 2018 (redigerade) Jag kommer inte åt så jag kan få tillräcklig kraft att dra loss kontra muttern o jag kommer då även inte att kunna dra fast kontramuttern ordentligt. Men slangklämmorna e ju lättare att lossa o då drog jag fram hela tätningen mot backslaget o fick då plats o kraft att få loss den. O talgfläta finns det mycket kvar. Vill mest ha reda på om ni brukar justera justermuttern med handkraft utan verktyg eller med verktyg för att få en uppfattning om hur hårt ni brukar spänna tätningen. Kontramuttern vet jag att d e viktigt att låsa med ordentlig kraft annars kan det bli väldigt blött... Redigerad 18 Maj , 2018 av bladarn Komplettera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Maj , 2018 (redigerade) ...eller alternativt väldigt "övertätt" och därmed överhettat? Tänker här att en dåligt åtdragen kontramutter ger själva hylsan/boxen möjlighet att följa med propelleraxelns rotation. [Gängan är nog helt "normalvriden", alltså sådan att - betraktad inifrån båten och akterut - så kommer både hylsa/box och kontramutter röra sig akterut/bort vid medurs rotation. Men din propeller/motor kan vara antingen vänster- eller högergående, d.v.s. axelns huvudsakliga rotationsriktning tenderar att antingen lossa (=vattenläcka) eller tvärnypa tätningen (=överhettning)?] Nå, bara en petitess angående vad som kan hända med dåligt åtskruvad kontramutter. Inget bra, oavsett. Tror jag förstår ditt dilemma annars, du vill naturligtvis som alla andra spänna packboxens gland perfekt redan ifrån början och därtill låsa den säkert. Men också att i ditt fall så försvåras detta eftersom åtkomligheten är mer än vanligt usel? (Med "vanligt usel" menar jag här att man får in bägge armar/händer genom nån trång lucka och samtidigt kan se vad man sysslar med. Men detta funkar inte i ditt fall?) Har en idé angående åtdragning av gamla packboxar, vet inte om den är vettig eller ej. Synpunkter välkomnas. Så här... fettet bränner och gör väl med tiden glandpackningen stel. Vid åtdragning minskas naturligtvis boxens volym men då främst axiellt. Målet är ju att på nytt knipa ihop glandet radiellt tätt intill axeln i hela dess längd, men om bränt fett gör den stel så omformas den nog högst motvilligt? Förslag: Dra åt rejält så den verkligen omformas med besked och därmed klämmer lika runt axeln i hela sin längd, släpp därefter nåt kvartsvarv eller så för att slippa överhettning!?? Och ja, det är en bra tätning på många sätt. Men den kräver nog litet "fingerspitzgeful" för handhavandet, sådan genererar tyvärr i sin tur långa beskrivande texter som i sin tur ger intrycket att det är en svårhanterligt kass gammal tätningstyp. Knappast så. Redigerad 18 Maj , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bladarn 0 Postad 18 Maj , 2018 1 timme sedan skrev Thomas-1: ...eller alternativt väldigt "övertätt" och därmed överhettat? Tänker här att en dåligt åtdragen kontramutter ger själva hylsan/boxen möjlighet att följa med propelleraxelns rotation. [Gängan är nog helt "normalvriden", alltså sådan att - betraktad inifrån båten och akterut - så kommer både hylsa/box och kontramutter röra sig akterut/bort vid medurs rotation. Men din propeller/motor kan vara antingen vänster- eller högergående, d.v.s. axelns huvudsakliga rotationsriktning tenderar att antingen lossa (=vattenläcka) eller tvärnypa tätningen (=överhettning)?] Nå, bara en petitess angående vad som kan hända med dåligt åtskruvad kontramutter. Inget bra, oavsett. Tror jag förstår ditt dilemma annars, du vill naturligtvis som alla andra spänna packboxens gland perfekt redan ifrån början och därtill låsa den säkert. Men också att i ditt fall så försvåras detta eftersom åtkomligheten är mer än vanligt usel? (Med "vanligt usel" menar jag här att man får in bägge armar/händer genom nån trång lucka och samtidigt kan se vad man sysslar med. Men detta funkar inte i ditt fall?) Har en idé angående åtdragning av gamla packboxar, vet inte om den är vettig eller ej. Synpunkter välkomnas. Så här... fettet bränner och gör väl med tiden glandpackningen stel. Vid åtdragning minskas naturligtvis boxens volym men då främst axiellt. Målet är ju att på nytt knipa ihop glandet radiellt tätt intill axeln i hela dess längd, men om bränt fett gör den stel så omformas den nog högst motvilligt? Förslag: Dra åt rejält så den verkligen omformas med besked och därmed klämmer lika runt axeln i hela sin längd, släpp därefter nåt kvartsvarv eller så för att slippa överhettning!?? Och ja, det är en bra tätning på många sätt. Men den kräver nog litet "fingerspitzgeful" för handhavandet, sådan genererar tyvärr i sin tur långa beskrivande texter som i sin tur ger intrycket att det är en svårhanterligt kass gammal tätningstyp. Knappast så. Det behöver inte bli perfekt vill bara att d blir mindre inläckage än förra året. Läcker det drar jag bara åt lite till nästa höst eller byter till Black Jack. Det jag som sagt e rädd för e ju varmgång. O trångt någe djävulskt e d!! Får dit nycklarna men får inge kraft pga att d e trångt.. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Maj , 2018 Förstår att det är låsmuttern som är det största problemet, men man brukar komma åt att hålla låsmuttern stilla och låsa åt med glanden, det spelar ju ingen roll vilken del som trycker mot den andra, resultatet blir ju detsamma. Jag tror att bara för att den heter låsmutter tror folk att det är den som ska skruvas emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bladarn 0 Postad 18 Maj , 2018 7 timmar sedan skrev Pentax: Förstår att det är låsmuttern som är det största problemet, men man brukar komma åt att hålla låsmuttern stilla och låsa åt med glanden, det spelar ju ingen roll vilken del som trycker mot den andra, resultatet blir ju detsamma. Jag tror att bara för att den heter låsmutter tror folk att det är den som ska skruvas emot. Det är lika jävligt o dra glandern med nån styrka.... Men axeln går lätt o fint så d e nog lungt.. 😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser