petelars 14 Postad 16 Maj , 2018 Har installerat en ny V8 förgasarmotor i båten och sjösatte i måndags. Motorn startade lätt och vi tog en tur på 10 min och den gick som en dröm. Idag tog vi en tur och motorn startade fint och den gick som en dröm. Vi pausade på en ö i ca 45 min och när vi skulle hem var motorn svårstartad, men startade och gick bra hem. Vid bryggan provade jag att starta den igen efter ca 5 min och den startade inte alls. Men det rök väldigt mycket ur förgasaren! Vad kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Maj , 2018 Om den inte skjuter i förgasaren så skulle jag gissa på ånglås. Vad sitter det för packning mellan förgasare och insug? Det bör vara en tjock runt 5-8 mm isolerande typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 17 Maj , 2018 Nu var jag nere och provstartade och den startar utan problem. Körde den varm en stund ca 5 min med lite belastning, stoppade och den startade fint igen. Ska testa att åka ut en längre tur och testa. Den skjuter inget utan går väldigt stabilt i hela varvtalsregistret(testat till 3500). Vad innebär ånglås? Packningen ser inte ut att var 8 mm! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 17 Maj , 2018 (redigerade) Ånglås, vanligt när det är varmt, särskilt vanligt på amerikanska V8:or men förekommer även på andra motorer, till och med min gräsklippare... Det bidas ånga av fukten i luften inuti förgasaren eller ibland i bränsleledningar och i grenröret. Även bränslet förångas och skapar ett stopp. Förgasaren kyls ju ordentligt av genomströmningen, och motorn är ju varm, en temperaturskillnad som ger upphov till fukt. På min gamla trimmade VW-motor blir det till och med en frostbeläggning på förgasarna. Denna fukt och frostbeläggning kondenseras ju sedan när man stängt av motorn. Det finns nog någon som kan förklara detta bättre, men ungefär så är det. Som redan sagts, värmeisolerande packning, då fenomenenet är känt borde det finns speciella sådana att köpa. Sedan kan varma bensinmotorer vara svårstartade av andra skäl, elektiska. Vad jag förstår är din motor ny, och har kanske elektroniskt tändsystem, så du behöver inte oroa dig, men om man har tändning med brytarspetsar kan kondensatorn lägga av och ge upphov till en kortslutning när den åldras och blir varm. Likaså lämnar gärna gamla tändspolar in en avskedsansökan då de blir varma. Redigerad 17 Maj , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Maj , 2018 Förgasaren blir för varm så att soppan förångas/förgasas på fel ställe. Dvs förgasaren går i princip i baklås enkelt uttryckt. För att undvika/åtgärda detta så monterar man en isolerande packning mellan insug och förgasarfot. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 17 Maj , 2018 Låter som vi är på spåret. En annan notering är att nivån i expansionskärlet inte förändras avsevärt när motorn blir varm. Kanske max en deciliters ökning. Hur mycket ska det skilja? Tempmätaren visar gröna värden på motorn(5 mm innan rött). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 17 Maj , 2018 Hur avancerat är det att byta packningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 17 Maj , 2018 Brukar "ånglås" påverka gången när motorn väl är igång eller ger det bara svårigheter att starta? Vad finns det för nödåtgärder för att få igång motorn? Vädra ur ångan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Maj , 2018 Det ger sig till känna i princip bara när man ska starta en varm motor. Du märker inget under drift då förgasaren kyls av bränslet som passerar. Hjälper bara att låta motorn svalna, ev. kan det gå att komma förbi med startgas. Om man kan kyla ner förgasaren så funkar det också, men inte så lätt praktiskt. Byta packning är busenkelt, om man nu inte har tummen mitt i näven. Fyra muttrar, sedan beror det på lite hur det ser ut, om gasreglage slangar etc behöver lossas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 17 Maj , 2018 Ett sätt att få igång en motor som är svårstartad varm, är att ge fullgas utan växel, och köra startmotorn. Då brukar de gå igång. Man får vara med och dra av gasen snabbt när den startar. Har du kollat att choken öppnar, när motorn har gått en stund från kallstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 796 Postad 17 Maj , 2018 Är allt nytt? Förgasare tex? Ser att det är en Holly, men tyvärr inte om det är en 2 resp 4 portare. Elchock skulle jag kolla om den är fullt öppen vid varm motor. Om den är 4 portare och du har en vacum styrd, kolla även den. Behöver fler bilder från sidorna och utan flamdämpare för att kunna utröna vad det sitter för förgasare. Ang tjock fotpackning, jag har inte det och har inget problem med ånglås. Dock ska tilläggas att jag kör med en annan typ av förgasare, Rochester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 17 Maj , 2018 Byta packning till en tjokare brukar räcka för att slippa ånglås i förgasaren. Lite märkligt om det inte är det på motorn från början. Vissa bilar har en fläkt som startar och blåser på förgasaren så den inte skall bli för varm. Har du ett trångt och dåligt ventilerat motor rum så kanske inte en tjockare packning räcker. Då kan du montera en extra fläkt som blåser på förgasaren någon minut effter motorn stängts av alternativt köra motorrumsfläkt (antar att du har en sådan). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 17 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev patrikflink: Är allt nytt? Förgasare tex? Ser att det är en Holly, men tyvärr inte om det är en 2 resp 4 portare. Elchock skulle jag kolla om den är fullt öppen vid varm motor. Om den är 4 portare och du har en vacum styrd, kolla även den. Behöver fler bilder från sidorna och utan flamdämpare för att kunna utröna vad det sitter för förgasare. Ang tjock fotpackning, jag har inte det och har inget problem med ånglås. Dock ska tilläggas att jag kör med en annan typ av förgasare, Rochester. Ja, allt är helt nytt! Choken är helt öppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 796 Postad 17 Maj , 2018 3 minuter sedan skrev petelars: Ja, allt är helt nytt! Choken är helt öppen. Gott, en riktigt marin 4 portare som är vacum styrd= lite billigare i drift. Ser ut att vara en 600-650 men osäker. Hoppas att motorn är kall på bilderna, annars är choken stängd. Kommer det bränsle ur accpumparna när du gasar med avstängd motor när den är varm? Om det gör det så har du inget ånglås. Man bör vara två, en som tittar ner på förgasare och en som gasar, alt om man är själv så får man haka av gasvajer och pumpa själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 17 Maj , 2018 Ja, motorn är kall! kollade spjället när motorn var varm och då var det helöppet. Ska kolla ditt tips! Kan läsa mig till, men vilket är accpumparna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 796 Postad 17 Maj , 2018 20 minuter sedan skrev petelars: Ja, motorn är kall! kollade spjället när motorn var varm och då var det helöppet. Ska kolla ditt tips! Kan läsa mig till, men vilket är accpumparna... I dom första portarna, framför chokespjället. Du har 2st som fungerar som duschar och ser ut som ett. På din bild uppifrån ser du dom i varje port ovanför dom undre spjällen. Är lite silverfärgade om du hänger med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Maj , 2018 Jag skulle nog satsa på att byta packning till en tjockare och isolerande innan du börjar grotta i annat. finns bla på hansen marine artikel nr HOL108-12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 796 Postad 17 Maj , 2018 Kom på att jag hade en Holly i garaget. Här ska det komma om man pumpar med gasen: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 638 Postad 18 Maj , 2018 På två av våra entusiastbilar (X1/9, mittmotor i trångt utrymme) sitter en extra värmesköld i bakelit under gasaren. Och inte bara det - den har också en termostatstyrd kylfläkt som blåser friskluft runt den via ett omslutande "munstycke" om den blir för varm. Tycker absolut det låter som klassiskt ånglåsproblem. Hände t.o.m. på en del gamla Ford Escort.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 22 Maj , 2018 Igår var jag ute och gjorde lite tester, dels mätte temperatur med IR-mätare. När jag maxat motorn en stund så får jag som högst runt 80 grader på ventilkåporna. På förgasarens olika delar ligger det på max 25-grader då och insuget mellan 25-50. Tempmätaren visar då några millimeter under rött, där den ligger för det mesta. Är det normalt? Jag har noterat att det är lite mycket olja i motorn och trycket har legat några millimeter innan 80 på mätaren även vid ganska låga varv. Tappade därför ut ca 0,5 liter och hamnar då på 3/4 upp på stickan, vilket betyder att jag tidigare hade ca 2-3 dl för mycket olja i motorn. Kan det spela roll på varmstarten? När jag nu går på låga varv ligger mätaren mitt i mätområdet och vid höga varv några millimeter innan 80. Efter att jag kört motorn en rejäl sväng stoppade jag motorn och den startade ganska lätt igen efter ca 10 sek och en nytt försök några minuter senare startade den också lätt. Förgasaren hade max 50 grader efter att motorn varit avslagen ca 15 min. När/vilken temperatur uppstår ånglås? Jag skulle ha provat att starta igen efter ca 30 min, men var tvungen att åka hem... Kan det ha hjälpt att jag tappade ur lite olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser