Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
ThHa

Utombordare - backen går inte i!

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är ute vid båten nu och får inte i backen. Neutral och framåt funkar bra. Det låter skrapande som att en växel inte går i. Någon som har idé vad jag kan prova? Vajern drar åt vid back och om jag gör det manuellt händer fortfarande inget. Idéer?

20180515_202805.jpg

20180515_202808.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis räcker det med en justering av växelstången i riggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, den är rutinservad av verkstad för några veckor sedan. Jag har varit ute och kört med den 4 ggr  och nu idag så händer ingenting när jag försöker få i backen, bortsett från skrapljudet. Det är en Selva 6 hk cirka 10 år gammal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en film som visar hur det ser ut inne i växelhuset. Som du ser är det en tandad metallring som skjuts framåt eller bakåt beroende på om framväxel eller bakväxel ska i. Växelreglaget framme på motorn ger en rörelse vertikalt ner i riggen, som via en fastskruvad fästpunkt överför rörelsen till växelstången som går ner i växelhuset. Den stången syns i filmen. Om fästpunkten för stången inte är rätt i höjdled så kommer inte den tandade ringen att vara helt centrerad, och då kommer den inte att kunna nå till mer än ett av växellägena, i ditt fall framväxeln. Halvvägs upp på riggen finns ett litet hål, kanske täckt med ett plastlock, där du kan komma åt fästpunkten. Där går det att justera den i höjdled.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite mer info här:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev ThHa:

Japp, den är rutinservad av verkstad för några veckor sedan. Jag har varit ute och kört med den 4 ggr  och nu idag så händer ingenting när jag försöker få i backen, bortsett från skrapljudet. Det är en Selva 6 hk cirka 10 år gammal

Åk tillbaks med motorn och be dom justera så att växeln går i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Raol: Intressanta videos. Jag är ingen höjdare på att mecka med motorer men med hjälp av dessa kanske det går. 

Pentax: Jag får nog göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev ThHa:

Raol: Intressanta videos. Jag är ingen höjdare på att mecka med motorer men med hjälp av dessa kanske det går. 

Pentax: Jag får nog göra det.

Ditt problem är en följd av att växelstången inte återmonterats korrekt efter impellerbytet.

Så detta jobbet är en reklamation och ska inte kosta något.

Och skruva inte innan företaget som servat fått chans att åtgärda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för att ni bidrar med er kunskap! Snackade med dom nu och de kommer kika på motorn under dagen (förhoppningsvis). Återkommer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon är intresserad så är det växelföraren som är krökt. Tydligen en rejäl svaghet för äldre Selva-motorer. Omfattande arbete att byta. Blir till att titta på ny motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-05-21 vid 11:23 skrev ThHa:

Om någon är intresserad så är det växelföraren som är krökt. Tydligen en rejäl svaghet för äldre Selva-motorer. Omfattande arbete att byta. Blir till att titta på ny motor.

Hejsan, vad hade du för motor exakt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...