ThHa 0 Postad 15 Maj , 2018 Hej, Jag är ute vid båten nu och får inte i backen. Neutral och framåt funkar bra. Det låter skrapande som att en växel inte går i. Någon som har idé vad jag kan prova? Vajern drar åt vid back och om jag gör det manuellt händer fortfarande inget. Idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 15 Maj , 2018 Förhoppningsvis räcker det med en justering av växelstången i riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Maj , 2018 Bytt impeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThHa 0 Postad 15 Maj , 2018 Japp, den är rutinservad av verkstad för några veckor sedan. Jag har varit ute och kört med den 4 ggr och nu idag så händer ingenting när jag försöker få i backen, bortsett från skrapljudet. Det är en Selva 6 hk cirka 10 år gammal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 15 Maj , 2018 Här är en film som visar hur det ser ut inne i växelhuset. Som du ser är det en tandad metallring som skjuts framåt eller bakåt beroende på om framväxel eller bakväxel ska i. Växelreglaget framme på motorn ger en rörelse vertikalt ner i riggen, som via en fastskruvad fästpunkt överför rörelsen till växelstången som går ner i växelhuset. Den stången syns i filmen. Om fästpunkten för stången inte är rätt i höjdled så kommer inte den tandade ringen att vara helt centrerad, och då kommer den inte att kunna nå till mer än ett av växellägena, i ditt fall framväxeln. Halvvägs upp på riggen finns ett litet hål, kanske täckt med ett plastlock, där du kan komma åt fästpunkten. Där går det att justera den i höjdled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 15 Maj , 2018 Lite mer info här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Maj , 2018 19 minuter sedan skrev ThHa: Japp, den är rutinservad av verkstad för några veckor sedan. Jag har varit ute och kört med den 4 ggr och nu idag så händer ingenting när jag försöker få i backen, bortsett från skrapljudet. Det är en Selva 6 hk cirka 10 år gammal Åk tillbaks med motorn och be dom justera så att växeln går i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThHa 0 Postad 15 Maj , 2018 Raol: Intressanta videos. Jag är ingen höjdare på att mecka med motorer men med hjälp av dessa kanske det går. Pentax: Jag får nog göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Maj , 2018 10 timmar sedan skrev ThHa: Raol: Intressanta videos. Jag är ingen höjdare på att mecka med motorer men med hjälp av dessa kanske det går. Pentax: Jag får nog göra det. Ditt problem är en följd av att växelstången inte återmonterats korrekt efter impellerbytet. Så detta jobbet är en reklamation och ska inte kosta något. Och skruva inte innan företaget som servat fått chans att åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThHa 0 Postad 16 Maj , 2018 Tack för att ni bidrar med er kunskap! Snackade med dom nu och de kommer kika på motorn under dagen (förhoppningsvis). Återkommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThHa 0 Postad 21 Maj , 2018 Om någon är intresserad så är det växelföraren som är krökt. Tydligen en rejäl svaghet för äldre Selva-motorer. Omfattande arbete att byta. Blir till att titta på ny motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WilliamN 0 Postad 5 Juni , 2020 2018-05-21 vid 11:23 skrev ThHa: Om någon är intresserad så är det växelföraren som är krökt. Tydligen en rejäl svaghet för äldre Selva-motorer. Omfattande arbete att byta. Blir till att titta på ny motor. Hejsan, vad hade du för motor exakt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser