Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gäst

Hur räkna ut SRS från LYS?

Rekommendera Poster

Gäst

Vi båda seglade lite regattor på 70-talet men sedan har det inte blivit något mera med det. Nu tänkte vi ta oss ann en liten regatta som är mer som en trevlig segeltur än svett och tårar. Arrangören vill ha SRS-talet men vi har bara LYS på båten, 1,24. Hur räknar man ut SRS?

http://www.sailguide.com/batfakta/jeanneau-sun-legende-41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte finns i SRS tabellen så måste du söka mätbrev, se SSFs hemsida. Det går inte att räkna ut själv men borde hamna kring 1,0...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som gusvo085 skriver. 

Hemsnickrade mätetal får man inte segla med. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Så det makke_the_muss länkade till fungerar inte? Är det inte samma tal på alla båtmodeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länken fungerar för mig så kolla så du inte fått med något för mycket eller prova en annan läsare. Det finns vissa tabellbåtar men tror det är vanligast med mätbrev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
1 minut sedan skrev makke_the_muss:

Länken fungerar för mig så kolla så du inte fått med något för mycket eller prova en annan läsare. Det finns vissa tabellbåtar men tror det är vanligast med mätbrev.

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. 😊

Jag kom vidare på länken men undrade om den båtens SRS-tal inte kunde användas på min båt fast vi har samma?  Är det så att alla båtar är unika och jag måste söka ett eget mätbrev för just min båt?

Förvirrande men jag har noll koll. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh just den båten är ingen standardbåt då hade de inte skaffat mätbrev. Bara en riktlinje på ungefär hur det blir. På samma sida finns tabellbåtar med finns den där och du kör orginalgrejor kan ju den följas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Så här...

Finns din båt i tabellen (tabellbåt brukar man säga), då får du köra med den. Men har någon sökt ett unikt mätbrev med eget nummer (t ex E1234) för just sin båt får du inte använda det mätetalet till din båt, eftersom ni kan t ex ha olika stora segel. 

Här är listan med tabellbåtar, http://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList

Finns din modell inte med... tja... bara att söka ett eget mätbrev. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Okej, det börjar klarna nu. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-05-15 vid 11:51 skrev Peter_K:

Så här...

Finns din båt i tabellen (tabellbåt brukar man säga), då får du köra med den.

Njaa.. lite förtydligande behövs nog - finns den tänkta båten i tabellen OCH har samma eller "enklare/mindre" segeluppsättning samt i övrigt inte är väsentligt modifierad från tabellbåten går det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev bran82:

Njaa.. lite förtydligande behövs nog - finns den tänkta båten i tabellen OCH har samma eller "enklare/mindre" segeluppsättning samt i övrigt inte är väsentligt modifierad från tabellbåten går det bra.

Ja - kanske bra att förtydliga. 

För mig var det klart att en modifierad båt som inte stämmer överens med tabelldata inte heller finns i tabellen, men du har rätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-06-11 vid 16:14 skrev Odroky:

Tack för informationen var denna information väldigt nödvändig!

???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...