Gäst Postad 15 Maj , 2018 Vi båda seglade lite regattor på 70-talet men sedan har det inte blivit något mera med det. Nu tänkte vi ta oss ann en liten regatta som är mer som en trevlig segeltur än svett och tårar. Arrangören vill ha SRS-talet men vi har bara LYS på båten, 1,24. Hur räknar man ut SRS? http://www.sailguide.com/batfakta/jeanneau-sun-legende-41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 15 Maj , 2018 Det är olika formler så det går inte ta en generell översättning. Här finns ju en med mätbrev listad påhttp://matbrev.svensksegling.se/home/approvedlist?srsgrid-orderby=~&SrsGrid-sort=Nationality-asc den har ju 1,042 så lite högre kan man gissa. Tror dock inte det godtas med en gissning i anmälan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 15 Maj , 2018 Om den inte finns i SRS tabellen så måste du söka mätbrev, se SSFs hemsida. Det går inte att räkna ut själv men borde hamna kring 1,0... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 15 Maj , 2018 Precis som gusvo085 skriver. Hemsnickrade mätetal får man inte segla med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Maj , 2018 Så det makke_the_muss länkade till fungerar inte? Är det inte samma tal på alla båtmodeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 15 Maj , 2018 Länken fungerar för mig så kolla så du inte fått med något för mycket eller prova en annan läsare. Det finns vissa tabellbåtar men tror det är vanligast med mätbrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Maj , 2018 1 minut sedan skrev makke_the_muss: Länken fungerar för mig så kolla så du inte fått med något för mycket eller prova en annan läsare. Det finns vissa tabellbåtar men tror det är vanligast med mätbrev. Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. 😊 Jag kom vidare på länken men undrade om den båtens SRS-tal inte kunde användas på min båt fast vi har samma? Är det så att alla båtar är unika och jag måste söka ett eget mätbrev för just min båt? Förvirrande men jag har noll koll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 15 Maj , 2018 Ahh just den båten är ingen standardbåt då hade de inte skaffat mätbrev. Bara en riktlinje på ungefär hur det blir. På samma sida finns tabellbåtar med finns den där och du kör orginalgrejor kan ju den följas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 15 Maj , 2018 (redigerade) Så här... Finns din båt i tabellen (tabellbåt brukar man säga), då får du köra med den. Men har någon sökt ett unikt mätbrev med eget nummer (t ex E1234) för just sin båt får du inte använda det mätetalet till din båt, eftersom ni kan t ex ha olika stora segel. Här är listan med tabellbåtar, http://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList Finns din modell inte med... tja... bara att söka ett eget mätbrev. Redigerad 15 Maj , 2018 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Maj , 2018 Okej, det börjar klarna nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 15 Maj , 2018 Här är mer info, http://www.svensksegling.se/forbatagare/SRS/srsmatbrev Skall du söka mätbrev kan du: A: Mäta själv B: Anlita en mätman som mäter åt dig. B är lite dyrare, men å andra sidan... du slipper mäta själv, och du slipper fundera över om det blev rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 21 Maj , 2018 2018-05-15 vid 11:51 skrev Peter_K: Så här... Finns din båt i tabellen (tabellbåt brukar man säga), då får du köra med den. Njaa.. lite förtydligande behövs nog - finns den tänkta båten i tabellen OCH har samma eller "enklare/mindre" segeluppsättning samt i övrigt inte är väsentligt modifierad från tabellbåten går det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 21 Maj , 2018 32 minuter sedan skrev bran82: Njaa.. lite förtydligande behövs nog - finns den tänkta båten i tabellen OCH har samma eller "enklare/mindre" segeluppsättning samt i övrigt inte är väsentligt modifierad från tabellbåten går det bra. Ja - kanske bra att förtydliga. För mig var det klart att en modifierad båt som inte stämmer överens med tabelldata inte heller finns i tabellen, men du har rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 12 Juni , 2018 2018-06-11 vid 16:14 skrev Odroky: Tack för informationen var denna information väldigt nödvändig! ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser