Fjord23 0 Postad 14 Maj , 2018 Hej allesammans, Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mina funderingar! Fråga 1 Jag har en snipa Fjord 23 från 1974. Jag upptäckte häromdagen att den nedre skruven som håller stävlagret på plats var lös ( se bild 1). Jag antar att det bara är att skruva tillbaka skruven och hoppas att den sitter kvar då jag tar upp i höst? Eller kan det tyda på att något annat är galet iochmed att den har skruvat ur sig (gängorna verkar vara hela). Fråga 2 Vad har jag egentligen för hylsa och axeltätning och hur fungerar det? Jag har antagit att det är vattensmord/vattenkylt då jag inte kan hitta några fettnipplar eller liknande. Propelleraxeln löper från stävlagret i ett rör fram till den svarta axeltätningen som syns på bild nr 2. Hoppas att forumet kan hjälpa mig i min okunskap! Må gott// Fjord23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 14 Maj , 2018 Din axeltätning är en S.K. Black Jack. Före sjösättning ska man trycka in lite fett i tätningen genom att sticka in spetsen på Volvo Pentas lilla fettub mellan axeln och gummit. När båten är i sjön ska tätningen "Luftas" genom att man klämmer på tätningen så att den läcker. På så sätt fylls hylsröret med vatten. Axellagret är av "Vegatyp" där halvorna som är ihopskruvade utgör en kulskål, och en "Kula" av gummi sitter trädd på lagret. Skruvarna ska dras "Lagom" och låsas med låstråd. Jag ser inte på bilden om det finns hål för låstråd i skruvskallarna. Det är en bra konstruktion, som gör det väldigt lätt att byta lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 14 Maj , 2018 Så här ser lagret ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjord23 0 Postad 15 Maj , 2018 Tusen tack Rollen för dina svar, det uppskattas! Klämmer jag in fett fram till på axeltätningen eller där bak precis före skottet? Det finns hål i skruvskallarna så jag ska helt klart ordna fram lite ståltråd och låsa fast dem! Hur kommer kommer vattnet in i hylsröret? är det via det hålet? (se bild nedan) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 15 Maj , 2018 Fettet ska in längst fram på tätningen. Vattnet kommer in via räfflorna i gummilagret. Om du byter tätningen någon gång, Volvo Penta säger vart femte år, Kan du köpa en med slanganslutning och hål för smörjning, så blir det lättare. Då kan man ta lite vatten från motorn, så att tätningen får kylning automatiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjord23 0 Postad 16 Maj , 2018 Kanon, då har jag lite koll nu! Tack igen för svaren Rollen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser