Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
MarkusF

Lätt Amigo 27

Rekommendera Poster

Jag har nu sjösatt och seglat min "nya" Amigo 27. Allt väl än så länge, men jag har lagt märke till att den flyter väldigt högt i fören. Vattenlinjen ligger högt över vattenytan, och jag tror inte den är feldragen. Trodde det skulle bli bättre med vatten i tanken, men det gjorde inte mycket skillnad. Brukar man få ha invändig barlast i en Amigo??

Det är bakåtsvepta spridare, så kan det vara en ny lättare mast än original?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag möten en liknande båt igår och såg att hon var hög i fören men förstod varför då jag såg fyra resliga herrar i sittbrunnen. 

Seglar du ensam eller har du grabbgänget med dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Familjen. :)

Det är när den ligger vid bryggan dom jag tänkt på det först. Men jag har också märkt att den är känslig för om vi sitter alla i sittbrunnen. Sittbrunnen är dessutom långt bak, utan något akterdäck alls i princip. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smal båt med låg bärighet i aktern.
Att den sitter på rumpan kan bero på många saker. Bytt motor till en tyngre, många tunga saker i stuvarna i sittbrunn, en utbyggd "maffig" batteribank under sittbrunnen eller annat. Tänk på hur du stuvar båten. Jag hade en IF förut där jag alltid packade supstugan i stuven under förpiken tillsammans med mitt reservankare och den extra vattendunken av just det skälet. Det blev 17 kg mindre i aktern.
Skicka fram besättningen med en god bok på fördäck under långa undanvindar.... det gör jag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...