Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Styrson

Drevlyft VP 280 går ej höja

Rekommendera Poster

Hej på er, hämtade min Monark 670 salong för ett par veckor sedan. B20/280

Drevlyften har funkat vid de första turerna.

Ovetandes om att man ej får höja sänka drevet under färd har den nu slutat fungera (vet att den e mekanisk och drivs av elmotor)

Trycker jag på knappen låter devlyftsmotorn som vanligt men höjer ej drevet. Lampan lyser vid brytaren och drevet hänger löst då det höjer upp sig själv i vattnet vid back..

finns det någon brytpinne eller spärrläge den hoppat ur som går att fixa..? 

Tips tas tacksamt emot..

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade en likadan båt med likadan motor och likadant drev för omkring 25-30 år sedan, minnet kan svikta. Men iallafall det är ju då en elmotor som driver en snäckväxel som har en slags slirkoppling, och denna driver i sin tur en stor skruv som lyfter resp. sänker drevet. Överst sitter det en liten låda med en strömbrytare i, den kan behöva justeras, och se till att koppla kablarna rätt här! Jag hjälpte "Kvinnornasman" (som är aktiv här på forumet) litet med verbal hjälp, som också hade likartade problem. 

Iallafall kan alltihopa spricka och gå sönder, men så kan även den där slirkopplingen vid snäckväxeln kärva, slira eller som på min båt vara helt pajjad, eftersom även jag hade manövrerat drevet under gång i marchhastighet....

 

Men en motfråga:

Hör du om elmotorn surrar när du manövrerar med strömbrytaren?

I såfall kan det vara slirkopplingen. Om motorn inte går runt kan det vara strömbrytaren, ändlägesbrytare, "den stora mikrobrytaren" i lilla lådan högst upp på lyften. Vill även minnas om nu inte Alois  Alzheimer har några invändningar, så skall det finnas en automatsäkring någonstans också. 

 

Men jag såg nyligen att det fanns två sådana drevlyftar till salu, men var det på Tradera eller på Blocket....?  För även på den tiden jag hade "salongsbåten" Monark 670 var dessa delar ohemult dyra.

 

Men vilken himla trevlig båt Monark 670 är! Inte direkt vacker, men väldigt praktisk och kanske 20 år före sin tid. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg.!

Ja Båten är ett riktigt original som föll mig i smaken "en stor liten båt" som den kallats i många sammanhang.. Har ägt henne i snart 2 veckor nu.

Det tråkiga är att en ny komplett drevlyft kostar (renoverad) 5000:- och det känns ju surt att behöva byta.. men har ändå förhoppningen att få hjälp här med er gedigna kunskap på forumet om att det kan vara något mekaniskt som kanske går att justera eller någon annan del som behöver bytas och inte hela paketet..

Svar på din fråga så låter elmotorn "något ansträngd" men det händer inget när jag höjer... och eftersom drevet hänger (går att lyfta upp manuellt) efter att lyften slutat fungera hoppas jag på att något lossnat eller behöver justeras i rätt läge igen... jag tvingas nog ta upp henne i veckan och kika på vad som har hänt... eller finns det något jag kan göra eller försöka (laga) när hon ligger i? /Sven

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du ta ur lyften ur båten och ta isär den.

Jag kan inte svara på om det låter sig göras då den ligger i vattnet eller måste upp.

Jag misstänker starkt att det är slirkopplingen vid snäckväxeln som måste renoveras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Då får du ta ur lyften ur båten och ta isär den.

Jag kan inte svara på om det låter sig göras då den ligger i vattnet eller måste upp.

Jag misstänker starkt att det är slirkopplingen vid snäckväxeln som måste renoveras.

Hej igen, tack för ditt engagemang.!

vet inte heller om det går att montera ur drevlyften när hon ligger i... har mailat firman som har komplett renoverade...

 eller om det möjligen finns någon här på forumet som har kunskap och delar för att hjälpa mig till en rimlig kostnad.? Båten ligger i Tyresö... /S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade i förmiddags på Blocket och Tradera, då fanns där inge drevlyftar, vad jag kunde se, men med alternativa stavningar kanske man kan finna någon.

 

Det blir ju ett hål tvärsigenom skölden då du tar bort lyften, men jag är osäker på om manskall ta bort den då båten ligger i sjön, rist för okontrollerbar vatteninträngning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kollade i förmiddags på Blocket och Tradera, då fanns där inge drevlyftar, vad jag kunde se, men med alternativa stavningar kanske man kan finna någon.

 

Det blir ju ett hål tvärsigenom skölden då du tar bort lyften, men jag är osäker på om manskall ta bort den då båten ligger i sjön, rist för okontrollerbar vatteninträngning.

Drevdelar har utbytessystem för just penta drevlyftar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i en annan gammal tråd, en del saker kan vara gemensamt.

Gammal tråd om tiltproblem

Här nämns ju backhaken som en potentiell felkälla.

Vill minnas att jag hade problem med den en gång då den vuxit fast med havstulpaner, men det var nog snarare i slutet av säsongen... Och du har kanske inte lika många sådana i dina hemmafarvatten. Ja en tanke, kolla backhaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Läste i en annan gammal tråd, en del saker kan vara gemensamt.

Gammal tråd om tiltproblem

Här nämns ju backhaken som en potentiell felkälla.

Vill minnas att jag hade problem med den en gång då den vuxit fast med havstulpaner, men det var nog snarare i slutet av säsongen... Och du har kanske inte lika många sådana i dina hemmafarvatten. Ja en tanke, kolla backhaken.

Intressant, och vilken bra beskrivning ✌️, jag ska ner och bekanta mig med all teori kring den där förbannade drevtilten imorgon efter jobbet... /S 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Styrson:

Intressant, och vilken bra beskrivning ✌️, jag ska ner och bekanta mig med all teori kring den där förbannade drevtilten imorgon efter jobbet... /S 

Det är ju ganska enkel "bonnmekanik" i det hela. Tänk på att när den gängade stången trycks nedåt, skall drevet lyftas och tvärt om. Strömbrytaren i svarta lådan agerar ändälgesbrytare när drevet är nedfällt (stången högst upp) och samtidgt tänder orangea konteollampan när drevet lyfts en liten bit (en trepolig växlande omkopplare). Men om motorn snurrar, surrar, så funkar iallafall den brytaren. När stången är helt nere och drevet helt uppe skall slirkopplingen börja slira, eftersom det inte finns någon ändlägesbrytare som bryter åt det hållet, detta för att skona elmotorn.

 

Nu är jag litet ute på hal is och djupt vatten, men kanske jag har fel, den där stora sexkantiga mutterliknande grejen på lyftanordningen, undrar om det inte var så att man kunde dra åt den litet med en megastor skiftnyckel om kopplingen slirade...? Ja fela mig om jag har rätt, det var ju rätt många år sedan jag senast mekade med sådana grejer.

Det kanske finns andra med detta i färskare minne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...