Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
fredbjor

Mercruiser 4,3 efi värmeproblem

Rekommendera Poster

Hej!

 

premiärtur med hela familjen i båten. Lite nervöst eftersom nyköpet i höstast mest inneburit problem. Men gick bra när vi tog opp senare i höstas...! Til sak: Motorn pressades inte mer än 3000 varv, och blev för varm. Märkte i hamn att styrbords avgaskrök är, nästan kall - men babords krök riktigt het. - Vad har hänt? Vid drevet “bubblar” det lika mycket på båda sidor... Kan något ha hänt vid konserveringen i höstas, då jag provade en värdelös vattensäck för glykolblandningen? Eller, att min spolmuff bara sprutar in vatten på enabsidan, alltid nog satt den mot styrbordsintag på drevet...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet har gemensamma kanaler, så var du sätter muffen eller var det bubblar spelar ingen roll. Kröken ska ju inte vara varm, det tyder på dåligt flöde av kylvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Är motorn färskvattenkyld?

 Ja, det är den. ( Slutet system + sjövatten.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev gusvo085:

Drevet har gemensamma kanaler, så var du sätter muffen eller var det bubblar spelar ingen roll. Kröken ska ju inte vara varm, det tyder på dåligt flöde av kylvatten.

Idé byta impeller / termostat? Jag menar om flödet är dåligt? Eller, är det stopp i kanalerna i limpa/krök? Går det att känna på nå typ slang im flödet av kylvatten är olika, melkan sidorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du har för kylning, färskvatten? Hel eller halvsystem? In i limpan lär det gå ett rör på varje sida, flöde i båda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl enklast att plocka loss knäna och kolla hur det ser ut i kylkanalerna? Jag kollade min i fjol och det var en enkel operation Se till att du har nya packningar till hands ifall du ska sätta tillbaka knäna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev gusvo085:

Beror på vad du har för kylning, färskvatten? Hel eller halvsystem? In i limpan lär det gå ett rör på varje sida, flöde i båda?

Alltså det är ju både ett slutet system, och sjövattensystem. Tänkte försöka kolla ikväll om jag kan hitta “slangarna” och om inte utloppshålet på babordssidan är igentäppt, på drevet?

 

Hittar jag inte felet där lär jag byta impeller, och kanske termostaten, sedan knät... (å inget i motorrumet är lätt i min Flipper 666HT!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev lawea:

Det är väl enklast att plocka loss knäna och kolla hur det ser ut i kylkanalerna? Jag kollade min i fjol och det var en enkel operation Se till att du har nya packningar till hands ifall du ska sätta tillbaka knäna.

Inget är enkelt i motorrummet på min Flipper 666 HT... Tänkte kolla utsläppshålet på drevet, först... Du tror inte på impeller / termostat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev fredbjor:

Inget är enkelt i motorrummet på min Flipper 666 HT... Tänkte kolla utsläppshålet på drevet, först... Du tror inte på impeller / termostat?

Förresten har jag problemet vid det kalla- eller varma knät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev fredbjor:

Alltså det är ju både ett slutet system, och sjövattensystem. Tänkte försöka kolla ikväll om jag kan hitta “slangarna” och om inte utloppshålet på babordssidan är igentäppt, på drevet?

 

Hittar jag inte felet där lär jag byta impeller, och kanske termostaten, sedan knät... (å inget i motorrumet är lätt i min Flipper 666HT!)

Har jag problemet vid det kalla- eller varma knät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger att du har ett slutat sytem, är det hel eller halv? Det vill säga var går havsvattnet in i avgasssystemet, är det i limpan eller kröken?

Oavsett, känn på slangarna. Jag skulle säg att du har problm på den som är varm, men det beror ju på. Det ska vara så att du kan hålla handen på det men det ska vara varmt. 

Är det iskallt så kan man misstänka att motorn inte går på den sidan, men då borde du märka det mer än vad du gör. 

Är den så att du bränner dig på varma så lär du ha stopp i kanalerna där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det fungerat tidigare?

 

Det kan tex sitta fel packning mellan limpa och knä så att nästan allt vatten går genom ena knät men nästan inget genom det andra. Många som gör fel där...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev gusvo085:

Du säger att du har ett slutat sytem, är det hel eller halv? Det vill säga var går havsvattnet in i avgasssystemet, är det i limpan eller kröken?

Oavsett, känn på slangarna. Jag skulle säg att du har problm på den som är varm, men det beror ju på. Det ska vara så att du kan hålla handen på det men det ska vara varmt. 

Är det iskallt så kan man misstänka att motorn inte går på den sidan, men då borde du märka det mer än vad du gör. 

Är den så att du bränner dig på varma så lär du ha stopp i kanalerna där!

Jag får kolla detta, i veckan. Tack för tipps!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt fel, som uppstått nu - tror jag. Lite osäkert iochmed kort och förstörd säsong i fjol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll! Verkar trots allt inte vara cirkulationsproblem i något av limpa/knä. Båda liknande varma ikväll. Enda jag gjorde var att dränera de båda pluggarna under varje limpa. (De andra pluggarna hittade jag inte i mitt trånga motorutrymme.) Men motorn blir varm då den belastas, eller går på högre varvtal helt tydligt. Drar jag av på gasen svalnar den. Börjar starkt misstänka cirkulationsvattenpumpen! Kolla/lyssna på detta videoklipp!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterst ovanligt att cirkulationspumpen går sönder.. Möjligtvis axelbrott kan vara möjligt. Det finns jo inga slitagedelar i själva pumpfunktionen. Du har ett skvallerhål i framkant pump. Om det kommer ut vatten där, då är dax att byta, eller renovera pumpen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-14 vid 09:05 skrev gusvo085:

Du säger att du har ett slutat sytem, är det hel eller halv? Det vill säga var går havsvattnet in i avgasssystemet, är det i limpan eller kröken?

Oavsett, känn på slangarna. Jag skulle säg att du har problm på den som är varm, men det beror ju på. Det ska vara så att du kan hålla handen på det men det ska vara varmt. 

Är det iskallt så kan man misstänka att motorn inte går på den sidan, men då borde du märka det mer än vad du gör. 

Är den så att du bränner dig på varma så lär du ha stopp i kanalerna där!

Hej!

 

Igår kväll testade lite till. Skruvade ur pluggarna på slangarna som ansluter underst på limporna. Kom lite vatten. Slangarna ansluter till värmeväxlaren frampå motorn. En på vardera sida.

 

körde igång motorn och lät den gå på tomgång, och en stund på ca 1300 varv. Temperaturnålen rakt upp, och såg ut att röra sig lite grann. Ungefär samma svala temperatur nu på båda knäna.

 

Tog en tur ut. Går inte att dra på något, då går tempen upp, och inte ner igen, förns man drar av på gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att det är ett Alpha one drev. Det drevet ihop med sötvattenkylning brukar inte fungera hundra. Kan gå men kan också strula. impellerpumpen som sitter i drevet ligger på gränsen i kapacitet för v6-v8 om vi pratar värmeväxlare. Man brukar använda en extern remdriven pump med separat vattenintag. Nu ser jag inte på din video men vad är det som sitter nere till höger? Styrservopump eller vattenpump?

Nu spånar jag, men om du kört konserveringen med spolmuff och inte kopplat på den eventuella externa vattenpumpen så är risken stor att impellern gett sig pga torrkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om limporna håller sig svala även när du kör båten så är ju impellern i drevet ok, sjövattensidan bör då vara ok. 

Då lutar det mer åt termostatfel, att den inte öppnar som den ska. Cirkulationspumpen är som någon redan tidigare sagt inte trolig som felkälla. Testa med att plocka bort den (termostaten!) helt o kör utan!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt cirkulationspump på min. Lagret gick. Det som händer då är att det skramlar men den pumpar runt vattnet ändå.

 

Skulle tippa på att termostaten hängt sig.

 

Om knäna är kalla så fungerar sjövattenpumpen som den ska. Och således får även värmexäxlaren tillräckligt med vatten.

 

Kanske en dum fråga men har du kollat nivån på kylarvätskan i både expantionstjärl och värmexäxlare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Gelis antyder så brukar 4.3 motorn ha extra kylvattenintag och extra vattenpump, hur är det ställt med dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev gusvo085:

Precis som Gelis antyder så brukar 4.3 motorn ha extra kylvattenintag och extra vattenpump, hur är det ställt med dessa?

 

Dessa bör ju vara ok. Då knäna blir kalla när han kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...