Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
hbengtsson

Resultat efter professionell kapelltvätt

Rekommendera Poster

Lämnade in vårt kapell för en månad sedan och det var klart idag. Hämtade ut det och vi är väl allt annat än nöjda. Kapellet ser inge speciellt mycket renare ut och ”rutorna” är riktigt sunkiga. Hade räknat med att dom skulle vara ”som nya”

Men värst är mögelfläckarna som var största anledningen till att vi lämnade in. Inte ett skit har hänt. Borde inte något hända för en tvätt på 2500 kr?

se bifogat

CBE7AFA9-D936-4B12-A670-CEC3C7D32782.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hbengtsson:

Lämnade in vårt kapell för en månad sedan och det var klart idag. Hämtade ut det och vi är väl allt annat än nöjda. Kapellet ser inge speciellt mycket renare ut och ”rutorna” är riktigt sunkiga. Hade räknat med att dom skulle vara ”som nya”

Men värst är mögelfläckarna som var största anledningen till att vi lämnade in. Inte ett skit har hänt. Borde inte något hända för en tvätt på 2500 kr?

se bifogat

CBE7AFA9-D936-4B12-A670-CEC3C7D32782.jpeg

Nej detta anser inte jag vara ok, rutorna brukar bytas ut vid konservering de klarar inte tvätten samt impregneringen. Detta är något du själv kan göra med bättre resultat, finns rengöring för jordslag mycket effektivt skura rent i badkaret blir bra. Då slipper du även få ett kapell med taskig passform efteråt. Och för en gångs skull Biltemas impregnering funkar bra. Min kapell makare sa att lämna inte iväg det på tvätt gör det själv istället, de medel som finns att tillgå funkar mycket bra och du har mer nytta något år av kapellet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är en svår balansgång. De medel som verkligen gör rent förkortar också livslängden på kapellet. Så lite förenklat är det så att man får välja mellan skinande rent eller lång livslängd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sa de om mögelfläckarna och rutorna när du lämnade in kapellet?

Mackey 

PS

1 timme sedan skrev kossor:

Och för en gångs skull Biltemas impregnering funkar bra.

Vill bara se till att detta helt unika uttalande sparas! :)

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Eld-:

Det där är en svår balansgång. De medel som verkligen gör rent förkortar också livslängden på kapellet. Så lite förenklat är det så att man får välja mellan skinande rent eller lång livslängd. 

Jo. Har förståelse för att medlen är starka och en viss försiktighet bör vidtas men hade kanske hoppats på att man åtminstone skulle se att kapellet blivit tvättat. Nu är det i samma skick som när vi lämnade in det. Möjligen att impregneringen fungerar bättre men det vet vi först när vi börjar använda båten efter sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Mackey:

Mackey 

PS

Vill bara se till att detta helt unika uttalande sparas! :)

De va liksom det som var lite meningen.......:P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Mackey:

Mackey 

Vi lämnade in kapellet via ett ombud så hade ingen direktkontakt på det sättet. Men beställningen var tvätt+impreg. Då hade vi nog trott att borttag av mögelfläckar återfanns under kapitel 1A i kapellmakarens handbok för tvätt och underhåll. Uppenbarligen inte.

Det skall nämnas att det inte är några gamla fläckar. De började uppträda förra säsongen och då tog vi beslutet att lämna in för professionell rengöring till denna säsongen. Big mistake...

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev kossor:

Nej detta anser inte jag vara ok, rutorna brukar bytas ut vid konservering de klarar inte tvätten samt impregneringen. Detta är något du själv kan göra med bättre resultat, finns rengöring för jordslag mycket effektivt skura rent i badkaret blir bra. Då slipper du även få ett kapell med taskig passform efteråt. Och för en gångs skull Biltemas impregnering funkar bra. Min kapell makare sa att lämna inte iväg det på tvätt gör det själv istället, de medel som finns att tillgå funkar mycket bra och du har mer nytta något år av kapellet.

Tack för tipsen!

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som redan beskrivit beror resultatet på vad de använder och såklart också hur illa åtgånget det är. 

Mitt kapell ansågs vid båtköpet av säljaren vara helt slut, så fick båten billigare. Det var helt otroligt mögligt. Jag tänkte efter ett år att jag skulle se vad kapellmakaren hade att säga.

Den första vägrade att ta emot det, då det var så illa. Han menade att det riskerade att påverka de andra kapellen vid samma tvätt. Han tipsade dock om rentvätt i bromma som hade lite värre kem och kanske kunde hjälpa till.

Killen på rentvätt skakade på huvudet och sa att han kunde försöka få det så bra det gick. 

Vid avhämtning höll jag på att tappa hakan! Kapellet var i stort sett helt rent!:) Visst var det lite svart på sina håll i innertaket, men helt otrolig skillnad! Han tejpade också en trasig ruta.

Kemikalierna slet säkert lite extra på kapellet, men det kapell som ansågs förbrukat vid köpet är fortfarande helt ok nu 8år senare.

Det kan alltså vara värt att lämna in kapell man gett upp om, men man bör vara realistisk och helst visa upp det innan så man är överens om vad som kan uppnås i tvätten...

Biltema impregnering tycker jag fungerar ok, förutsatt att man gör det varje år. Hållbarheten är inte längre än en säsong enligt min erfarenhet. Dock billigt och giftfritt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-05-13 vid 10:03 skrev hbengtsson:

Jo. Har förståelse för att medlen är starka och en viss försiktighet bör vidtas men hade kanske hoppats på att man åtminstone skulle se att kapellet blivit tvättat. Nu är det i samma skick som när vi lämnade in det. Möjligen att impregneringen fungerar bättre men det vet vi först när vi börjar använda båten efter sjösättning.

Det finns medel som inte fräter/äter som tar kol på mögel.

Sen får man tvätta med alkaliskt klorhaltigt ofta medel. Det fräter/käkar/bleker (om d e klor) men kör man varmt (80-90 gradigt) och hyfsat koncentrerat så kan man tvätta snabbt och sen skölja med rikliga mängder vatten, så man snabbt får bort det alkaliska. Ev blöta upp i svag syra efter sköljning. Då dels neutraliserar man det som skadar och får lite färgåtergivande effekt.

Gör du tvättandet snabbt i varmt.. så hinner du inte få några direkta skador..

Och återigen... gör själv istället för att anlita nån som gör själv.. så blir resultatet det du bestämmer själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...