BerntRobert 4 Postad 12 Maj , 2018 Jag har en segelbåt från 2008 med en VP D1-30 från samma år. I båten finns ca 400 Ah AGM förbrukningsbatterier och ett 85 Ah AGM startbatteri. En solpanel och laddningsregulator är installerade. Efter vintern (batterier i båten och bara underhåll av solpanelen) visar startbatteriet 12,76 V och övriga 14,4 V. Vid start efter sjösättning larmar motorn för utebliven laddning och panelen i båten visar också 12,7 V på startbatteriet. Då slår det mig att förra ägaren förvarnat om detta och tipsat om att starta kylboxen i det läget. Sagt och gjort, jag startar kylskåpet och nästan omedelbart tystnar larmet och jag läser typ 13,7 V på startbatteriet. Jag önskar hjälp med två frågor: 1. Varför laddningsfenomenet kopplat till start av kylbox? 2. Varför visar startbatteriet 12.76 V och förbrukningsbatterierna 14,4 V? Laddas inte startbatteriet från solpanelen/laddninsregulatorn och hur kan det i så fall vara fulladdat? Ok, det blev lite fler än två frågor. Tacksam för lite klargörande om det är möjligt utifrån min beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Maj , 2018 Låter spännande. Försök att rita upp ett schema så är det lättare att förstå. Troligen laddar solpanelerna bara husbatterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 13 Maj , 2018 Göra elschema är nog ett klokt förslag och jag skulle lära mig mycket. Hög tröskel för mig dock. Men principiellt: kan det vara så att vid fulla batterier och fullt solsken så skulle generatorn och dess elektronik kunna luras till att inte börja ladda och istället larma? Kan det då vara så att start av kylboxen ger ett spänningsfall som kickar igång laddningen? Det är ovanstående scenario jag upplever, men förklaringen, är den rimlig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 13 Maj , 2018 (redigerade) Sitter laddsensorkabeln till generatorn på förbrukarbanken..? Redigerad 13 Maj , 2018 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 13 Maj , 2018 20 minuter sedan skrev BerntRobert: Göra elschema är nog ett klokt förslag och jag skulle lära mig mycket. Hög tröskel för mig dock. Med all respekt för din tröskel och för ev professionella ritningar. Ett elschema behöver inte vara speciellt svårt. Ta ett papper och rita in batterierna ungefär som de sitter i båten. Rita sedan någon krumelur som ska föreställa generatorn, en som föreställer solpanelerna osv och rita in hur du tror kablarna går. Undersök så långt möjligt. Vips har du början till ett elschema som vi kan använda för att hjälpa dig! 7 minuter sedan skrev Peter_K: Sitter sensorkabeln till generatorn på förbrukarbanken..? Precis vad jag tänkte men 14,4 är lite i lägsta laget för att inte generatorn ska ladda, men man vet aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Maj , 2018 30 minuter sedan skrev Peter_K: Sitter laddsensorkabeln till generatorn på förbrukarbanken..? Brukar inte spela roll, generatorn ger - oftast i alla fall - 14V även utan sense-kabel. -- Det verkar som det finns ett sklijerelä som kan vara lite konstigt inkopplat. En intressant fråga är om genaratorn överhuvudtaget laddar eller om det bara är solen? -- 52 minuter sedan skrev BerntRobert: Göra elschema är nog ett klokt förslag och jag skulle lära mig mycket. Hög tröskel för mig dock. Nejdå, som Christer skriver, en enkel skiss duger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 13 Maj , 2018 Jag hade samma fel i min gamla Nimbus, på den tiden fanns det i princip bara generator och två batterier. Det räckte med att jag tutade eller tände lantärnorna för att laddningen skulle komma igång. Även jag blev tipsad om att tillfälligt öka strömförbrukningen. Hur sensorkabel satt där minns jag inte, men en dag så hade en slang lossnat och generatorn blev duschad, ingen laddning alls och lagerskada. Så generatorn lämnades in för renovering, bilelektrikern sade att det kunde varait ett fel på regulatorn, han kände igen det felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Maj , 2018 17 timmar sedan skrev BerntRobert: övriga 14,4 V. Ett AGM ska laddas med 14,4 - 14,7V, när det är laddat ska det ligga på 13,7 - 13,8V. Kan var ide att kolla solregulatorn, den kan vara dålig för batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 13 Maj , 2018 Tack för olika input. Hittat en liknande tråd och det verkar finnas fler med liknande bild. Gemensam nämnare verkar vara hög spänning från solcell/laddningsregulator och där elektroniken i VP-laddkretsen säger ifrån. Jag har en Maxpower och har följt flera trådar om eventuell olämplighet med denna. Vilken regulator ska jag byta till? Enkel och funktionell räcker för mig. Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Maj , 2018 Alla som har kan nog intyga att EPsolar/Tracer/EPever 2215BN är en riktigt bra regulator. Inte så billig men batterierna kommer att hålla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 13 Maj , 2018 Slog till på denna i år och måste säga att jag är mycket nöjd: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/MPPT_REGULATOR_SOLARMARE_20A?id=06068 Har en fast 80watt och 2st 50watts vikbara. Låg ute från onsdag eftermiddag till söndag förmiddag. Hade 95% kvar i batterierna enligt Victronics batteri monitor (om man tror på den) när jag lämnade naturhamnen idag. Har kört värmare, LED-lampor, vattenpump och ett 65 liters kylskåp. Ska tillägga att jag har 240ah i förbrukarbank. Tycker att MPPT trycker in mer mos än min förra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Maj , 2018 En MPPT regulator laddar i verkligheten 10-15% mer än PWM. Alltså, egentligen inte värt den högre kostnaden. Skillnaden mellan olika PWM är ganska liten. Egentligen samma för MPPT men eftersom dessa är ganska dyra så finns det en del riktigt dåliga. Ska man satsa lite så köp en regulator där alla spänningar är ställbara. Det kommer att förlänga batteriernas liv. Funktionen med ställbara spänningar finns uteslutande på dyrare MPPT regulatorer och är därför ett bra kvalitetsmått. Sen är det vettigt att utnyttja funktionen "lastutgång" som kan förhindra att djupurladdning av batterierna mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 14 Maj , 2018 Verkligen tack för alla råd. För min förståelses skull undrar jag vad som avgör om jag behöver en 10A- eller en 20A-regulator? Beror det av solpaneleffekten respektive batterikapaciteten (och sannolikt förbrukningen)? Jag har en fast monterad tunn solpanel som är ca 70x50 cm. Vilken effekt kan det röra sig om? Jag befinner mig tyvärr rätt långt från båten och kan inte kolla efter eventuell märkning på den. Brukar det finnas märkning? Jag har som sagt cirka 400 Ah AGM i husbanken. Min förbrukning är i huvudsak kylskåpet, seglingsinstrument och autopilot. Jag kör så lite motor som möjligt. Som kan förstås av mina frågor är båten ganska ny för mig liksom sol-el överhuvud taget. Under förra halva sommaren som jag hade båten upplevde jag inte någon direkt elbrist, men visst sjönk spänningen i husbanken sett över fyra, fem dygn. Seasea säljer en Epever Tracer 10A med inbyggd panel. Är den för liten? Är det 20A som gäller? https://www.seasea.se/el/batteri-solcell/solcellspaneler/regulator-peakpower-2-0-10-20-amp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser