fhsp4m 3 Postad 12 Maj , 2018 Hej! Har en Mercury 50 hp EFI 4-takt från 2001 som åker runt i Stockholms mellersta skärgård. Jag undrar om jag ska göra något för att skydda ytan runt tiltpumpen och upphängningsfästet? Spruta WD-40 eller liknande? Ska jag byta anoden som sitter under upphängningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lattmatrosen 1 Postad 18 Maj , 2018 Hej. Lite svårt att se hur mycket rost det är men jag skulle rekommendera omlackering av tiltmotorn. Den är relativt lätt att demontera, har du ingen egen lackverkstad så lämna in motorn för blästring/rostskyddsbehandling och därefter kan du lackeringsmåla. Får du in vatten i tiltmotorn p.g.a. av rostangrepp så är det nyinköp som gäller. Anoden verkar inte vara alltför angripen, ta bort beläggning så håller den nog nåt år till, är ju iofs lätt att byta, gäller bara komma ihåg det. Att hålla på med oljeduttande är meningslöst, talar av egen erfarenhet. Kolla om det finns youtube-klipp ang. demontering o.dyl. Mvh/Peter 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 Maj , 2018 Anoden är ju inte slut men däremot kan den vara passiviserad. Det löser man genom att fila bort ytskiktet. Anoden måste ju också vara av rätt material för att göra någon nytta. För att skydda aluminium i saltvatten är det aluminiumanod som gäller och i sötvatten ska det vara magnesium. Aluminiumanod i sötvatten kommer bara bli passiviserad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser