Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
fhsp4m

Byte av anod?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Mercury 50 hp EFI 4-takt från 2001 som åker runt i Stockholms mellersta skärgård.


Jag undrar om jag ska göra något för att skydda ytan runt tiltpumpen och upphängningsfästet? Spruta WD-40 eller liknande?

 

20180512_122208.thumb.jpg.ddbe9dc43178b853f45a033eff3ba7c4.jpg

 


Ska jag byta anoden som sitter under upphängningen?

 

20180512_122220.thumb.jpg.699b343a8c95e216ea81fcd9dd427d18.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Lite svårt att se hur mycket rost det är men jag skulle rekommendera omlackering av tiltmotorn.

 

Den är relativt lätt att demontera, har du ingen egen lackverkstad så lämna in motorn för blästring/rostskyddsbehandling och därefter kan du lackeringsmåla.

Får du in vatten i tiltmotorn p.g.a. av rostangrepp så är det nyinköp som gäller.

Anoden verkar inte vara alltför angripen, ta bort beläggning så håller den nog nåt år till, är ju iofs lätt att byta, gäller bara komma ihåg det.

Att hålla på med oljeduttande är meningslöst, talar av egen erfarenhet.

Kolla om det finns youtube-klipp ang. demontering o.dyl.

 

Mvh/Peter  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoden är ju inte slut men däremot kan den vara passiviserad. Det löser man genom att fila bort ytskiktet. 

 

Anoden måste ju också vara av rätt material för att göra någon nytta. För att skydda aluminium i saltvatten är det aluminiumanod som gäller och i sötvatten ska det vara magnesium. Aluminiumanod i sötvatten kommer bara bli passiviserad. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...