Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Boatjunkie

Startar inte

Rekommendera Poster

Har en 75hp Mercury ME 75 ELPTO.

Har i och för sig alltid varit lite svårstartad och särskilt kall men nu tänder den inte alls.

Är gnista på alla 3 stiften och det märkliga är att den inte ens är en antydning att tända på startgas.

Märkligt, någon som kan försöka sig på att gissa vad det är för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Ett tänkbart fel är trasig svänghjuls-kil så tändstiften gnistrar vid fel tillfälle.

Ett annat att gnistorna är så svaga att de sen upphör inuti cylinderns höga tryck.
[Skulle snabbtestat utan tändstift och riggat ett 10 mm långt gnistgap - genom att istället sätta dit typ en lång skruv i en tändhatten. Alltså låtit ändan på skruven bilda ett ca 10:mm långt gnistgap mot motorblockets jord. Högspänning, håll inte i grejorna utan tejpa/kläm fast arrangemanget.
10 mm lång gnista borde ditt moderna tändsystem klara vid normal startvevnings-hastighet. (Om inte, minska gärna succesivt gapet för att litegrann utröna hur försvagat det blivit.)]
Edit tillägg: Testet är f.ö. en snabbvariant av det högra verktyget nedan...

gnistgap.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter nya tändstift och helt ny bensin så gick det bättre.

Uppenbarligen så är inte bensin vad det en gång har varit gällande lagringstid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ta mig tusan märkligt. Jag har haft bensin som stått i fyra år i dunk, som funkat utmärkt(senast en Johnson 20 från 88 som gick igång på två drag)

 

likaså gräsklippare som stått i 5+ år med gammal bensin som ändå startat. 

 

För att inte tala om när jag hjälpte en kompis dra igång två gamla tvåtakts jordfräsar med 10+ gammal bensin i tanken. 

 

Tror mer isåfall på täbdstiften, men å andra sidan, tändstift sluts ju inte av tid.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man förvarar bensinen i en helt sluten dunk klarar den sig många år men om den förvaras så att de lättare fraktionerna tillåts dunsta så försämras den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...