Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Nicklas11

Är Topcoat genomskinlig?

Rekommendera Poster

Är helt ny inom reparationer i plast men tänkte ta och börja testa mig fram för att jag e nyfiken och gillar att lära mig nya saker.
Men fastnade lite på topcoaten, antar att topcoaten är genomskinlig och att det är gelcoaten som har färgen eller kan båda ha färg? 

Någon som kan rekommendera vart man köper topcoat smidigast i Göteborg?


6.10 Små ytreparationer
Du kan själv reparera mindre ytskador i skrovet eller däcket. Till ett gott resultat krävs ändå kunnighet:
1. Skydda området kring skadan med tejp. Detta för att ytorna runt omkring skadan inte skall skadas i misstag. Med hjälp av tejpen är det också lättare att hålla området som skall repareras så litet som möjligt.
2. Snedda kanterna på det skadade området genom slipning, och rengör med aceton.
3. Om skadan är mera än 2 mm djup kan det löna sig att fylla med spackel (typ Plastic Padding eller såkallat bilspackel. Också glasfiberspackel fungerar bra särskilt om skadan är lite större.)
4. Blanda 1,5 - 2% härdare i topcoaten. Mät noggrant upp mängden topcoat (t.ex. 0,5 dl eller 1,0 dl) och använd t.ex. en medicinspruta för att få en exakt blandning med 1,5-2 % härdare. Större andel härdare gör att den reparerade ytan blir full med små porer. Temperaturen (både båten och utrymmet) bör vara minst 20 grader. Härdningstiden är normalt 2 - 4 timmar. Du kan bra låta toapcoaten torka ett dygn eller mera och därefter fortsätta.
5. Applicera topcoat på det skadade området så att ytan blir något högre än den omgivande ytan.
6. Lägg försiktigt tejp ovanpå topcoaten (målartejp = maskeringstejp eller förpackningstejp).
7. Avlägsna tejpen när topcoaten har torkat och vattenslipa med 600- och 1200-papper.
8. Polera med slippasta.
De kulörer som används i båten är presenterade i tekniskt data. Det är bra att veta att i tillverkning av båten har det använts gelcoat-målning, men vid eventuella reparationer används alltid topcoat-målning. Gelcoat-målning härdar sig inte utan att vara i form men pga. tillsatt paraffin härdas topcoaten. OBS!



Färgkoder:
- skrovet Ashland 10015 RAL 9016
- däcket Ashland 10015 RAL 9016
- blåa randen  Ashland 39500 RAL 5011

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat är polyesterplast med färgpigmet i. 

När man tex bygger en båt i en form, så är ju formen vaxad och bestruken med släppmedel. 

Först lägger man ett lager gelcoat i formen och sen laminerar man upp båten med glasfiber och polyseterplast (tex - det finns en del varianter på plast) nu för tiden sprutas ju både glasfibertrådar och plast, för att sen rullas. Förr la man glasfibermattor som dränktes in med plast och luften rullades ut.

En metod där man vakumsugerär väl också en vanlig mtod idag.

Om man skall måla på det färdiga laminatet - tex inne i en båt använder man topecoat.

Topecoat är gelcoate som man blandar i ett par procent vaxlösning i. Detta för att ytan skall torka och inte klibba till dödar. Topecoaten har ju samma färg som motsvarande gelcoat.

SeaSea är väl ett ställe som säljer det mesta i plastväg:
Det finns ju gelcoatspackel som man kan använda för mindre reparationer.

Problemet är att få rätt färgnyans. Gelcoaten på en gammal båt ändrar sig i solljuset och reparatören får nog va väldigt kunning och ha många nyanser på gelcoat och kunna blanda, för att en lagning skall bli perfekt.

Lagade i några skador på min båt för ett par år sen. Hade en bortsågad provbit med till varvet där jag köpte gelcoat. Varvskillen var helt övertygad om att jag fick rätt gelcoat enligt provet. Lagningarna sytes ändå. Men det är ju bättre att gelcoatskiktet är hel än att färgen är exakt.

Man blandar spackel av gelcoat, tixotropmedel och en skvätt vaxlösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar den förklaringen va lätthanterlig :)

Så om man vill vara säker på att få ett relativt gott resultat och det är i aktern på båten så kan man göra följande.
1. slipa ner skadan  med ett grovt papper typ 240
2. spackla i med Plastic Padding
3. slipa ner ytan tills den blir bra, börja med 240 avsluta med kanske runt 1200 
4. Måla hela aktern med topcoat  med rätt färgkod och en % vaxlösning i för att få den att härda.

Går det bra att använda en vanlig slipmaskin om man inte har en excenterslip eller bör jag hellre köra för hand?
Behöver man polera upp ytan efter man slipat klart den med 1200 papper eller det kanske man aldrig gör utan ytan blir soppas bra efter slipningen?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nicklas11:

Tackar den förklaringen va lätthanterlig :)

Så om man vill vara säker på att få ett relativt gott resultat och det är i aktern på båten så kan man göra följande.
1. slipa ner skadan  med ett grovt papper typ 240
2. spackla i med Plastic Padding
3. slipa ner ytan tills den blir bra, börja med 240 avsluta med kanske runt 1200 
4. Måla hela aktern med topcoat  med rätt färgkod och en % vaxlösning i för att få den att härda.

Går det bra att använda en vanlig slipmaskin om man inte har en excenterslip eller bör jag hellre köra för hand?
Behöver man polera upp ytan efter man slipat klart den med 1200 papper eller det kanske man aldrig gör utan ytan blir soppas bra efter slipningen?
 


Om man skall gör enligt den beskrivingen, så måste skadan va en ren katastrof och en näst intill helt demolerad akterspegel.

Man skall inte ta skall ta i mer än nödvändigt.

Hade jag haft en båt med så omfattande skada, hade jag inte målat med topecoat. Jag hade målat med en tvåkomponentsfärg som sträcker sig.Det finns ett par fabrikat.

Har akterspegel så stora skador som jag ser framför mig, så behöver nog hela skrovet målas.

Är benägen att hålla med Peter_K

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skadan e rätt liten (en liten repa) men jag är la lite skadad när jag vill ha det enhetligt kanske. 
Det sticker i ögat om det blir nyansskillnad :D
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgnyanser får man alltid räkna med. 

Ett nytt, ej solblekt, skrov är alltid vitare än ett skrov med några år på nacken. 

Vad man ska komma ihåg är att lagningarna så småningom antar en liknande färg som skrovet i övrigt om man använder samma kulör som skrovet byggdes i. 

Använder man en annan kulör som just vid lagningstillfället ser helt lika ut kommer den synas efter några år då den solblekts. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för goda råd :)
Det blir skrapa/slipa ner repan och spackla igen det med gelcoatspackel och sen slipa så får vi se hur slutresultatet blir 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades slå bort en flisa av gelcoaten ner till glasfibret på akterspegeln i somras.

Skadan sitter på ett väl synligt ställe såklart.

 

Försöker sondera vilken metod jag ska välja för att få ett så bra resultat som möjligt.

Läser jag ovan skulle jag kunna välja biltemas gealcoatspackel och hoppas att nyansskillnaden blir så liten som möjligt, eller finns förslag på bättre metod? Det är några mm tjockt gelcoatlager.

 

Det är en lucka som fått skadan, så jag kan ta in den i värmen om det gör någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt. Är skadan djup kommer du få göra det två gånger. Slipa inte för mycket, särskilt första gången. Grovt typ 300-400 för att jämna ut (bra att ha tejp runt), bort med tejpen och jämna till igen försiktigt och sen finare.

 

Skadan kommer synas men det är bara du som ser den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Behöver jag tejpa över spacklet lika som rekommenderat med topcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...