grodis65 0 Postad 29 Maj , 2005 Ska montera masten för första gången,upptäckte att det är tre stycken hål för bulten,i järnet på båten. Spelar det någon roll vilket hål man tar. Ca 5 cm skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 29 Maj , 2005 God morgon Grodis65, Generellt sett så får du mindre lovgirighet på båten om du placerar masten längre förut. Sedan beror det oxå på hur mycket mastlut du får om du väljer det främsta läget på¨skenan. Vanligtsvis så ska inte förstagsvajern vara längre än 6.86 m. Jag har placerat min mast i det främsta läget. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grodis65 0 Postad 29 Maj , 2005 ok jag provar längst fram.det är ju enkelt att flytta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 29 Maj , 2005 Placerade min mast i det aktre läget första året. Båten var mycket lovgirig, tung på rodret. Med masten i förliga läget blev det en annan båt . Alltså, så långt fram som möjligt. SvenA på väg till Helgahafvet, sol o 6 m/sek västlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grodis65 0 Postad 29 Maj , 2005 det blir ganska mycket mastlutning med masten längst fram, kanske har för långt förstag?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 29 Maj , 2005 Kan man krumma oss bukiga skeppare också? SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 29 Maj , 2005 Jag har bara ett läge för min mastfot :-| . Kanske är det nått som fattas eller tagits bort av förre ägaren för det verkar lite lurigt det där med fler lägen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 29 Maj , 2005 På min båt sitter det en aluminiumskena på högkant monterad ovanpå däcket. I skenan finns 2 eller 3 hål. I mastfoten är det en spår, baktill finns det ett fästöra med hål på varje sida. Man trär en sprint genom fästöronens hål lämpligt hål i skenan (det främsta). Troligtvis finns det flera olika riggar på Magnum. Jag har en aluminiumfärgad Seldenmast. Har du något annat? SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 30 Maj , 2005 Det är tyvärr så på den äldre orangefärgade med den gamla gullmarsmasten att du har bara ett fast fäste.:-( /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 30 Maj , 2005 Tack för svaren för det lugnade mig lite :-) . Jag har den äldre typen av magnum som är orange i orginalfärg. Masten är svart så det bör stämma att det bara finns ett läge för mastfoten på den. Tror den jag har är nummer 88 som byggdes en gång i tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 2 Juni , 2005 Ett läge på nr 51 med Pelle P mast och orange skrov! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 3 Juni , 2005 [GRÖN]Iwar, Tog du fotot igår? SvenA som bor närmare tropikerna. [/GRÖN] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 3 Juni , 2005 Bra för då vet jag att allt står rätt till med mastfästet vart fall. Så Pelle P har utvecklat den Gullmars mast som sitter på våra tidiga båt exemplar. Lite historik om båten skadar aldrig. Vet Pelle P ritade en typ av Triss båtar och tror det var Trisskryssaren. Hoppas resan hem från Grönland inte blir för stormmig så det isar på mer:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 6 Juni , 2005 Det vet jag ej det står Pelle P på vår mast ska kolla om jag ser något om gullmar.. ja idag var snön borta!! 7,5 M blev det idag. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kentha1 0 Postad 12 September , 2005 Någon som vet vilket år man bytte från den svarta masten till den aluminiumfärgade med flera fästhål i mastfoten, samt vart båtens skrovnummer står (skrovet är väl märkt någonstans?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 13 September , 2005 Hej Kentha 1. Vad gäller masten är det så här. 73: vid den första serien så var skrovet vitt med en PellePetterssonmast och den trekantiga bommen. fast fot. Aluminiumramar runt rutor. 73-76: huvudsakligen orange skrov med vissa undantag av personliga färgval vid beställning, svarta gullmars master, fast fot. 77-78: Vita skrov.Den blanka Seldénmasten kom på under 78 och även med skena för att trimma riggen. Aluminiumramarna ersattes av helskruvade plexirutor. 79-81: inga förändringar. Under hela produktionstiden så fanns det önskemål om montage av inombordare och det sattes in på cirka 20 ex, en VP MB1a (bensin) och drev. http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=45 /Wille moderator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogwan 0 Postad 13 September , 2005 Vill bara tacka för alla inlägg om masten på magnum, dessa svar hjälpte även mig som är nybörjarseglare med en magnum. RW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser