Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Kvinnornasman

drev kontra rak axel

Rekommendera Poster

Hej! 

Vill bara få klart om lite tankar jag har. 

Jag har läst ibland att folk skriver att min båt gör x-antal knop på tomgång. 

Gäller detta enbart båtar med rak axel och fast propeller? 

 

För om man har vridbar propeller eller drev så gör man, i min värld, ingen fart på tomgång. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man menar på tomgångsvarv och växel i framläge. Om det är drev eller backslag spelar ingen roll. Om man har ställbar propeller, och den står i neutralläge, gör man ingen fart på något varvtal, utom kanske att aktern drar iväg i sidled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Rollen:

Man menar på tomgångsvarv och växel i framläge. Om det är drev eller backslag spelar ingen roll. Om man har ställbar propeller, och den står i neutralläge, gör man ingen fart på något varvtal, utom kanske att aktern drar iväg i sidled.

Okej, enligt mig lite fel benämning på tomgång. Det är ju egentligen när motorn är igång men inte används. Så med växel i framläge är det ju egentligen inte tomgång. Men då förstår jag vad folk menar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om vi pratar svenska, så talar vi ändå olika språk.

Vi hade en högst omeninsfull diskussion på ett APT på jobbet om var vi skulle tanka våra hybridbilar.

Var det månne på OK, var det kanske på Q8 eller på Cirklekey.

Jag föreslog däremot "Koppartrans".

 

Men med växel i fram- eller backläge och spaken i läge "tomgång" alltså den lägsta möjliga gaspådraget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Även om vi pratar svenska, så talar vi ändå olika språk.

Vi hade en högst omeninsfull diskussion på ett APT på jobbet om var vi skulle tanka våra hybridbilar.

Var det månne på OK, var det kanske på Q8 eller på Cirklekey.

Jag föreslog däremot "Koppartrans".

 

Men med växel i fram- eller backläge och spaken i läge "tomgång" alltså den lägsta möjliga gaspådraget.

Jo det är väl så! 

Tänk vad man lär sig på detta forum :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kvinnornasman:

Jo det är väl så! 

Tänk vad man lär sig på detta forum :) 

Meningslöst vetande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Meningslöst vetande?

Alltid bra med meningslöst vetande inför udda quiz :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om växeln är i friläge så är den i friläge oavsett om motorn går på tomgång, på ett högre varvtal eller står still.

 

Man talar dessutom ibland om förhöjd tomgång. Då har man lite högre varvtal än tomgång. Exempelvis 1000rpm istf 650. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eld-:

Om växeln är i friläge så är den i friläge oavsett om motorn går på tomgång, på ett högre varvtal eller står still.

 

Man talar dessutom ibland om förhöjd tomgång. Då har man lite högre varvtal än tomgång. Exempelvis 1000rpm istf 650. 

Jo men för mig så är tomgång just att motorn är igång och växeln i friläge. Men som sagt, folk tolkar väl de lite olika :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sakta fart fram hette det väl på maskintelegrafernas tid ? 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Makro:

Sakta fart fram hette det väl på maskintelegrafernas tid ? 😊

Dead slow ahead :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sakta = Slow

Helt Sakta = Dead Slow

 

På de italienska telegraferna hette det "Adagio" resp "Molto Adagio". Låter som musik ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...