Kvinnornasman 7 Postad 11 Maj , 2018 Hej! Vill bara få klart om lite tankar jag har. Jag har läst ibland att folk skriver att min båt gör x-antal knop på tomgång. Gäller detta enbart båtar med rak axel och fast propeller? För om man har vridbar propeller eller drev så gör man, i min värld, ingen fart på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 11 Maj , 2018 Man menar på tomgångsvarv och växel i framläge. Om det är drev eller backslag spelar ingen roll. Om man har ställbar propeller, och den står i neutralläge, gör man ingen fart på något varvtal, utom kanske att aktern drar iväg i sidled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 11 Maj , 2018 10 minuter sedan skrev Rollen: Man menar på tomgångsvarv och växel i framläge. Om det är drev eller backslag spelar ingen roll. Om man har ställbar propeller, och den står i neutralläge, gör man ingen fart på något varvtal, utom kanske att aktern drar iväg i sidled. Okej, enligt mig lite fel benämning på tomgång. Det är ju egentligen när motorn är igång men inte används. Så med växel i framläge är det ju egentligen inte tomgång. Men då förstår jag vad folk menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 11 Maj , 2018 Även om vi pratar svenska, så talar vi ändå olika språk. Vi hade en högst omeninsfull diskussion på ett APT på jobbet om var vi skulle tanka våra hybridbilar. Var det månne på OK, var det kanske på Q8 eller på Cirklekey. Jag föreslog däremot "Koppartrans". Men med växel i fram- eller backläge och spaken i läge "tomgång" alltså den lägsta möjliga gaspådraget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 11 Maj , 2018 1 minut sedan skrev Georg_Ohm: Även om vi pratar svenska, så talar vi ändå olika språk. Vi hade en högst omeninsfull diskussion på ett APT på jobbet om var vi skulle tanka våra hybridbilar. Var det månne på OK, var det kanske på Q8 eller på Cirklekey. Jag föreslog däremot "Koppartrans". Men med växel i fram- eller backläge och spaken i läge "tomgång" alltså den lägsta möjliga gaspådraget. Jo det är väl så! Tänk vad man lär sig på detta forum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 11 Maj , 2018 9 minuter sedan skrev Kvinnornasman: Jo det är väl så! Tänk vad man lär sig på detta forum Meningslöst vetande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 11 Maj , 2018 4 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Meningslöst vetande? Alltid bra med meningslöst vetande inför udda quiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 11 Maj , 2018 Om växeln är i friläge så är den i friläge oavsett om motorn går på tomgång, på ett högre varvtal eller står still. Man talar dessutom ibland om förhöjd tomgång. Då har man lite högre varvtal än tomgång. Exempelvis 1000rpm istf 650. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 11 Maj , 2018 3 minuter sedan skrev Eld-: Om växeln är i friläge så är den i friläge oavsett om motorn går på tomgång, på ett högre varvtal eller står still. Man talar dessutom ibland om förhöjd tomgång. Då har man lite högre varvtal än tomgång. Exempelvis 1000rpm istf 650. Jo men för mig så är tomgång just att motorn är igång och växeln i friläge. Men som sagt, folk tolkar väl de lite olika Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 11 Maj , 2018 Sakta fart fram hette det väl på maskintelegrafernas tid ? 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 11 Maj , 2018 1 minut sedan skrev Makro: Sakta fart fram hette det väl på maskintelegrafernas tid ? 😊 Dead slow ahead Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Maj , 2018 Sakta = Slow Helt Sakta = Dead Slow På de italienska telegraferna hette det "Adagio" resp "Molto Adagio". Låter som musik .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser