Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Kvinnornasman

Ställa in växlar

Rekommendera Poster

Hej. 

Någon som vet hur man ställer in växeln rätt på ett 270 drev? 

 

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Finns som vanligt en manual hos boatinfo.no.
Uppslaget beskriver hur drevet återmonteras.
Steg 10, 11 och 12 beskriver nog det du vill veta?
 
Sajten kräver dator och kan vara litet yxig att hantera men beskrivningen ser alltså ut så här...


 

AQ270.återmontering.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hej! Finns som vanligt en manual hos boatinfo.no.
Uppslaget beskriver hur drevet återmonteras.
Steg 10, 11 och 12 beskriver nog det du vill veta?
 
Sajten kräver dator och kan vara litet yxig att hantera men beskrivningen ser alltså ut så här...


 

AQ270.återmontering.png

Tack, skall kika på detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför förvirra Martin med en beskrivning av ett 270T-drev. Alltså ett med powertrim. De är väldigt ovanliga. Gör så här. Ställ reglaget i friläge. Skruva på tärningen på reglagekabeln. Dra och tryck kabeln fram och tillbaka. Tärningen ska gå att föra lika långt från hålet i drevets växelmekanism åt båda hållen, när drevet är i neutralläge. Kanske är jag en dålig pedagog, men jag kan inte förklara bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rollen:

Varför förvirra Martin med en beskrivning av ett 270T-drev. Alltså ett med powertrim. De är väldigt ovanliga. Gör så här. Ställ reglaget i friläge. Skruva på tärningen på reglagekabeln. Dra och tryck kabeln fram och tillbaka. Tärningen ska gå att föra lika långt från hålet i drevets växelmekanism åt båda hållen, när drevet är i neutralläge. Kanske är jag en dålig pedagog, men jag kan inte förklara bättre.

Reflektera inte ens att bilden ovan var på ett 270t-drev. 

 

Jo men jag tror jag förstår vad du menar. Ställa både reglaget samt drevet i neutral sedan kolla så att vajern går att dra lika mycket åt båda hållen. Annars får man justera tärningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Varför förvirra Martin med en beskrivning av ett 270T-drev. Alltså ett med powertrim. De är väldigt ovanliga. Gör så här. Ställ reglaget i friläge. Skruva på tärningen på reglagekabeln. Dra och tryck kabeln fram och tillbaka. Tärningen ska gå att föra lika långt från hålet i drevets växelmekanism åt båda hållen, när drevet är i neutralläge. Kanske är jag en dålig pedagog, men jag kan inte förklara bättre.

Det där är väl ett vanligt 270, jag har haft en Ockelbo med 270T och även båtar med 270 och ser inget 270T på bilden. Annars hade jag nytta av din enkla beskrivning av inställning, mitt styrbordsdrev behöver justeras, backen hoppar i lite för nära neutral.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Olten:

Det där är väl ett vanligt 270, jag har haft en Ockelbo med 270T och även båtar med 270 och ser inget 270T på bilden. Annars hade jag nytta av din enkla beskrivning av inställning, mitt styrbordsdrev behöver justeras, backen hoppar i lite för nära neutral.

På bilden går reglagekabeln till en ventil innanför akterspegeln. En annan kabel går vidare ut till drevet. Den konstruktionen finns bara på 270T- dreven. På den övre bilden syns 270T-drevets upphängningsgaffel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...