mkillen 5 Postad 10 Maj , 2018 Hej, har 2 frågor jag hoppas nån kan hjälpa till med Har 2 batterier i båten varav ena är avsett för SERVICE och det andra för START. #1 Dessa kablar kommer från elskåpet. Dom två stora röda är SERVICE resp START och ska väl således gå till varsitt batteri. Dom små svarta, vad är dom till för? Div jord? Ska alla kopplas på SERVICE? #2 Dessa kablar kommer från motorn varav 2 st är PLUS och en MINUS. Alla dessa antar jag ska kopplas på START batteriet? Har även en svart kabel som jag antar ska kopplas mellan MINUS på båda batterierna? Hur kopplar jag så att båda batterierna får laddning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Maj , 2018 Lite sent nu men det kommer fler höstar; fota alla kablar på batterierna innan ni lossar något. Bara för att en kabel är svart kan man inte ta för givet att den är minus (-). Du får nog ta en bild i elskåpet med så att man kan avgöra vad de två röda har för funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mkillen 5 Postad 11 Maj , 2018 Hej, så här ser elskåpet ut, fram & baksida. Japp, ska fota nästa gång jag får ordning på detta :-) Det man vill uppnå är ju att båda batterierna laddas när motorn är igång men att START inte går åt när man ligger stilla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Maj , 2018 Det är det svarta reläet längst ner under huvudbrytarna som ska se till att batterierna kopplas isär när motorn stannas. Det verkar som din båttillverkare varit lite konsekvent och använt röda kablar till + och svarta till -, men häng inte mej om någon kabel skulle vara annorlunda, det är inte lätt att ställa diagnos på distans. Du är på rätt väg i din ursprungsfråga. Sedan kan man kanske ha lite övriga synpunkter, men huvudmålet nu är att du kommer igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mkillen 5 Postad 11 Maj , 2018 stort tack för att du tar dig tid att svara! Är analfabet när det kommer till el.... nu har jag kopplat det så här, något måste vara fel, för kylen gick inte igång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mkillen 5 Postad 11 Maj , 2018 tycker mig se när jag googlar att generatorns plus ska in på plus på START-batteriet, och generatorns minus ska till minus på SERVICE batteriet....stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Maj , 2018 Börjar med sista frågan; ja det finns dom som hävdar det, men det är inte huggit i sten, vad det beträffar plus beror det på vilket batteri som ska prioriteras, vad för relä eller annan anordning som ska separera batterierna. Beträffande - spelar det mindre roll, om du tittar på din anläggning så är ju alla minus ständigt ihopkopplade, men dom som hävdar motsatsen har en poäng, men det behöver vi inte gå in på här. Kylskåpet; jag föreslår att du följer kablarna från kylskåpet för att utröna var det får sin ström från. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mkillen 5 Postad 12 Maj , 2018 ja jag kanske skulle sagt att även lampor mm inte fungerade. Kanske dålig kontakt nånstans, får gå igenom allt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Maj , 2018 (redigerade) 10 timmar sedan skrev mkillen: Är analfabet när det kommer till el.... Vem katten ä inte det - tom efter ett yrkesliv i elbranchen. 1 timme sedan skrev mkillen: ja jag kanske skulle sagt att även lampor mm inte fungerade. Kanske dålig kontakt nånstans, får gå igenom allt! Har du nåt instrument att mäta med. Själv är jag totalt handikappad utan nån form av mätinstrument. Har du inget, så är ett sån här inte fel. Med det kan du mäta allt och mycket mer än du behöver. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/ Ström (ampere) utan att behöva koppla loss och om trådar, även om det är mest spänning (Volt) man mäter. Även att kunna mäta motstånd (ohm) är ju bra ibland. Redigerad 12 Maj , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 12 Maj , 2018 Citat 1. Koppla ifrån batterierna igen. 2. Ta isär en anslutning intaget så du inte blandar ihop något i ditt elskåp. Gör rent poler, polskor, plintskruvar mm noga. Sätt tillbaka allt och spraya lite WD40 över alla anslutningar. 3. Mät så du har klart hur kablarna till + ska gå. 4. Följ - kablar till deras anslutningar. nu vet du troligen hur det ska kopplas. Börja då med ett batteri i taget och mät var du får spänning med brytare av och på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Maj , 2018 Den första punkten att misstänka är alltid huvudbrytarna. Mät över dessa, är den tillslagen så ska spänningen vara nästan 0. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mkillen 5 Postad 12 Maj , 2018 det löste sig, en kontakt satt lös -men en genomgång behövs & kommer att ske....men de gör vi när hon är i plurret! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser