Finnsport 0 Postad 28 Maj , 2005 Tjena! Jag har plockat ur trä inredingen i min HT Finnsport och slipat bort all gammal lack. Hur ska jag göra nu? Har köpt International fernissa, ska jag blaska på den på en gång eller ska det på nån speciell olja före? Hörde en som hade oljat först och sen lackat med 12! lager fernissa sen, med slipning var 3-4 varv. Tycker det verkar lite overkill. Åsikter och fakta mottages tacksamt. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 29 Maj , 2005 Använd Kinalack istället, behöver bara slipa en gång, lack 4 - 6 gånger, håller i evigheter. Heter Toinkinois, egentligen, dyrt men bra mycket bättre än fernissa, dessutom inget lösningmedel i... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsjoh51 0 Postad 31 Maj , 2005 Vad är der för trä? Mahogny eller..? Läs på Träbåtsakuten hur man gör. Om trät sitter skyddat för regn och sol behöver du inte ta i så hemskt med olja och fernissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsjoh51 0 Postad 31 Maj , 2005 Mig veterligt innehåller inte fernissa något lösningsmedel, det är en linoljeprodukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 31 Maj , 2005 Tex. Internationals Schooner innehåller kinesikst träolja och oavsett vilken lack eller fernissa du köpt ska du inte behöva köpa någon annan lack eller fernissa. När det är på insidan av båten tycker jag att det räcker med bara lacken / fernissan, men tvätta av med t-röd och låt det torka ordentligt. Du kommer märka en tillräckligt fin yta efter 4 lager. Allt efter det är i min mening bara för att få en finare yta. Om du mattslipar efter vart annat lager så blir det nog fint ska du se. Såvida du inte vill ha en i det närmaste spegelblank yta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finnsport 0 Postad 31 Maj , 2005 Tack för svaren! Har lackat två vändor och tänkte mellan slipa nu. Det har dragit in i träet lite olika mycket plus att det blir en del små luftbubblor kvar. Skulle också behöva hitta nya kantlister till detta, hittar inga i stan. Dom är i plast och ser ut som ett T i profil, dom trycks fast i ett spår i kanten på plywooden. Nån som vet var man kan hitta sånt? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 31 Maj , 2005 Le Tonkinois är en traditionell fernissa baserad på linolja och kinesisk träolja utan lösningsmedel. Inget annat. Håller inte i en evighet, utan skall behandlas lika övriga enkomponentsfernissor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser