Olten 33 Postad 10 Maj , 2018 Hej. Jag saknar den bakre distansbrickan (tidigare linavskärare) på bägge mina drev! Så har det nog varit länge (tidigare ägare) och det verkar verkar gå bra. Men jag har fått besked vid beställning av lite förbrukningsdelar till dreven att dessa distansbrickor måste sitta där. Hur kan det fungera utan? Och vad gör brickan förutom att inte längre skära av linor?? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 10 Maj , 2018 Brickan håller isär propellrarna. Har du tittat så att de inte sitter fast på propellrarna? Det händer ibland! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 10 Maj , 2018 51 minuter sedan skrev Rollen: Brickan håller isär propellrarna. Har du tittat så att de inte sitter fast på propellrarna? Det händer ibland! Funderade på det och provade efter att haft dom liggande i ättiksbad några dagar. Satt fast så jag trodde nog att dom tillhörde propellrarna. Ska prova igen, ser nämligen ut som brickorna där. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Maj , 2018 (redigerade) Hej, gjorde ett i mitt tycke guldfynd angående Pentas propellrar hos fritt läsbara verkstadsmanualen hos boatinfo.no. [Uppslaget sid 128/129 i min länk presenterar olika varianter, dels beroende på propellerns "hublängd" och dels beroende på drevets åldersmässiga utförande. (Eftersom boatinfo.no kan vara yxig att läsa så har jag saxad ihop en bild nedan.)] Finns tydligen två varianter av "hub-längd" samt två varianter av "drev-åldersutförande"? Knappast konstigt ifall viss förvirring kan uppstå angående distansbrickor/linavskärare med hela fyra kombinationsmöjligheter!? Vete katten men presenterar ändå stolt... Redigerad 10 Maj , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 10 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev Thomas-1: Hej, gjorde ett i mitt tycke guldfynd angående Pentas propellrar hos fritt läsbara verkstadsmanualen hos boatinfo.no. [Uppslaget sid 128/129 i min länk presenterar olika varianter, dels beroende på propellerns "hublängd" och dels beroende på drevets åldersmässiga utförande. (Eftersom boatinfo.no kan vara yxig att läsa så har jag saxad ihop en bild nedan.)] Finns tydligen två varianter av "hub-längd" samt två varianter av "drev-åldersutförande"? Knappast konstigt ifall viss förvirring kan uppstå angående distansbrickor/linavskärare med hela fyra kombinationsmöjligheter!? Vete katten men presenterar ändå stolt... Intressant, jag har ju kona med centerbult. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 10 Maj , 2018 Bild på en av yttersta propellerna, är det denna distansring som sitter där?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 10 Maj , 2018 Det är singelpropdrev som har olika navlängd. A- propellrar är till dieselmotorer upp till AD41. B-propellrar är för bensinmotorer och kraftigare dieselmotorer. Alla duoprpdrev har ett gängat hål i bakre axeln, de nyare har en grövre skruv. Muttern till främre propellern låses med vikbricka på tidigare drev. De senare har en självlåsande mutter typ "Nylock" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser