Gå till innehåll
tisdag 08 april 2025
Martin-Winga29

Varför härdar inte polystern?

Rekommendera Poster

Hej vänner!

Har några hål i däcket jag ska plasta igen. Igår tog jag min gamla burk med polyester och härdare (biltema) som stått ute i kallförråd ett par år. Tänkte att det funkar nog trots frost. Blandade och hällde i hålen och ganska snart började det härda. Problemet var bara att jag hde liiiiite lite för lite. Det saknades typ 2 msk. Idag efter jobbet köpte jag ny polyester och härdare. Blandade och fyllde upp hålen. Det var över två timmar sen. Det är fortfarande rinnigt . Inte tillstymmelse till härdning. 

Vad händer om man har i för lite härdare? Tar det bara längre tid eller härdar det inte alls?

Ska slänga in kupéfläkten nu inne i förpiken under lagningen så får jag väl hoppas.

Mvh Martin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar kolla på burken som jag blandat gelcoaten i. Har den bara härdat på vissa ställen har jag blandat för lite. Har jag ställt in burken och båten står utomhus och det i burken har härdat men inte det jag haft på båten så har det varit för kallt men kommer härda på lite längre tid. 

Hur ser det ut i din burk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mig veterligen så tar bara härdningen lite längre tid. Med lite tur kan det kan gå att stryka lite härdare på polyestern för att få igång det, annars är det bara se till att det är varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...