Anderssonjorgen 0 Postad 9 Maj , 2018 Hej Jag har en Sea Ray Sundancer 230 från 1995 och min motor pumpar in vatten i motorrummet. Det kommer långt bak så jag kan inte se var vattnet kommer ifrån. Är detta något vanligt problem? Motorn är en Mercruiser 5,7 med Alpha one gen II drev. Kan det komma från hålet? Vad ska sitta där i så fall? Tacksam för hjälp! /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jim_Beam 0 Postad 9 Maj , 2018 Det ser inte ut som om det runnit vatten där, men jag hade en oljekylare till styrservon som satt bakom motorn. Den hade frusit sönder och motorn som var helt sjövattenkyld pumpade in vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 Maj , 2018 Det kan också vara en trasig gummibälg mellan knä och bockhorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 9 Maj , 2018 Jim_beam Det finns en liten risk att det frusit och då kanske din teori är rätt... Var det svårt att byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 9 Maj , 2018 Pumpar in? Hmm. Kolla över läget, var kommer vattnet ifrån? Spontant skulle jag säga att vattnet kommer ifrån kylingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Maj , 2018 Är motorn sjö eller sötvattenkyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 10 Maj , 2018 Gelis: den är sjövattenkyld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Maj , 2018 Ok, det är inte så att du missat med konserveringen och har en frysskada på motorblocket. Känns ju så när du skriver "finns en liten risk att det frusit". Om det är en oljekylare som gett sig så ska du nog köpa en lott, för den är enkel att byta och inte heller så dyr. Om blocket är spräckt så är det ju lite värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jim_Beam 0 Postad 11 Maj , 2018 2018-05-09 vid 19:52 skrev Anderssonjorgen: Jim_beam Det finns en liten risk att det frusit och då kanske din teori är rätt... Var det svårt att byta? Det satt sjövatten till/från och styrservoolje anslutningar och om jag minns rätt något som liknade en stor slangklämma som höll den monterad baktill på motorn. Lite krångligt för att det var trångt, samt servoolja och vatten, men med lite tålamod gick det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 13 Maj , 2018 Har hittat läckan. Det var som tur var bara en slang som läckte. Det var slangklämman... Hoppas att den inte läcker nåt mer när jag fixat det nästa helg. Tack alla hjälpsamma!!!! /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lawner 3 Postad 13 Maj , 2018 Hur mycket vatten va det i motorrummet? Startmotorn sitter väll långt ner? Om denna blivit dränkt kommer den troligtvis ge upp under året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 14 Maj , 2018 Hej igen... Behöver ny hjälp... Är inte så himla insatt... Startmotorn var inte dränkt... Läckaget är vid den lilla ringen. Jag undrar vad det är för "pryl" som är inringad i stora ringen? Tackar på förhand! /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 14 Maj , 2018 Oljekylare till styrservon, förmodligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 14 Maj , 2018 Startmotorn behöver inte ligga under vatten för att bli förstörd. Det räcker med att nedre delen av svänghjulet ligger i vatten. Startkransen pumpar runt vatten i kåpan, och in i startmotorn. Den brukar fungera ett tag, för att sedan ge upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser