Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
oyster

Problem med tankmätare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en tankmätare som alltid visar fullt. Tog bort båda kablar och mätte med en multimeter och får 180ohm så kanske är det givaren som fastnat?

 

Har ni några tips vid byte av givare? Är givaren gängad i flänsen med skruvar eller måste man byta allt? Det verkar som det sitter en packning inne i tanken som kan lossna om jag lossar alla skruvar så det kanske man inte vill gära?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är troligen gängad i flänsen, men det finns lite varianter. En bild vore bra.

 

Menar du att den visar 180 ohm oavsett hur flottören står? I så fall är den defekt.

 

Att tänka på är att det finns åtminstone 3 olika system för mätområden.

 

Amerikanskt: 240 - 30 ohm

Europa: 0  - 190 ohm

Vissa japanska: 240 - 0 ohm

 

Instrumentet och givaren måste prata samma språk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis tankade sin bil med typ 5-10 liter. Men så sloga han på stort och tankade fullt. Sen åkte han länge och tyckte att bilen tog mycket mindre soppa än tidigare. Till han blev stående med soppatorsk. Flottören hade fastnat i maxläge, kanske för att den aldrig varit där förut.

Det händer tydligen att flottörerna fastnar. Lite våld brukar hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev rejas:

Europa: 0  - 190 ohm

eller 0-180ohm (WEMA)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är inte full så ska inte vara 180 ohm. Bifogad bild!

 

 

2DAFF33C-B5C7-48A2-BD5D-C1313C1E421C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni att jag kan gänga ut den här utan att lossa skruvar och sen skruva in en ny VDO-mätare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att lossa skruvarna men inte helt. Ofta sitter det en ring med gängade hål inne i tanken, ibland är den fastsvetsad, om inte så gäller det att inte tappa den. Sen kan du byta till vilken 0-180ohms givare som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar nu, andra får korrigera mig ....

 

Jag tror att skruvarna sitter i gängor i den påsvetsade delen på tanken eftersom det vore lite smart. Jag tror inte det av plast är gängat.

 

Jag skulle ha lossat på en skruv och känt lite. Är det inte gängat i godset så brukar det (i alla fall på de jag meckat med) sitta en hästskoliknande ring under som man kan pilla dit genom hålet. Denna kommer att ramla ner när du tar bort sista skruven om du inte håller i den.

 

Det finns bra verktyg likt denna om du tappar något ner i tanken.

 

Jag skulle våga utgå ifrån att det går att montera tillbaka utifrån även om det kan bli lite pilligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev rejas:

Denna kommer att ramla ner när du tar bort sista skruven om du inte håller i den.

Ersätt en eller två av skruvarna med gängstång så trillar inte hästskobiten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev bhemac:

En kompis tankade sin bil med typ 5-10 liter. Men så sloga han på stort och tankade fullt. Sen åkte han länge och tyckte att bilen tog mycket mindre soppa än tidigare. Till han blev stående med soppatorsk. Flottören hade fastnat i maxläge, kanske för att den aldrig varit där förut.

Det händer tydligen att flottörerna fastnar. Lite våld brukar hjälpa.

 

Exakt samma hände mig i gammal båt som stått med halv tank diesel under vintern. Allt som var ovanför bränsleytan var rostigt. Blev till att putsa och smörja. Men sedan fungerade det igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Ersätt en eller två av skruvarna med gängstång så trillar inte hästskobiten.

 

Amen Aaahh, så enkelt. Varför har jag inte kommit på det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev rejas:

 

Amen Aaahh, så enkelt. Varför har jag inte kommit på det?

 

Eller, eh, kanske är bäst att ingen svarar på det .... :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en "häskobit" eller liknande (har sett ring med urtag som gör samma jobb) så brukar en av skruvarna vara extra lång från början. Annars får man ju inte dit den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där armaturen känner jag igen, eller snarare tanken, Albin 25.

 

Skruvarna är dragna i gängade hål i den lite tjockare plåten som är svetsad på tanken, dvs inget kommer att trilla ner i tanken.

Lossa de fem skruvarna och släng armaturen, inte värd att försöka laga!

 

Mät avståndet från ovansidan tank till botten, åk till BT och köp en rörgivare i lämplig längd och montera, hålbilden (VDO) är samma som du har nu.

BTs givare passar till orginalinstrumentet.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Mätaren är bytt till en ny VDO, spelar det nån roll om det är rörgivare eller hävarm så länge det är 180 ohm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev oyster:

Tack för svaret! Mätaren är bytt till en ny VDO, spelar det nån roll om det är rörgivare eller hävarm så länge det är 180 ohm?

Nej! det skall det inte göra.

I Nimbusen hade jag en mix av Biltemas och Wemas instrument och givare till bränsle- vatten- och septiktanken. De där rörgivarna är jättebra, men ger en stegvis information till instrumentet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt, en av skrivarna är helt omöjligt att få upp.. av nån anledning är den längre än dom andra och har säkert rostat i gängorna. Några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog av den, hoppas det räcker med med resten av skruvarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller det tätt med en skruv borta tror ni, eller måste jag lägga ännu mer tid på det här och borra upp skruvhålet eller ta dit en skruvutdragare? :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde hålla tät med övriga skruvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör gå att komma åt den delen som sticker ner i tanken med en muttertång, skruva skruven neråt mot botten på tanken bör gå ganska lätt, då det troligtvis är rost i gängorna på den del som sticker ner i tanken som fått skruven att fastna och gå av.

Skulle det vara svårt att få igång skruven, borra ett hål mitt i skruven något mindre är kärndiametern på skruven.

Var beredd att skruven börjar rotera med borret, så att du kan fånga den innan den trillar ner i tanken.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr fick jag den ganska långt upp så det finns ingen del neråt i tanken. Gängorna ovanför tanken ä paj då jag försökte skruva upp den med polygrip, vilket inte gick. Så skruven måste uppåt, kanske kan man pröva med lite rostlösare och dremla ett spår i skruven och pröva skruva upp igen. 

 

Men om det håller tätt med fyra skruvar vilket jag skulle tro så undviker jag gärna att lägga tid på det. Finns så mycket annat att göra :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

och dremla ett spår

om det är vattentanken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant, det får vara som det är :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avdragna skruvar som bara lämnas så stör mig.

Funkar säkert med fyra med, men vi ska veta att en tillverkare som kan spara in en skruv gör det.

 

Om du skulle komma på bättre tankar, kapa jäms med tanken, körna mitt i skruven borra.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då måste jag gänga om sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog också av inte mindre än två skruvar till tankgivaren, förvisso i en liten bensindriven bil jag har, men det ser likadant ut i övrigt. Och jag hade varit ordentlig och satt i rostfria skruvar en gång för längesedan. Troligtvis hade dessa kommit snett på något vis och i alla fall den ena hade skurit i gängorna.

Den tanken är inte större än att den lätt kunnat ha lyfts ur, men jag lät den sitta kvar i bilen, hade kört tanken nästan tom, vilket kanske är värre... I alla fall hade jag fått ur själva givaren, så jag hade tänkt att först sätta en bit vävtape underifrån i hålet som skulle fånga upp järnspån och liknande, men det blev en "boll" av tape istället som knöddes ned i hålet. Detta fångade upp alla spån, tror jag.

Nya 2 och 3 mm borr, kylde med olja, och borrade en lång stund, en hel del svordomar, borren förbrukades, men till slut hade jag lyckat borra bort den ens skruven utan att skada gängorna allt för mycket, och ett hål i den andra skruven, i den senare satte jag då en "grispitt" alltså en skruvurdragare och märker då att den skruven lossnat helt i gängorna. Därefter rensades gängorna med gängtapp. Sedan blev det en kort rörgivare från Biltema, den var kompatibel mot tankmätaren på instrumentbrädan. För säkerhets skull, utifall det fanns några spån i tanken monterades ett extra engångs bränslefilter direkt efter avflödet på tanken.

 

Så gjorde jag, och efter det ingen bensinlukt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borrar med en så liten diameter på borren att du inte skadar gängorna. Antagligen kommer skruven lossna och skruvas ur neråt medan du borrar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Georg, du är tydligen en av dom som lyckats med en "grispitt".

 

Ett verktyg som man inte kan varna för mycket för!

Har skapat mycket arbete i onödan när den gått av i hålet, vad är det Tommy här på forumet brukar skriva om onödigt arbete.

 

Min erfarenhet är att lyckade operationer med grispitt hade gått lika bra, eller bättre med vänstergående borr om skruven ska upp, i TS fall skulle det vara bättre att skruva ner skruven efter att den gått av.

 

Den enda modellen av skruvurdragare som verkligen funkar är den med raka pinnar.

 

;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa skruvutdragaren är ett Torxbit av lämplig storlek som slås ner i ett borrat hål. Men inte i detta fallet eftersom skruven bör skruvas ut nedåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...