P_Martinsson 18 Postad 9 Maj , 2018 Precis som det står.. Pentrypump: Mindre läckage Igår när jag drog igång färskvattensystemet i båten upptäckte jag efter ett par minuter att pentrypumpen startade o gick i typ mindre än en halv sekund. Vilade i 10-20 sekunder, sen började det om. Började leta efter läckor i ledningssystemet o vid beredaren, men allt var torrt. Kar var anslutningen till tanken och själva pumpen (som finns otroligt lättåtkomligt NOT! under trappan ner i kabinen, på klassiskt jänkarbåtsvis). Upptäckte då vad jag först trodde var kondens på punphuset, men efter att torkat av allt, såg jag att det kom några pyttesmå droppar i skarven (se bild) mellan typ motor o pumphus. -Fn också!! Testade lite fram o tillbaks för att säkerställa att luft i systemet som kanske ställde till det, men ingen skillnad. Valde sen att köra vidare på min ursprungsplan, att skölja ur tanken, så jag körde pumpen och tömde tanken (runt 100 liter). Efter fyllde jag tanken på nytt och gjorde lite allt möjligt. Plötsligt när jag testade så höll systemet trycket och inget läckage vid pumpen. Systemet har varit trycksatt i natt och när jag testade att slå på strömmen till pumpen på morgonen så var trycket kvar o pumpen gick inte igång. Låter som att det är tätt, med andra ord.. Va sjutton var det som hände?? Nån torr packning? Skall jag räkna med att pumpen går sönder under säsongen, eller kanske inför nästa säsong? Nån som vet? Tack för hjälpen!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 9 Maj , 2018 (redigerade) Skruva loss pumpen, tag isär pumphuset, det finns minst en backventil på utloppet, kanske även i inloppet som kan ha blivit otät pga. av att någonting fastnat där. Det är en membranpump med tre eller fyra membran i, även i dessa kan det fastna skräp, ett hårstrå räcker för att göra den otät. Men om det läcker där du markerat på bilden, mellan motor och pumphus känns det ju "si-så-där"... Här finns det vanligtvis (på de pumpar jag nyligen skruvar isär) en O-ring, kolla den, se även till att alla skruvarna (4st?) som håller ihop motor och pumphus är likadant dragna, det ser litet snett ut på bilden. Men på din beskrivning verkar det ju som om tryckströmbrytaren fungerar, ibland pajar även dessa. Till vänster i bild finns ett filter/sil på pumpens sugsida, kolla om det finns skräp i detta. Kolla även att O-ringen i filtret/silen är ok, det skall ju inte läcka bakåt mot sugsidan, kan man tycka, men bra att kolla i alla fall! Slangkopplingen till höger, det finns väl en likadan till vänster på sugsidan, skall bara dras med handkraft, kan lätt gå sönder om man greppar den med en polygrip, även dessa innehåller någon O-ring eller liknande som kan behöva bytas. Men som du antyder, är det ju på pumpens trycksida det läcker om pumpen startar i tid och otid. Och vanligtvis då i någon av alla "sjutusen" kopplingar Y- och T-stycken man har överallt med proffsiga kopplingar som dina eller som i min båt med illa dragna slangklämmor, det händer också att PVC-slangar liksom "flyter" under slangklämmorna och börjar läcka eller suga luft. Men om det ju läcker i själva pumpen så... ja kolla då som jag skrev, skarven mellan motor och pumphus, det ser ju onekligen misstänkt ut på din vältagna bild. Men det är väl aldrig fel att ersätta pumpen, Flojet brukar vara bra pumpar, men den har väl några år på nacken? nya likvärdiga pumpar kostar omkring 1500-2000 kr beroende på fabrikat och kapacitet, ibland mer, men då är det exklusivare modeller. Kanske finns det reservdelar eller en renoveringssats att köpa till din pump? Redigerad 9 Maj , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 9 Maj , 2018 En nödlösning kan vara att ställa ner trycket lite på tryckbrytaren - då trycket sjunker så kanske läckan upphör... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Maj , 2018 Det kan nog vara så att det behövdes lite vatten för att tätningarna skulle fungera, jag skulle inte oro mig. Något jag lärt mig är att man ska ta hem sådana pumpar under vintern. Trots att man noggrant tömt systemet så är det flera vars pumpar krånglat efter vintern vilket kan bero på att en liten mängd vatten på fel ställe frusit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 9 Maj , 2018 Kan va en frysskada. Ta loss, montera isär och se om det syns några synliga skador. Byt e,v packningar, Själv köpte jag en ny Flojet för 2 år sen på bryggan, Fungerar än... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 15 Maj , 2018 Jag tackar för alla tips! När jag tömde rörsystem mm i höstas använde jag en våtdammsugare och sög ut allt vatten ytters grundligt och pumpens anslutning hade jag loss på trycksidan. Andra sidan är en vinkel rakt ner i tanken, så den brydde jag mig inte om. När jag kort körde pumpen efter lät den definitivt tom, men visst, där var kanske någon droppe kvar. Alicia1: Vad menar du med "köpte jag en ny Flojet för 2 år sen på bryggan", vilken brygga? Erlandsons Brygga? Känns som att det hade varit enklast att ersätta med samma pump, om det är ett alternativ.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser