runb 1 Postad 9 Maj , 2018 (redigerade) Hej! Jag har i dagsläget en manuell länspump i min Ryds 440 GT som jag hade velat byta ut till en elektrisk för att spara tid och energi. Jag har kikat på följande http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Impellerpump-2000020512/ men då noterat att anslutningarna på pumpen ser mycket mindre ut än själva slangen som sitter i båten. Finns det något smidigt sätt att koppla in en sådan pump på utan att behöva byta ut de nuvarande slangarna? Finns det andra alternativ som har större anslutningsingångar än den på biltema? Bild på nuvarande manuell pump: Tack på förhand! Redigerad 9 Maj , 2018 av runb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 9 Maj , 2018 http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Slangnippel-2000020421/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 9 Maj , 2018 Själv skulle jag ha behållit den manuella länspumpen och kompletterat med en elektrisk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Maj , 2018 Jag skulle inte byta ut. Jag skulle instalera en automatisk länspump parallellt och som arbetar helt självständigt. Efter att ha haft elektriska länspumpar med externa nivåvakter som bara krånglade, blev jag i början på 1990-talet rekomenderad att köpa en sån här pump. https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk Såna pumpar har jag haft i alla mina båtar sen dess. Idag har jag 2 st i min stora båt. Det finns två separata utrymmen där det kan sammlas vatten. Har 1st i min lilla öppna bohusjulle. I jullen har jag ett 75Ah startbatteri. En sommar låg jag i en annan hamn än jag brukar. Där fanns ingen el på bryggorna eller innom rimligt avstånd, så jag kunde inte ladda batteriet när det stod kvar i båten. Det blev aldrig av att jag tog hem och laddade batteriet, trots att jag tänkte på det ofta. Nån gång i augusti Lyckades jag få med mig batteriet hem. Innan jag satte på laddaren mätte jag spänningen på batteriet. Det visade sig att batteriet var halvfullt. Jag hade lungt kunnat lämna batteriet kvar i båten tills jag skulle ta upp den. Kontentan är att den lilla automatiska länspumpen, som startar var 3;e minut och känner efter om det finns vatten, klarar att hålla en sån båt som min bohusjulle läns i 6 månader på ett, på våren, fulladdat 75 Ah batteri. Själv skulle jag aldrig tramsa med att "bya ut" en befintlig handlänspump och sätta en elektrisk länspump i stället. Jag skulle instalera en automatisk elektrisk länspump med inbyggd nivåvakt med eget utlopp/bottengenomföring. Idag finns det andra liknande pumpar, men jag har hållit mig till Rules, som jag vet fungerar bra. Har haft problem med en nyinköpt pump. Där var det fel på tidstyrningen på så sätt att pumpen efter några timmar starade med allt kortare intervaller. Troligtvis nåt elektrnikfel i pumpens automatik. Den bytte affären ut direkt. Vis av skadan sätter jag alltid utloppet från länspumpar mm minst 30 cm över vattenlinjen. Då krävs det heller ingen bottenventil, som du ju måste ha om den sitter lägre.Naturligtvis sätter jag utloppet på aktern så att slagvattnet sprutar akterut och inte sprutar på andra båtar. På skottet under rorkulten, syns hadlänspumpen, som jag faktist bytt ut en gång pga att den gamla var så dålig. Den kan va bra att ha om det elektriska skulle fallera. Att elanläggingar krånglar, det vet jag alldeles bestämt - efter ett yrkesliv inom elbranchen. Regnet upphör dock inte att falla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 Maj , 2018 (redigerade) Jag säger som de andra två, ovan, behåll den manuella länspumpen och installera en elektrisk parallellt! Den biltemapumpen som du länkat till är en impellerpump, iofs en bra pump, men den tål inte torrkörning, trots att det står att den lämpar sig som länspump så gör den enligt mina tyckanden och erfarenheter inte det. Det är en impeller av gummi i denna och det blir väldigt varmt då den körs torr, inte alls bra. Det händer ju att länspumpen går torr en stund innan den börjat att suga samt en stund på slutet då det inte finns något vatten kvar att suga upp. Välj istället en traditionell impeller/centrifugalpumpp exempelvis den som Thallata föreslår, det finns även enklare, billigare med eller utan utan elektronik, även sådana på Biltema, hur nu dessa är kvalitetsmässigt...? Denna kanske är bra, vem vet? Själv väljer jag oftast membranpupar till länspump, en sådan som du visar på bild, mekaniska och elektriska, dessa suger bra, tål torrkörning och placeras på annan plats än på "sugstället", bra i trånga utrymmen då det räcker med att stoppa ned en sugslang, men dom är betydligt dyrare. Redigerad 9 Maj , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Maj , 2018 Jag delar förtjusningen över diafragmapumpar men de är dyrare och kräver en nivåbrytare. Pumpen som startar själv har jag hört flera som är nöjda med. Till skillnad mot vanliga, enkla pumpar verkar den ha en lång livslängd. När ja skulle vara borta ett tag så ville jag ha en automatisk pump så jag köpte en på BILTEMA. Den har faktiskt fungerat utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Maj , 2018 Som tidigare svar så skulle jag behålla den manuella och komplettera med RULE Automatic. Ev kan du använda samma bordgenomföring om du kommer åt att sätta en Y-koppling nära genomföringen. Har en RULE i min fiskemoppe och den funkar bra. Den håller båten "torr" eftersom den startar vart 3:e minut utan att vattnet måste upp till en nivåvakt för att starta och den drar lite ström. Manuell pump har jag i form av öskar + hink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 Maj , 2018 4 timmar sedan skrev Frankerat: Som tidigare svar så skulle jag behålla den manuella och komplettera med RULE Automatic. Ev kan du använda samma bordgenomföring om du kommer åt att sätta en Y-koppling nära genomföringen. Har en RULE i min fiskemoppe och den funkar bra. Den håller båten "torr" eftersom den startar vart 3:e minut utan att vattnet måste upp till en nivåvakt för att starta och den drar lite ström. Manuell pump har jag i form av öskar + hink Nja, eller javisst, kan funka. Tänker på att koppla dem till samma genomföring med en Y-koppling. Trots att man sätter Y-kopplingen nära genomföringen och trots att membranpumpen (=diafragmapumpen) har inbyggt backventil, känns det ju ändå som om risken finns att man pumpar tillbaka vattnet in i båten igen. Dessutom har ju i allmänhet de kraftiga handpumpade membranpumparna grövre dimension i sina anslutningar och slangar, varvid du ändå måste fixa med en rörövergång, men klart om man inte vill ta upp fler hål i skrovsidan så är det ju bra, och man kan ju även sätta på nya backventiler i alla fall mellan förgreningen och den befintliga pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 9 Maj , 2018 Jag har en y-koppling nära utloppet med två bacventiler från Watski som kostade knappa 70:- styck. Så nu har jag en automatisk länspump ständigt inkopplad och en manuellt inkopplad vid panik. Utöver det finns öskar, hink, mobiltelefon och VHF samt i värsta fall en jolle. Inte alla hjälpmedel fungerar att ösa med dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
runb 1 Postad 13 Maj , 2018 (redigerade) Tack för alla svar och idéer! Jag har beslutat mig för att behålla den manuella länspumpen och beställt en elektrisk pump som jag tänkte ha som ett komplement för att spara lite tid och energi. Det primära syftet är att snabbt kunna tömma mellanskrovet där det ofta av någon anledning samlas väldigt mycket vatten som jag annars måste pumpa ut manuellt. Hur är det med att borra ett nytt hål ner i mellanskrovet, är det något särskilt som jag bör tänka på / vad tätar jag bäst med runt den nya slangen som jag för ner? Redigerad 13 Maj , 2018 av runb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser