Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Thulino

Mercury F50 1998 Få loss Water Pump Base Assembly?

Rekommendera Poster

Hej

Håller på ta i sär mitt växelhus men blir inte klok på hur jag får loss bottendelen under pumphuset "Water Pump Base Assembly"

Den verkar sitta som berget. Jag har försökt med skruvmejslar och brytjärn samt samtidigt värmt godset runt om.

Matrialet är rätt poröst så jag vågar knappt fortsätta mer för att inte förstöra huset allt för mycket.

Se bifogade bilder. 

växellåda.png

20180507_191345_resized.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Att saker kan becka fast å det jäkligaste borde jag inte längre förvånas över.
Kollade som vanligt en gratismanual hos boatinfo.no och saxade ihop en bild nedan.
(från sidorna 443-444).

Tycks enligt den manualen finnas två utföranden av "pumpbase", alltså gammal respektive ny.
(Ingen av dessa verkar stämma riktigt, kan inte se nån fördjupning för skruvmejselbänd i ditt foto?)

Föreställer mig att oavsett utförande så har "pumbase" ingen metallisk kontaktyta som kan riskera att korrodera samman med riggmetallen? (Kontaktytan med riggen består liksom enbart av gummitätningar??)

Ett intressant undantag är dock kontaktytorna under flänsen X i min skiss, skulle provat att försöka avlägsna misstänkt korrosion just där. (Vete fasen hur, kanske långtidsbadat med 5-56 eller försökt skära in under flänsen med rakbladstunna eggar etc!?)

pumpbas.lossa.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...