Freppesito 0 Postad 8 Maj , 2018 Hej, har en Dufour 380 med penta d2-40 med 130 saildrive 2013 årsmodell. Fungerade fint innan upptagning , monterade bort propellerbladen under vintern och satt tillbaka dessa innan sjösättning, nypolerade och uppsmorda.(2 bladig folding) Vid start och drivning så vibrerar det enormt, både vid fram och backning. Okörbart mkt vibrationer men båten driver och bromsar som den ska. Har ni någon aning om vart felsökningen skall börja? Tacksam för snabbt svar och om ni hört talas om liknande problem. Vad jag såg så kan inte propellerplanen monteras om fler än ett sätt och alla anoder är på plats. Vore osannolikt att vi fått nåt i propellern direkt men det visar sig vid dyket i morgon. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 8 Maj , 2018 Det går att montera fel men det är uppenbart hur det skall vara. Propellerbladens kuggar kan vara i fel läge och då blir det ena bladet inte fullt utfällt vid rotation. Svårt att misslyckas med detta...! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Maj , 2018 (redigerade) Du skrev: Vid start och drivning så vibrerar det enormt, både vid fram och backning. Tolkar detta "vid start" som att felet visar sig även i friläge? Att det kan ligga hos motortassarna? Gummitassar i motorupphängningar kan brista eller på annat sätt fallera. Skulle i ditt läge först kollat in i motorutrymmet, har du till äventyrs råkat drälla ner nåt föremål som fastnat så att motorinstallationens fria "vibrations-område" störs? Ett egen-påhittat och framgångsrikt testat tips kan också vara... Stick in handen och känn hur motorn vibrerar på olika ställen! Lägg typ pekfingret på motorkroppen samtidigt som långfingret vilar på nåt skrovfast, detta alltså nära varje misstänkt motortass. Pek- respektive lång-finger kommer vid fel att vibrera extra mycket och sinsemellan olika, detta går faktiskt att ana. [Visserligen inte lätt att känna "skillnads-skakning" mellan pek/långfinger (då hela handen vibrerar) men det är fullt möjligt. Flytta gärna näven, testa många ställen och koncentrera dig hela tiden på vad nervsignalerna från din hands "finger-mellanrum" försöker berätta.] Redigerad 8 Maj , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 8 Maj , 2018 (redigerade) Tack, Utan drivningen i så surrar allt på fint vid alla varv, men så fort jag lägger i drivning och varvar lite så hoppar hela aktern på båten. Har även kollat alla bussningar och tättingen och allt verkar fint utan tecken på sträckningar Redigerad 8 Maj , 2018 av Freppesito Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 8 Maj , 2018 Skumt. Tappat ena bladet? Men det går väl knappt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 8 Maj , 2018 Kuggarna på propellerbladen blir slitna med tiden och då kan bladen ställa sig olika mycket utfällda vilket skapar vibrationer. Eller så har du tappat ett blad. Drog du åt skruvarna, som håller sprintarna till bladen, ordentligt och säkrade med gänglåsningsvätska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 9 Maj , 2018 Håller med tidigare talare. Kuggarna på propellern är boven i detta fall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 9 Maj , 2018 (redigerade) Hur många blad har propellern..? ...äsch, glöm det - det stod ju i ursprungsfrågan... Redigerad 9 Maj , 2018 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cdomp 0 Postad 10 Maj , 2018 Propellerbladen är ofta balanserade tillsammans. Därför är dom nummererade 1-2-3 . Nu har du en 2 bladig men kan du fått en smäll på nåt av bladen så det blivit obalans. Annars skulle jag också gissa på att kuggarna kommit fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 10 Maj , 2018 Om propellern från början var balanserad med propellerbladen på plats så kan den blivit obalanserad av att du bytt plats på bladen så att de nu sitter på motsatt sida av navet mot vad de gjorde vid balanseringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 10 Maj , 2018 2018-05-08 vid 14:22 skrev Freppesito: Vore osannolikt att vi fått nåt i propellern direkt men det visar sig vid dyket i morgon. Hur gick det med dyket? Såg du något konstigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser