Henals 0 Postad 8 Maj , 2018 Hej! har tänkt måla om min Terhi 415R både utvändigt och invändigt. Men jag vet inte hur då jag bara fått olika svar. Båten är byggd i ABS plast om jag fått det helt rätt. Frågar man billackerare säger de att det bara är att lägga en plastprimer (tom biltema funkar) och sen måla med vilken lack jag vill. En del säger att det räcker med att rugga upp ytan och tvätta med aceton och sen måla med valfri lack. En del säger att mjukgörare måste tillsättas och en del att det inte behövs med vattenbaserade färger då de är flexibla. ABS plasten ska inte va så svår enl vissa. Styren tex pioneer båtar är värre. Är det nån som målat en Terhi med gott resultat och hur gjorde ni? måste väl iaf ha en färg som klarar det marina? behöver måla under vattenlinjen också. Ska gå i insjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Maj , 2018 Terhi 415R, nostalgitrip:) Körde en sådan själv för länge sedan, härlig snabb båt, jag körde med en 40 hk.. Finns stolarna kvar i den? En primer är bra, då får du bra fäste, sedan bara att lacka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henals 0 Postad 8 Maj , 2018 Kul att höra! har en 35hk på nu men har inte provkört än. En stol finns kvar, men det glädjande är att originalstolarna fortfarande går att beställa från Terhi och de va inte dyra heller. Hela baksätet inkl plywood och beslag 1500kr inkl frakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henals 0 Postad 13 Maj , 2018 Förstår inte dessa tre hål? Kan inte hitta nånstans i båten nå länshål som leder till dessa? Är de original eller någon som gjort nått i efterhand? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 868 Postad 13 Maj , 2018 23 minuter sedan skrev Henals: Förstår inte dessa tre hål? Kan inte hitta nånstans i båten nå länshål som leder till dessa? Är de original eller någon som gjort nått i efterhand? Å du är säker på att det är länshål? Det skulle ju kunna vara fästskruvar till en demonterad ekolodsgivare (alternativt logg). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henals 0 Postad 13 Maj , 2018 Aha så är det nog ja. Har inte inspekterat dom så noga mer än att de verkar rostat sönder totalt. Är ju dybbelbottnat skrov där det är nått skum mellan skroven så det vore ju väldigt märkligt om det va länshål hakade upp mig på att båten skulle va självlänsande... vilket den är vid det större hålet ovanför men då är det ju ca 10-15cm vatten i båten innan det rinner ut där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fox32 3 Postad 2 Augusti , 2018 Tänkte också måla om min Terhi båt. Jag ställde frågan till tillverkaren i Finland vilken typ av färg man skulle använda och fick svaret att polyuretan baserad färg är det dem använder och det funkar bra. Tänkte köra med denna färg men behöver kontakta ÅF ang färgåtgång. Jag har en Terhi SeaFun som skall få ett mörkgrått ytterskrov och off white, eller ljusgrått innerskrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Augusti , 2018 Det finns ju 2K-färger som "sträcker sig" när de härdar. Man får sprutmålat resultat efter att man rollat på färgen. Möjligtvis kan den färgen du länkad till va en sådan. Köpte själv en burk av det fabrikatet för ett par år sen och målade med gott resultat. Finns ju även ett annat fabrikat hos denna leverantören. http://www.de-ijssel-coatings.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fox32 3 Postad 3 Augusti , 2018 9 timmar sedan skrev Thallatha: Det finns ju 2K-färger som "sträcker sig" när de härdar. Man får sprutmålat resultat efter att man rollat på färgen. Denna är ju intressant. Vet du möjligen vad du använde för fabrikat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Augusti , 2018 Har för mig att det var Epifanes. Köpte den på Nordens Skeppshandel på Smögen. Det är väldigt länge sen - det har gått ca 2 år och 4 månader. 🤢 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fox32 3 Postad 3 Augusti , 2018 (redigerade) Kan inte låta bli att fastna vid meningen "Användning till både interiör och exteriör över vattenlinjen." när det gäller Epifanes Polyuretanlack. Är detta för att man vill gardera sig mot saltvatten och påväxt? Gäller detta även för mig som kör båten i en insjö? Vilken polyuretanfärg skall man annars använda till skrovet? (sprutbar) Samt vad använder man för att tvätta av skrivet på Terhi båtarna innan lack. Aceton smälter väl ABS plasten? Redigerad 3 Augusti , 2018 av Fox32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Augusti , 2018 2K-lack skall aldrig användas under vattenlinjen. Är det ABS-plast. Då vete katten vad du skall ha för lack. Ring eller maila http://www.de-ijssel-coatings.se/ i Kungshamn och fråga. Då lär du få klara besked. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser