Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
bladarn

Lång härdning stod epoxy....

Rekommendera Poster

Vet att d finns 1000 trådar om detta men jag blir inte klok...

Har lagat en skada på kölen o laminerat upp epoxy med tjocklek ca 2.5 cm. Detta gjordes för 7dygn sedan. Men nu när jag skulle slippa detta idag är det fortfarande lite mjukt. ungefär som ett gammalt torrt sommardäck i hårdhet. Det står på förpackningen att d ska vara klibbfritt efter 8h o genomhärdat efter 7dygn vid en medeltemperatur på 20grader. 

Gissar på att jag haft en medeltemperatur på 10grader då båten står i skugga.   O då borde härdningen ta dubbelt så lång tid om jag förstått det hela rätt?

Här även lagt igen några genomföringar och dom är stenhårda men där har solen kommit åt under dagtid.

Det är Biltemas epoxy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ganska rätt som du skriver, vid 10 C går härdningen hälften så snabbt.

7 dygn tar det vid 20 C skriver du så då tar det 14 dygn att härda i 10 C.

Efter nästa helg är det nog härdat...

...om vädret håller i sig.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Mackey:

Det är nog ganska rätt som du skriver, vid 10 C går härdningen hälften så snabbt.

Mackey

Har ställt dit en kupe-värmare nu som får stå o blåsa på lagningen. Blir ju lite nervös ändå när det blir så här. Även fast man blandar på millimeter med tummstock o är idiot-noga med omrörning...    E ju tajt med sjösättning o allt ändå...  Få se om några dagar med värmare...  Hoppas hoppas.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju utnyttja situationen  när epoxin är halvhärdad genom att ta bort det värsta men kniv eller stämjärn så man får mindre att slipa sedan.

Dvs om man har kladdat dit för mycket... men det har väl inte du gjort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev Eld-:

Man kan ju utnyttja situationen  när epoxin är halvhärdad genom att ta bort det värsta men kniv eller stämjärn så man får mindre att slipa sedan.

Dvs om man har kladdat dit för mycket... men det har väl inte du gjort.

Nä faktiskt så fick jag till det förvånansvärt bra. D va mycket därför jag tänkte att d säkert skitit sig med härdningen när man fick till formen på själva lagningen så bra.....   Men d e nog bara tempen som spökar förhoppningsvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mackey:

Mackey

Nu är ju inte celsius-skalan absolut, så skillnaden mellan +20 och +10 grader C är bara 3-4 procent. Det är alltså inte i närheten av en halvering av temperaturen. Då skulle det bli runt -126 grader C... :)

Jag ifrågasätter inte att härdningstiden dubbleras, men det låter lite för "perfekt" att en siffermässig temperaturhalvering skulle ge precis en fördubbling av tiden...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det råkar faktiskt vara så. Man kan visa att det är en rimlig uppskattning på nåt sätt, kommer inte ihåg nu hur. Men det är nån typ av process vars hastighet är  temperaturen upphöjt till tre eller fyra, och så derivatan på det, taget omkring rumstemperatur, så blir det att hastigheten dubbleras med 10 grader skillnad.

edit:

jag mindes fel det var arrheniusekvationen. Men resultatet stämmer.

en halvbra länk 

https://chem.libretexts.org/Core/Physical_and_Theoretical_Chemistry/Kinetics/Modeling_Reaction_Kinetics/Temperature_Dependence_of_Reaction_Rates/Changing_Reaction_Rates_with_Temperature

en bättre

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reaction_rate#Temperature_dependence

googla annars på ”rate of chemical processes vs temperature”. En kul grej är att biologi är ju kemi, så även kallblodiga varelsers beteenden påverkas av temperaturen på liknande sätt.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev bladarn:

Vet att d finns 1000 trådar om detta men jag blir inte klok...

Har lagat en skada på kölen o laminerat upp epoxy med tjocklek ca 2.5 cm. Detta gjordes för 7dygn sedan. Men nu när jag skulle slippa detta idag är det fortfarande lite mjukt. ungefär som ett gammalt torrt sommardäck i hårdhet. Det står på förpackningen att d ska vara klibbfritt efter 8h o genomhärdat efter 7dygn vid en medeltemperatur på 20grader. 

Gissar på att jag haft en medeltemperatur på 10grader då båten står i skugga.   O då borde härdningen ta dubbelt så lång tid om jag förstått det hela rätt?

Här även lagt igen några genomföringar och dom är stenhårda men där har solen kommit åt under dagtid.

Det är Biltemas epoxy.

Härdtid vs temp kan vara knepigt.

Vid höjning från 20 grader halveras ungefär härdtiden/10 grader upp till ca 60grader. Härdning i höjd temp ger även andra fördelar, starkare tvärbindning.

Sänker du temp från 20 med 10 grader kan det ta flera ggr längre tid och vid ca 4 grader upphör (i princip) härdning av epoxi. Man lagrar ofta färdiglaminerad epoxi i frysboxar, ofta flera månader, innan användning.

I stort sett alla härdsystem.påverkas mer eller mindre av temp.

Så ditt fall behöver inte vara galet. I värsta fall har du blandat för dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Caribic410:

Härdtid vs temp kan vara knepigt.

Vid höjning från 20 grader halveras ungefär härdtiden/10 grader upp till ca 60grader. Härdning i höjd temp ger även andra fördelar, starkare tvärbindning.

Sänker du temp från 20 med 10 grader kan det ta flera ggr längre tid och vid ca 4 grader upphör (i princip) härdning av epoxi. Man lagrar ofta färdiglaminerad epoxi i frysboxar, ofta flera månader, innan användning.

I stort sett alla härdsystem.påverkas mer eller mindre av temp.

Så ditt fall behöver inte vara galet. I värsta fall har du blandat för dåligt.

Kollade imorse innan jag åkte till jobbet. D e faktiskt fortfarande gummiaktigt trots 14h med kupevärmare....  Få se hur det är när jag kommer hem..... 😥😥😭😭  Vad är bästa sätt att få bort Epoxy om d nu visar sig att den inte härdar ut ordentligt? Slipa o tvätta med aceton?  E ju lite bökigt o få bort all icke uthärdade epoxy misstänker jag, men man måste väl få rent för att d nya ska fästa ordentligt.   Tips mottages!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte särskilt varm om nätterna, trots varma fina dagar, stor volym som ska värmas upp, är nog inte lång stund på dagen som det är godtagbar härdningstemp.

Isolerad låda runt lagningsstället, med värme, värmen kan med fördel vara på ganska länge redan innan lagningen börjar, för att värma upp så mycket som möjligt av skadan och området runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Pentax:

Det är inte särskilt varm om nätterna, trots varma fina dagar, stor volym som ska värmas upp, är nog inte lång stund på dagen som det är godtagbar härdningstemp.

Isolerad låda runt lagningsstället, med värme, värmen kan med fördel vara på ganska länge redan innan lagningen börjar, för att värma upp så mycket som möjligt av skadan och området runt.

Givet.  Blir slipa rent o acetona ikväll om det inte blivit hårdare..  sen blir det kupevärmare på skadan i ett dygn innan arbetet görs om.....  😭😭😭 Hoppas hoppas  på att d härdar.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skulle hända om man sjösatte innan det härdat ordentligt? Bortse från båttenfärg osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev olag:

Vad skulle hända om man sjösatte innan det härdat ordentligt? Bortse från båttenfärg osv.

Vad jag har läst mig till ska det inte vara nån större fara, men i detta fall tror jag det blivit nåt fel på själva härdprocessen o då får man ju inte den rätta vidhäftningen.  Men få se hur det utvecklats sig under dagen.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tror du fortarande att det blivit något fel? Alla svar i den här tyder ju på att det borde ta två veckor eller mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev AndW:

Varför tror du fortarande att det blivit något fel? Alla svar i den här tyder ju på att det borde ta två veckor eller mer.

Efter 14h med kupevärmare borde det ju blivit hårdare om d inte va nåt fel, då värmaren gjorde att lagningsområdet höll 35grader över natten.  O likaså kommer den hålla minst samma temperatur över dagen idag o har det inte blivit något bättre tycker jag nog att d verkar vara nåt fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du värmt? En skada på kölen tyder på att det är "utomhus". Kölen har ju dessutom en stor massa så att värma med en kupefläkt utomhus tror jag kan vara ganska meningslöst. För att den inre delen av din lagning skall få högre temperatur krävs ju att en ganska stor del av kölen behöver värmas upp.

Jag hade väntat en vecka till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va hem nu på rasten o kolla till grejerna. Värmaren håller runt 50grader nu på dagen. Men d hade inte blivit nåt bättre..  kollade även penseln som jag använde och den är mjuk likt gummi den med....   O den har legat i i verkstadsfönstret i solen på en gladpacksbit...  Lutar åt att jag inte rörde ihop bas och härdare tillräckligt...  😭😭😭😭

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Gaidin:

Hur har du värmt? En skada på kölen tyder på att det är "utomhus". Kölen har ju dessutom en stor massa så att värma med en kupefläkt utomhus tror jag kan vara ganska meningslöst. För att den inre delen av din lagning skall få högre temperatur krävs ju att en ganska stor del av kölen behöver värmas upp.

Jag hade väntat en vecka till.

Gjort som ett litet tält av byggplast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev bladarn:

Va hem nu på rasten o kolla till grejerna. Värmaren håller runt 50grader nu på dagen. Men d hade inte blivit nåt bättre..  kollade även penseln som jag använde och den är mjuk likt gummi den med....   O den har legat i i verkstadsfönstret i solen på en gladpacksbit...  Lutar åt att jag inte rörde ihop bas och härdare tillräckligt...  😭😭😭😭

Det var den första tanken som slog mig när jag började läsa i tråden.

När man blandar epoxy skall man va ytterst nogran med blandningsförhållandena och själv blandningen.

Nu för tiden använer jag alltid BILTEMA´s epoxy. Den blandas 2 delar bas och 1 del härdare.

Först blandar jag i ett kärl ytterst noggrant. Sen häller jag över allt i ett annat kärl ytterst noggrant så jag får med allt. Därefter blandar jag igen i det nya kärlet ytterst noggrant:

Om polyester inte blandas ordentligt, kan man nästan pensla på lite härdare utan påför att få igång processen. Det kan man inte göra med epoxy. Den måste blandas ytterst noggrant.

Det är av misstagen man lär sig. 

Tycker att det är konstigt att jag inte kan mer - så många mistag jag har gjort under livet. :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar tyvärr som att du har fel blandningsförhållanden, känner precis igen symptomen. Det är bara att försöka riva bort, men använd rätt skyddsutrustning!! Under härdningsprocessen är epoxyn riktigt otrevlig för hälsan, i synnerhet slipdammet. Att få det på dig är "bara" allergent.

Beroende på fabrikat ska epoxyn antingen blandas per volymenhet eller vikt. Det kan vara riskornet som blandningen att härda dåligt.

Att laminera 2,5cm i ett svep är inte alltid bra. Det utvecklas mycket hög värme när det härdar, både polyester och Epoxy. Tror rekommendationen för Polyester är max 5mm i taget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte samma bytta som du lade igen genomföringarna med, de som härdat bra? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev AndW:

Var det inte samma bytta som du lade igen genomföringarna med, de som härdat bra? 

Nej. Dom gjorde jag dagen innan.... men jag blanda på samma sätt. Men skillnaden va att basen o härdaren va varmare då den stått inomhus. Ska ge det ett dygn till med värmare. Men än så länge har det inte hårdnat nåt märkbart...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Hotspur:

Det verkar tyvärr som att du har fel blandningsförhållanden, känner precis igen symptomen. Det är bara att försöka riva bort, men använd rätt skyddsutrustning!! Under härdningsprocessen är epoxyn riktigt otrevlig för hälsan, i synnerhet slipdammet. Att få det på dig är "bara" allergent.

Beroende på fabrikat ska epoxyn antingen blandas per volymenhet eller vikt. Det kan vara riskornet som blandningen att härda dåligt.

Att laminera 2,5cm i ett svep är inte alltid bra. Det utvecklas mycket hög värme när det härdar, både polyester och Epoxy. Tror rekommendationen för Polyester är max 5mm i taget.

Har läst nånstans att man ska försöka lägga allt på en gång för att slippa eventuell separation. Men det kanske är bättre o lägga det i fem omgångar med ett dygns härdning emellan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör bara en lätt mellanslipning mellan lamineringarna, ta bort damm och avfetta med aceton så är det lugnt. Lycka till! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade blivit nåt tjall...  Fick slipa bort hela skiten o göra om o göra rätt.....  Men nu e d bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...