Gäst Jörgen Postad 28 Maj , 2005 Har en Maxi-84 och behöver byta alla vajrar till mantågen. Har kollat runt lite vad olika satser kostar och ekonomisk som man är så ser jag att det drar iväg bortåt en 2400kr för 4st vajrar med plast och vantskruv etc......Ska det behöva kosta så mycket. Nån som har tips på hur man kan få ihop det här till ett förhoppningsvis något lägre pris ?? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pressylta 0 Postad 8 Juni , 2005 Tjena, du kan ju alltid köpa försträckt tampdet finns snygga trimtampar med rätt dimension typ 6 mm eller liknande, det svåra är att kunna sträcka tampen så att den inte ger med sig för mycket, vad jag gjorde var att ta loss två mantågstöttor från däcket och sträckte tampen så mycket jag kunde, efter det satte jag stöttorna på plats och sträckte därmed tampen ännu mer... funkade kanon...annars så kan du köpa färdiga vajersatser på exempelvis Claes Ohlson : se sidan 13 på denna länk. [LINK]clasohlson.se/shop/static/pdf_filer/ClasOhlsonBat110082.pdf[/LINK] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenkarls 5 Postad 8 Juni , 2005 Det borde ju funka med vajerlås och vantskruv i båda ändarna. Då behöver man alltså köpa vajer, lås. vantskruv och plastöverdrag till vajrarna. Kanske blir billigare att köpa en färdig sats ifrån Clas Ohlson á 600kr/st. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 8 Juni , 2005 Vad är det för fel på de gamla? Räcker det inte att bara byta plastöverdraget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenkarls 5 Postad 8 Juni , 2005 Köpte båten i höstas och av någon anledning är de för korta. Så det blir till att investera i nya. Tänkte att lite vajer är väl inte så dyrt, men det drar iväg. 4 * 600kr (Claes Ohlson) = 2400 för bara mantåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 8 Juni , 2005 Hur mycket för korta är de? Sista biten skall du ha lina för att snabbt kunna skära av mantåget ifall det behövs. Om det är väldigt mycket för kort så kan du sätta band mellan sista mantågsstöttan och pushpit. Är skönare att luta sig mot när det kränger. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 8 Juni , 2005 Håller med Anders. I orginal handboken till min båt specificeras en bit lina i slutändan. Flera varv blir stark nog. Se bifogade bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenkarls 5 Postad 9 Juni , 2005 Jaha det hade jag ingen aning om. Tycker bara att det är så irriterande när det är så slakt. Men om jag behöver skära av linan så blir ju bara mantåget lite slakare, jag får ju inte loss det på nåt sätt. Men tanken är säkert god. Så då är det förmodligen rätt på min båt. Kan ju prova med nån starkare lina. Tack för tips.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 9 Juni , 2005 Om du skär av delen med lina så slackar hela mantåget och du kan tex lyfta ombord ngn som ramlat överbord. Det är själva idén. Mantåget är normalt 1-2 dm kortare än avståndet mellan pulpitarna. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 10 Juni , 2005 Tänk Jörgen vad goda medmänniskor kan göra här på forumet! T.ex. hjälpa någon att spara 2400 kr... Leve alla som tar sig tid att svara på frågor här på Bryggsnack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenkarls 5 Postad 10 Juni , 2005 Ja visst är det bra. Är väl bara det att jag inte sett den varianten på någon båt tidigare. De jag sett har vajer hela vägen. Får försöka spänna det med något bättre snöre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser