Thulino 0 Postad 7 Maj , 2018 Hej Det har blivit (ärgat?) ett hål mellan motorblock och rigg på båtmotorn, där det nu läcker avgaser. Se bild. Någon som har någon idé hur detta kunnat uppstå samt hur man lagar det på bästa sätt? Motorn är en Mercury F50 //Emil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 7 Maj , 2018 Bästa sätt är väl att lämna till en verkstad. Du berhöver ju inte lämna till en marinverkstad, du kan ju skruva isär delar och lämna till en mekanisk verkstad för att de ska svetsa upp nytt gods, det är kanske lite billigare. Ett sämre sätt är väl att dela på motorn, rengöra ytorna sätta ny packning och försöka ta det med packningsklister. Eller kanske bygga en liten extrapackning för hålet av spill från gamla packningen eller packningsark. Det är nog inga jättehöga tryck där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 8 Maj , 2018 Jag skulle ha provat med typ Plastig Padding eller Epoxy. Ta loss riggen, slipa rent och laga. Vet inte om det är en bra lösning men så skulle jag ha gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Maj , 2018 Frågan är om du får isär bitarna. Ser väldigt angripet ut i skarven vid skruven till vänster om skadan. Sitter skruvarna fast och du tar i så är risken stor att det blir lite mer problem med tex avdragna skruv eller gängpaj. Det man kan göra är att slipa ur skadan utifrån så det blir rent och torrt sedan på med kemiskmetall eller liknande. Precis som Rejas skriver, så skulle jag gjort. Men får du isär det så är det naturligtvis den bästa lösningen. Om det nu sitter någon packning så är den troligtvis orsaken till att skadan uppkommit. Vatten på fel ställe, rostfria skruvar-aluminium-vatten ingen bra kombination. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 8 Maj , 2018 Sant, det är väl nästan det troligaste; att det är värre än det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thulino 0 Postad 8 Maj , 2018 Tack för allas input. Det Gelis förslaget är det jag nu testat. Dvs försökt slipat rent kanterna och sen lagt på kemisk metall. Håller inte detta är det bara försöka skruva i sär och lämna in på svets alt försöka med kemisk metal igen. Håller tummarna //Emil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser