Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Kojak77

Kopplingsschema - daycruiser- Synpunkter

Rekommendera Poster

Hej har lagt till extra batteri samt solpaneler och uppgraderat med lite smått och gått. Nu är det dags att få till elen, skulle behöva få feedback om jag tänkt rätt. En grundtanke är att köra via en säkringsbox(flatstiftsäkringar), vilket kanske ser rörigt ut på schemat, men det är grundtanken. Sen har ju kablarna som är på batteripolerna rätt kraftiga polskor, vilka ev ej kommer att gå att fästa på säkringsboxen(biltema). I övrigt är det Blue Sea Add-a-battery kit som jag kör med. Så jag vore tacksam för feedback.Kopplingsschema.thumb.JPG.19af311642ed86d8a34f63b94dcde530.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite lurigt ritat med pluskabeln från huvudbrytare till förbrukare som tar en sväng runt. Men jag antar att det är så du kommer behöva dra kablarna av någon anledning?

Det framgår inte riktigt om du har två huvudbrytare men det antar jag. Isf ser det bra ut tycker jag. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den brytaren i kitet på bilden och har utgått från deras schema. I dagsläget sitter det en huvudbrytare i båten, men den stänger bara av och på förbrukare. Det går alltid att starta motor, oavsett läge på den brytaren. Min tanke var att ta bort den och enbart köra med den i kitet. Eller menar du att man skall behålla den?

add a battery.JPG

7649.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blue Sea sägs göra bra grejer. 

Det finns oftast en bra anledning att utombordare alltid kan startas oavsett hur huvudströmbrytaren står. Missade att du hade utombordare. Sorry. 

Du kanske kan klara dig med den brytare du har men ändå koppla in ett förbrukarbatteri via biltemas skiljerelä. Är brytaren av god kvalitet så kan den säkert vara kvar. (Och så har du pengar över till en tångamperemeter!)

Då kopplar du bara in samtliga förbrukare till brytaren (som du har det idag) och sätter förbrukarbatteriet på andra sidan brytaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kopplar du inte tändningslåset till huvudbrytarens utgång (samma utgång som motorn)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

Varför kopplar du inte tändningslåset till huvudbrytarens utgång (samma utgång som motorn)?

Ingen aning, jag har utgått från Blue Sea kitets instruktionen och där visar det att det skall gå via ett flatstift i skiljerelät

.5aef5592d9ade_addabattery.JPG.d46d1ae77977bbdd598761e127a1bef1.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Kojak77:

Ingen aning, jag har utgått från Blue Sea kitets instruktionen och där visar det att det skall gå via ett flatstift i skiljerelät.

Ja det är en option att separera batterierna i startögonblicket. Förstod inte det när jag "bara" såg röda strecket i din ritning.

(Och sedan är det blåa strecket mellan tändningslås och motor förvillande.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla enligt Blue Sea's schema och ta bort bef. brytare. 

Har du en hygglig solregulator så använd dess lastutgång till förbrukarna så riskerar du aldrig att djupurladda husbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Koppla enligt Blue Sea's schema och ta bort bef. brytare. 

Har du en hygglig solregulator så använd dess lastutgång till förbrukarna så riskerar du aldrig att djupurladda husbatteriet.

Varför står det så här om Solarmares PWM på Erlandsons hemsida?

image.png.7b32d63684e59dc27448650973885cfc.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kane:

Varför står det så här om Solarmares PWM på Erlandsons hemsida?

 

En bra fråga som nog bara Erlandsons kan svara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev bhemac:

En bra fråga som nog bara Erlandsons kan svara på.

Får göra det.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kane:

Får göra det. Hur menar du att kopplingen skall vara?

Ja det skulle vara kul att höra deras motivering.

--

Mata säkringspanelen med plus och minus från lastutgången. OBS att billigare regulatorer ofta reglerar på minussidan så minus efter regulatorn får inte kopplas ihop med batteriernas minus.

Ofta får man en huvudbrytare i regulatorn, tryck på knappen så stängs all last av.

Jag har kört så här i flera år sedan "någon" glömt släcka på dass under vintern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Ja det skulle vara kul att höra deras motivering.

--

Mata säkringspanelen med plus och minus från lastutgången. OBS att billigare regulatorer ofta reglerar på minussidan så minus efter regulatorn får inte kopplas ihop med batteriernas minus.

Ofta får man en huvudbrytare i regulatorn, tryck på knappen så stängs all last av.

Jag har kört så här i flera år sedan "någon" glömt släcka på dass under vintern.

 

Vad är nackdelen om man skippar att använda lastutgången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kane:

Vad är nackdelen om man skippar att använda lastutgången?

Det finns väl ingen nackdel egentligen. Däremot flera fördelar att använda denna eminenta funktion som man fått alldeles gratis.

  • Husbatterierna kan aldrig djupurladdas pga att man glömt någon förbrukare.
  • Förbrukarna skyddas mot överspänning (tex om generatorns regulator lägger av)
  • Man får en elektronisk huvudsäkring

Jag stänger slår aldrig av batterifrånskiljaren eftersom kylen går hela sommaren, värmaren ska kunna fjärrstartas, länspumpen kan gå mm. Nu när jag byter till LiFePO4 så är det extremt viktigt att de kopplas bort om spänningen blir för låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig fråga är om jag behöver någon säkring på de kraftiga batterikablarna +? Jag hade tänkt köra via säkringsboxen men inser att den är mest lämpad för säkring till förbrukare. Så min fråga är ska man slänga på varsin säkring vid pluspolen på båda batterierna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kojak77:

ska man slänga på varsin säkring vid pluspolen på båda batterierna? 

Det är aldrig fel. Jag har varit med om att kablarna till säkringarna brunnit så sen dess vill jag alltid ha huvudsäkringar typ ANL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev bhemac:

Det är aldrig fel. Jag har varit med om att kablarna till säkringarna brunnit så sen dess vill jag alltid ha huvudsäkringar typ ANL

 

Hade tänkt mig en sån här i lämplig storlek, då jag tycker att det är den vettigaste lösningen jag hittat

 

https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/el-i-bilen/sakringar/bolt-on-sakring-pa14490sv

 

Backar på detta ser att biltemas ANL verkar smidigare med hållare 

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Sakringshallare-2000024100/?artId=25232

 

Förslag på storlek på säkringen? Till förbrukningsbatteriet är det 35mm2 på 60cm och till startbatteriet tippar jag på 35mm2 ca1,5m från utombordaren

Redigerad av Kojak77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Ja det skulle vara kul att höra deras motivering.

--

Mata säkringspanelen med plus och minus från lastutgången. OBS att billigare regulatorer ofta reglerar på minussidan så minus efter regulatorn får inte kopplas ihop med batteriernas minus.

Ofta får man en huvudbrytare i regulatorn, tryck på knappen så stängs all last av.

Jag har kört så här i flera år sedan "någon" glömt släcka på dass under vintern.

 

 

Så om jag förstått det rätt "huvudplus" på säkringsboxen och "huvudminus" på minusskenan skall komma från lastutgången på regulatorn? Inte först in i skiljerelät då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Kojak77:

"huvudminus" på minusskenan skall komma från lastutgången på regulatorn

Ja men inga andra minus där, inte start eller husbatterier.

 

Tänk att lastutgången ska mata ett helt eget system som inte har någon annan kontakt med något annat. 

Skiljerelät mata husbatteriet direkt, inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit och storhandlat anl säkringar med tillhörande säkringshållare. Men fick en fundering, jag hade tänkt montera dom enl de oranga pilarna på bilden nedan. Men ser ju att blue sea förespråkar dom på pluskablarna som går till skiljerelät. Min tanke var alltså att köra på de som kommer från strömbrytaren. Vad är bäst? 

add a battery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker rätt. Säkringarna som är ritade är för att skydda kretsen med skiljerelät så de bör finns också eller att man matar skiljerelät efter huvudsäkringarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...