Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
JohanEklund

Huvudsäkring förbrukningsel Ryds20 Family

Rekommendera Poster

Vid inkoppling av lanterna (tror iallafall det var då) verkar det ha gått en säkring till all förbrukningsel. Jag kan starta båten och mätarna relaterade till motorn fungerar. men har inte el till någonting i övrigt. (lanternor torkare, plotter, innebelysning osv) Det borde finnas en huvudsäkring eller motsv för detta. Kan dock inte begripa var den är. Någon som har en aning eller idé om vad som kan ha hänt annars? Motorn är Cummins Diesel 130hp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag vet inget om din båt, men det brukar vara rätt så vanligt att man placerar en huvudsäkring väldigt nära batteriet. Där brukar det ju också finnas en "huvudbrytare" det vill säga en batterifrånskiljare, kanske låter dumt, men kolla att den är påslagen, och leta sedan efter en huvudsäkring nära batteriet, följ pluskabeln och se vad du kan finna på vägen mot strömbrytarpanelen. Det kan ju också röra sig om ett kabelbrott, en kabelskarv som dragits isär etc.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förslag. Huvudbrytare finns. En till startbatteri och en till förbrukningsbatteri. Startström fungerar. Jag har letat efter en säkring nära förbrukningsbatteriet men inte hittat någon. Hittar inget kopplingsschema från Ryds tyvärr. Jag får fortsätta leta... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Jag vet inget om din båt, men det brukar vara rätt så vanligt att man placerar en huvudsäkring väldigt nära batteriet. Där brukar det ju också finnas en "huvudbrytare" det vill säga en batterifrånskiljare, kanske låter dumt, men kolla att den är påslagen, och leta sedan efter en huvudsäkring nära batteriet, följ pluskabeln och se vad du kan finna på vägen mot strömbrytarpanelen. Det kan ju också röra sig om ett kabelbrott, en kabelskarv som dragits isär etc.

Tack för förslag. Huvudbrytare finns. En till startbatteri och en till förbrukningsbatteri. Startström fungerar. Jag har letat efter en säkring nära förbrukningsbatteriet men inte hittat någon. Hittar inget kopplingsschema från Ryds tyvärr. Jag får fortsätta leta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, följ då pluskabeln från förbrukarbatteriet framåt i båten och se var du hamnar.

Om du har en voltmeter (=multimeter) eller en enkel testlampa så mäter du dig fram. Börja på batteriet, sedan efter huvudbrytaren och se om du har spänning där. Sedan kan du kolla om du har spänning på ingående kabel till din strömbrytarpanel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade säkringen till förbrukningsströmmen helt nära switchen men på "startbatteri-sidan" (barbord). En 15A säkring. Det var topplanternan som fick den att lösa ut. Fixat. Lite konstigt att inte lanternans säkring gick istället. Men ok. Löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...