Wildeside 452 Postad 4 Maj , 2018 Hej snart dax att sjösätta! Ska bara, som Alfons säger. Hur många offer anoder sitter det på en TAMD41A? Och vilka ska man ha det finns ju både aluminiumanod och zinkanod på Crome marine:s hemsida? http://crommarine.bai.se/default.asp?sPage=/_/category/default.asp?lId=478&lSubCategoryId=4464& Utöver det så tänkte jag köpa följande packningssatser för att göra rent värmeväxlarn, oljekylarn och kolla upp laddluftskylaren. Packningssats oljekylare http://crommarine.bai.se/default.asp?sPage=/_/product/default.asp?lProductId=19967& Packningssats värmeväxlare http://crommarine.bai.se/default.asp?sPage=/_/product/default.asp?lProductId=19971& Packningssats vattenrör http://crommarine.bai.se/default.asp?sPage=/_/product/default.asp?lProductId=19975& Packningssats laddluftskylare http://crommarine.bai.se/default.asp?sPage=/_/product/default.asp?lProductId=39276& Självklart byter jag impeller, olje/luftfilter och olja och glykolblandningen. Är det något mer jag borde göra med motorn innan sjösättningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 4 Maj , 2018 Oljan i backslaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 5 Maj , 2018 Det har du rätt i det fanns med på att göra listan, glömde att skriva det. Men tack iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 6 Maj , 2018 (redigerade) Det sitter en anod i oljekylaren, och en i värmeväxlaren. Om du inte har haft några problem med kylningen bör du nog tänka två gånger innan du försöker få isär kylarna och värmeväxlaren. Risken är stor att något går sönder. Jag skulle vänta till hösten, då man har mer tid. Om vattnet inte är alltför salt, är nog aluminiumanoder bäst, om det nu behövs några anoder alls. Nyare 41-motorer har inga. Det kan sitta en anod i backslaget också. Redigerad 6 Maj , 2018 av Rollen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 15 Maj , 2018 2018-05-06 vid 08:34 skrev Rollen: Det sitter en anod i oljekylaren, och en i värmeväxlaren. Om du inte har haft några problem med kylningen bör du nog tänka två gånger innan du försöker få isär kylarna och värmeväxlaren. Risken är stor att något går sönder. Jag skulle vänta till hösten, då man har mer tid. Om vattnet inte är alltför salt, är nog aluminiumanoder bäst, om det nu behövs några anoder alls. Nyare 41-motorer har inga. Det kan sitta en anod i backslaget också. Nu brummar det om motorn igen, allt va redan isärplockat så det var bara att beställa packningar m.m. och skruva ihop igen, så nu ska bara teakdäcket behandlas med coelan, plocka ordning på allt och städa ur så ska det vara dax att sjösätta den nya pärlan. Finns en hel del mer att fixa innan allt är som jag vill ha det, men det får vänta tills jag ligger i sjön. Då slipper man klättra i stegen när man ska hämta något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Turrbo 0 Postad 22 Maj , 2018 Om du inte bytt vevhusventilationsfilter på länge är det så rekommenderar jag dig att byta det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 22 Maj , 2018 52 minuter sedan skrev Turrbo: Om du inte bytt vevhusventilationsfilter på länge är det så rekommenderar jag dig att byta det också. Tack för infon, jag bytte det filtret så nu ska nog motorn funka över sommaren. Om jag bara kommer i sjön någon gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser