Bobba 54 Postad 3 Maj , 2018 (redigerade) Hej! Har en 2-cyl 9,9hk Evinrude 2-takt från slutet av 90-talet som håller på och bråkar med mig. Startar alltid på första försöket och går som ett skott på allt över tomgång. Men just tomgången får jag inte till. Kall går den helt ok men varm går den ryckigt och dör efter 10-30 sekunder om man inte ger lite stödgas då och då. Har haft isär förgasaren och blåst rent och satt ihop utan någon som helst skillnad. Testat blandningsskruven som enligt vad jag förstår ska påverka bränsleblandningen på tomgång men tycker att hur jag än vrider på den så gör det ingen skillnad. Just detta kanske är en ledtråd...? får känslan att det gå lite fett på tomgång...? Köpte motorn begagnad med felet så kan inte säga vad som har utlöst det heller. Har även bytt tändstift utan någon märkbar påverkan. Fräsch soppa likaså. Efterlyser tips på felsökning, alternativt tips om var man lämnar en dylik maskin till någon som verkligen är 2-taktsguru... i Stockholmsområdet... Redigerad 3 Maj , 2018 av Bobba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 3 Maj , 2018 Tomgången justeras med tomgångsskruven genom att du ställer den minsta öppningen på spjället. Förgasare justeras när motorn är varm. Nu är jag mest rädd för att du har "skruvat bort dig" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 3 Maj , 2018 24 minuter sedan skrev modifieradvega: Tomgången justeras med tomgångsskruven genom att du ställer den minsta öppningen på spjället. Förgasare justeras när motorn är varm. Nu är jag mest rädd för att du har "skruvat bort dig" Jag kan mycket väl skruvat bort mig, det har hänt förr 🙂 Den enda skruven jag har vart på justeringsmässigt är den som enligt Seloc ska vara blandskruv för tomgång, och den har ingen som helst inverkan på gången. Hur kan det komma sig? Borde inte den ändra bränsle-luftblandning och därmed ändra varv och karaktär på tomgång en? Har jag missförstått funktionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 3 Maj , 2018 Förmodligen skruvar du på lågfartsnålen. Bild på förgasaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 3 Maj , 2018 Hej, gå in på Youtube och sök på "chrysleroutboarddude evinrude carburetor adjust how to". Där har du mr 2-stroke himself. Varning bara, är man nörd som jag, kan man lätt fastna flera timmar bland klippen 😆 Mvh Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 4 Maj , 2018 Tack för alla inhopp. Jag har kollat en del Youtubeklipp, bl.a. de du refererar till Sjöberg, men min motor är nyare än de flesta som är med i dessa videos. Jag har t.ex. inte justerskruven för bränsle/luftblandning i fronten. Min förgasare ser ut såhär: https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1996&hp=9.9&model=E10REDD&manufacturer=Evinrude§ion=Carburetor Skruven jag vart på men som inte gör någon skillnad ö.h.t. på tomgången är #15 "NEEDLE VALVE, SLOW SPEED". Borde inte denna justera blandningen på tomgång och därmed ändra karaktär och rpm? Kan det vara något i min förgasar som är blockerat? Jag hade inget renoveringskit när jag hade isär och rengjorde utan satte ihop med samma flottör, packningar etc. Kanske ska göra om och göra rätt...? Kan någon tidigare ägare kompenserat något annat problem med att höja tomgången så mycket att motorn egentligen aldrig går på tomgång längre och därmed påverkas av justerskruven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser