bjolar85 0 Postad 3 Maj , 2018 Hej, Jag är nybörjare på båtmotorer och försöker läsa på och lära mig så mycket det går. För att göra det så tydligt som möjligt, så har jag försökt numrera delarna på sprängskissen (BILD 7) När jag dock skulle serva min utombordare, från 1993. Står A längst ner till höger (BILD 1) Så upptäckte jag att det inte gick att lägga i backen. Jag monterade då av nedre delen av motorn (drevet?). Väl där, så märkte jag att ”växelstången” (1) hade fastnat. (BILD 2) Då misstänkte jag att det hänt något med växelhuset och tömde då detta på olja. Oljan var enligt bilden till 80% vatten, varpå jag började ana oråd. Både packningen på "växelstången" och flertalet packningar bakom propellern (2) var helt slut pga ålder/fiskelinor. (BILD 3,4) Misstänker att de förra ägarna inte bytt dessa på flera år. För att komma åt och undersöka statusen på kuggarna, så försöker jag få ut cylindern (3) för att kunna undersöka kugghjulens status. Denna sitter dock som berget, men vi har försökt värma och göra en draganordning, men vi rätar krokar och vajerlås. (BILD 5) Så jag skulle behöva få några tips om hur man får loss den (3) (som för övrigt även gick sönder) (BILD 6) Vidare, så skulle jag gärna mottaga hjälp med bekräftelsen på motormodellen för att kunna hitta en vettig instruktionsbok. Sist men inte minst, så tar jag varmt emot tips på vettiga firmor i göteborgstrakten som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med problemen. Stort tack på förhand och ursäkta för mitt mastodontinlägg. Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Maj , 2018 (redigerade) Hej! Skall börja med att säga att jag aldrig gjort detta jobb, varken på Yamaha eller annat fabrikat. Med detta sagt så förstår alla att jag bara har googlat ner mig litet. Tänkte ifrån början att kanske du applicerat din avdragare fel, alltså litet fel med mothållet i axeländan och draggrepp runt föremålet som du behöver dra ut. (Nr 3 i din bild 7, även kallad "bearing carrier".) Men nä, tydligen är det fullt normalt att behöva avdragare till detta. Har hittat två bra sajter att besöka, dels gamla vanliga boatinfo.no* och dels videosajten Dangar Marine. Den förstnämnda visar specifikt Yamaha, den senare tyvärr annat fabrikat. Dangar Marine har alltså många bra "how to do it" videos, länkar härmed två olika; dels en HÄR där själva principen med utbordares backsslag visas tydligt med ett uppskuret utbordardrev. Dels en video HÄR där vedermödorna med att lossa "bearing carrier" visas (Tyvärr Johnson/Evinrude, men ändå snarlikt?) *) Fasen också, åldrig men bra sajt. Dator krävs, inget platt- eller smartphone-bjäfs här inte. Hundratusentals boksidor ur verkstadshandböcker, allt samlat i biblioteket. Rena guldgruvan! (Går att zooma detaljer hos boksidorna men ett retfullt fel gör att själva reglaget blivit osynligt. Funkar trots sin osynlighet. Dra muspekaren längs listen i bilden nedan så hittar du den. Se f.ö. denna bild för att hitta zoomreglagen... Här en zoomad bild ur nämnda verkstadsmanual gällande Yamaha åren 1984-1996. Vete katten, hoppas ändå att du blir något hjälpt av detta mitt inlägg!? Redigerad 3 Maj , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjolar85 0 Postad 4 Maj , 2018 Hej Thomas. Ett stort tack för ditt svar. Riktigt uppskattat. Skall kolla in sidan, men fick även svar från en firma. De framförde att vi var på helt rätt väg, men att vi behöver applicera mycket mer värme för att det yttre "skalet" skulle vidga sig. För att få bästa effekten, så föreslog de att jag skulle ta bort bottenfärgen innan värmningen för bästa effekt. Ha en riktigt go helg. Med vänlig hälsning Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjolar85 0 Postad 8 Maj , 2018 Lite uppdatering för att förhoppningsvis hjälpa andra med liknande problem: Nu äntligen, så fick vi loss "locket" till växelhuset. - Jag började med att skrapa bort färgen. - Sedan så värmde jag till förbannelsen med en varmluftspistol för att det yttre metallhöljet skulle expandera något. -Samtidigt, så använde vi oss utav draganordningen nedan, fast då med två krokar (ej klar på bilden). Packningarna innanför var slut och det hade börjat rosta på sina ställen. Nu är det bara att beställa reservdelar och montera ihop allt igen. Tack igen Thomas-1 för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser