Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Emilioten

Renovera/fixa grå teakinredning

Rekommendera Poster

5 timmar sedan skrev Pentax:

Då är det nog enklare att måla!

Det tror jag också. Riktig fanering kräver en press. Det går att kontaktlimma men det är inte enkelt. Epoxi fungerar också men då får man nog hänga faneren med häftstift ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, på så vis. Jag trodde i min enfald att man kunde klippa/skära till den tunnaste fanéren och limma fast den lika enkelt som att limma upp ett papper, t.ex med lamineringsepoxi. Ev gömma slarviga kanter med kvartslist sen lacka/olja/förnissa efter tycke och smak. Det kanske var en naiv tanke, men vad är problemet? Menar inte att kapa tråden men ställer frågan lite för egen del också, funderar som sagt på att göra så på en bänkskiva i min båt. Om det är en fungerande metod borde ju TS kunna göra detsamma tänkte jag. Vertikalt iofs, är det det som är problemet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tekniken med faner är ganska häftig. När man köper faner så kommer den i buntar runt 10cm breda. Det första man måste göra är att såga kanterna raka eller klippa i en gradsax. Sen ska faneren läggas rätt så att mönster blir bra. Faneren sammanfogas med klisterremsor av papper.

Sen lägger man lim och faner på träskivan innan den hamnar i pressen. Trycket i pressen är mycket högt, faneren är lite bucklig så trycket och det fuktiga limmet gör att det blir plant. Det ska också läggas ett spärrlager på andra sidan skivan för att den ska hålla sig plan.

På en liten yta kan man kontaktlimma eller limma med epoxi men då behöver man ändå ett rejält tryck. Det går att fixa med reglar/tvingar.

Jag ska ha en ny skiva i mitt kök. Helst skulle jag ha Corian eller liknande men ingen vill sälja en lagom stor skiva till mig. Ett alternativ är en vanlig laminatskiva. Det brukar hålla bra trots att det är spånskiva. Men det känns fel.

Nu blir det en färdig 12mm teakplywood som kommer att lackas med epoxi. Ev blir det mosaik senare ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Hmm, på så vis. Jag trodde i min enfald att man kunde klippa/skära till den tunnaste fanéren och limma fast den lika enkelt som att limma upp ett papper, t.ex med lamineringsepoxi. Ev gömma slarviga kanter med kvartslist sen lacka/olja/förnissa efter tycke och smak. Det kanske var en naiv tanke, men vad är problemet? Menar inte att kapa tråden men ställer frågan lite för egen del också, funderar som sagt på att göra så på en bänkskiva i min båt. Om det är en fungerande metod borde ju TS kunna göra detsamma tänkte jag. Vertikalt iofs, är det det som är problemet? 

Det är en väldig skillnad att limma faner på ett skott som sitter i båten. Hur många tvingar har du som gapar en meter?

Inga?

Jag misstänkte väl det.

Horrisontellt kan man ju skapa ett tryck med nåt tungt som man lägger ovanpå.

Har använt storgatsten vid en del tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...