Stregnil 10 Postad 2 Maj , 2018 Jag baxar in min båt på några olika platser och behöver ha lite olika längd på fenderlinan beroende på vart jag befinner mig. Idag har jag flera öglor på repet som kan anpassas för olika djup. Dock tycker jag inte detta är speciellt snyggt, utan skulle vilja ha den typen av fäste där man kan justera linan efter behov. De kan t.ex. heta Fend-Fix, Fastfender osv. Min utmaning är att jag fäster min fenderlina i en ögla med snäppe och har inget rör eller mantåg Känner ni till någon snygg lösning där jag kan fortsätta att använda mina fenderfäste med snäppe men ändå ha en justerbar fenderlina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 2 Maj , 2018 Varför inte bara ta en vanlig "linsäkring/låsning" som säljs på båttillbehörsbutikerna? I och med haspen på din krok som du la in bild på så borde det ge samma funktion, dessutom billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 3 Maj , 2018 14 timmar sedan, -PLM- säger: Varför inte bara ta en vanlig "linsäkring/låsning" som säljs på båttillbehörsbutikerna? I och med haspen på din krok som du la in bild på så borde det ge samma funktion, dessutom billigare. har du lust att länka till vad du menar, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 3 Maj , 2018 Jag använder litet olika fenderthållare, senast blev det Biltemas variant. Biltemas fenderthållare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 3 Maj , 2018 https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/forvaring-segelkapell/segelhallare-beslagsband/beslag-gummibentsel-6mm-fp2st Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 3 Maj , 2018 17 timmar sedan, -PLM- säger: Varför inte bara ta en vanlig "linsäkring/låsning" som säljs på båttillbehörsbutikerna? I och med haspen på din krok som du la in bild på så borde det ge samma funktion, dessutom billigare. Det borde ju funka bra, finns två sätt att göra det på tycker jag. Det första är väl mest rätt, men har begränsningen att linan bara kan minskas till halva längden. Trä linan genom hålet och fäst i klipsets bakända så att en justerbar ögla bildas. Använd själva klipset som ett stopp så kan fenderns höjd justeras från noll till maxlängd. Trä linan genom håler och gör en stor knop eller splits på tampen så att den inte kan åka ur klipset och flyta iväg. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 3 Maj , 2018 Prylar. Usch. Jag slår bara en knop runt mantåget på den höjden jag vill ha. Förra båten saknade mantåg, så jag knopade i grabbräcket. Knopen, dubbelt halvslag kring annan part. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Maj , 2018 På 2018-05-02 på 16:38, Stregnil säger: Jag baxar in min båt på några olika platser och behöver ha lite olika längd på fenderlinan beroende på vart jag befinner mig. Idag har jag flera öglor på repet som kan anpassas för olika djup. Dock tycker jag inte detta är speciellt snyggt, utan skulle vilja ha den typen av fäste där man kan justera linan efter behov. De kan t.ex. heta Fend-Fix, Fastfender osv. Min utmaning är att jag fäster min fenderlina i en ögla med snäppe och har inget rör eller mantåg Känner ni till någon snygg lösning där jag kan fortsätta att använda mina fenderfäste med snäppe men ändå ha en justerbar fenderlina Har du så stor båt att det inte finns fendrar som tillräckligt stora för att nå från vattenytan till relingen - eftersom du måste hissa fendrarna upp och ner. Nä rjag köper fendrar brukar jag lite slämtsamt säga att jag väljer en fender som jag tycker är en aning för stor - sen går jag upp en storlek. Kulfendrar är inte dumma heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Maj , 2018 32 minuter sedan skrev Peter_K: Prylar. Usch. Som fendrar tex. De har man när man ska slussa, annars har ju alla andra det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 3 Maj , 2018 (redigerade) 4 minuter sedan skrev bhemac: Som fendrar tex. De har man när man ska slussa, annars har ju alla andra det Fendrar är inte ”prylar”, medan fiffiluriga fästes-mojänger som man inte behöver egentligen eftersom man kan göra en knop istället är det. Det var min poäng, även om du väljer att missförstå det. Redigerad 3 Maj , 2018 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser