PantellicA 0 Postad 1 Maj , 2018 Morsning! Råkade ut för problem under säsongens första båttur. Motorn började gå dåligt och dö vid tomgång, men funkade fint med lite gaspådrag. Noterade under resans gång hur spänningen på batterierna sjönk stadigt. Stannade motorn, lyfte på kåpan och möts av plaströk/värme. Hittade dock inte källan och efter ett tag vågade jag provstarta igen för att ta mig hem till hamnen vilket gick bra. Efter att ha läst på nätet så förstår jag att brunna regulatorer på dessa Yammor är ganska vanligt, så jag for ner till båten idag och rev ner plastkåporna som täcker denna. Mycket riktigt, det har minsann varit en liten eldsvåda där bakom. Kabelhärvan från regulatorn har brunnit av vilket förklarar ett och annat. Följdfrågor till er: 1. CDI boxen som sitter ovanför har fått smaka lite på värmen också, men om den har tagit funktionell skada vet jag inte. Kablarna ser hela ut. Hur vet jag om denna behöver bytas eller inte? Den är inte direkt gratis. 2. Batterierna börjar bli dåliga, men jag tror att dom går att rädda fortfarande. Är det risky att stoppa tillbaka dom i båten efter att jag laddat upp dom igen? Tänkte om det kan ha varit orsak till att regulatorn blivit överhettad. 3. Måste man riva hela insuget av plast, och därmed även gasreglaget, för att komma åt den inre fästbulten till regulatorn? Monterade loss genom att jag bröt loss kylflänsarna på den brunna regulatorn med en spetstång så att jag kom åt med en liten ringnyckel. 4. Vågar man köpa https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/yamaha/motordelar/produkter/laddningsregulator-yamaha-mercury-rec67f-81960-12/ Den är inte original. Tips på andra ställen som har billiga reservdelar? Tack för ev. hjälp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser