Dragovoice 0 Postad 1 Maj , 2018 Hej, Jag har kommit över en tvåtakts 4 hästars johnson som jag tror är från 1996. Problemet är att det inte är någon gnista på någon av cylindrarna. Den är 2 cylindrig. Jag har felsökt och hittar inget kontaktsbrott mellan spole och tändhatt. Hittar inte några övriga fel på elsystemet men har ingen gnista. Bilder på spole och tändsystem är bifogat. Det jag undrar är om båda spolarna kan ha gått sönder samtidigt? Tar tacksamt emot tips på vad som kan vara fel. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 1 Maj , 2018 Koppla isär och kontrollmät med en multimeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragovoice 0 Postad 1 Maj , 2018 (redigerade) Tack Eld, Hur mäter jag spolen? Antar att det räcker med resistans men vad bör den ligga på? Redigerad 1 Maj , 2018 av Dragovoice Lade till text Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 1 Maj , 2018 Kolla att dödarknappen funkar som den ska. Dom är ibland slutande och ibland brytande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 1 Maj , 2018 4 timmar sedan, Dragovoice säger: Tack Eld, Hur mäter jag spolen? Antar att det räcker med resistans men vad bör den ligga på? Ta loss kablarna och mät primärlindning mellan kabeln som går till brytarspetsarna och spolens kärna samt sekundärlindningen mellan tändkabeln och spolens kärna. Typiska värden för svänghjulsmagnet är 0.25 till 2 Ohm i primärlindningen och 2.8 till 15 KOhm i sekundärlindningen. För att få mer exakta värden måste man konsultera en verkstadsmanual. Det är inte säkert att den är hel även om resistansen är rimlig. För att vara helt säker måste man mäta induktans och förlustfaktor. Men du upptäcker i alla fall om det är avbrott eller en rejäl kortslutning. Kolla även att det inte är kortslutning i kondensatorena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragovoice 0 Postad 2 Maj , 2018 Rascal, märkligt nog har inte denna motor någon dödar knapp. Kan de betyda att jag har missat den eller finns det motorer utan dödar switch. Jag har mekat med typ ett tiotal olika tvåtaktare typ trimmers men denna är den första utan dödare. Eld, Jag har mätt upp båda spolarna och de är inom intervall på både primär och sekundär. De har även liknande värden med varandra så jag tror de är hela. Nu misstänker jag kondensatorn. De ser ut som den bifogade bilden och jag har "oändligt" motstånd mellan kopplingsögla och kropp. Eller mäter jag på fel sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 2 Maj , 2018 Ingen dödarknapp låter konstigt. Men finns det ingen så kan det ju inte vara fel på den Vilken modell är det på motorn? Finns det någon bild på motorns frontsida? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 875 Postad 2 Maj , 2018 1 timme sedan, Dragovoice säger: Rascal, märkligt nog har inte denna motor någon dödar knapp. Kan de betyda att jag har missat den eller finns det motorer utan dödar switch. Jag har mekat med typ ett tiotal olika tvåtaktare typ trimmers men denna är den första utan dödare. - - - Jag har sett äldre små enkla tvåtaktare (det var nog tvåhästare...) där "dödarknappen" varit ihopbyggd med gasreglaget. När gasreglaget trycktes förbi "tomgångsläget" så kortslöts magneten. Det kan ju vara värt att kolla om det finns någon kabel där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 Maj , 2018 22 timmar sedan skrev Dragovoice: Nu misstänker jag kondensatorn. De ser ut som den bifogade bilden och jag har "oändligt" motstånd mellan kopplingsögla och kropp. Det är rätt. Det ska inte vara kontakt mellan kopplingsögla och kropp. Något sätt att stänga av motorn måste finnas och om du inte hittat det så kan det ju bero på att något är trasigt. (Enklaste kortslutningsanordning jag sett är en bergborrmaskin där man trycker ett mässingsbleck mot den oisolerade tändhatten.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragovoice 0 Postad 3 Maj , 2018 Eld, lintott, rascal, Tack för input. Jag håller med om att det är märkligt så jag har försökt hitta mer fakta. Jag har letar lite för att hitta en instruktionsmanual men har hittills inye lyckats. Det jag har hittat är en sprängskiss på tändsystemet men på den hittar jag inte dödaren. Bilden visar systemet och förklaringar till siffror och mer info finns här: http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=a5322403-ca9c-4770-88c3-0df6f7ff188c Kan ni se utifrån bilden om den har en dödarswitch? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 Maj , 2018 (redigerade) Din länk leder inte rätt. Vad står det för benämning på 37, 38 och 39? Redigerad 3 Maj , 2018 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 875 Postad 3 Maj , 2018 1 timme sedan skrev Dragovoice: - -- Kan ni se utifrån bilden om den har en dödarswitch? Det är svårt att tolka sprängskissen. Man behöver leta handgripligt bland kablar/elledningar i anslutning till tändsystemet. Det sitter säkert någon som försvinner iväg o sitter ihopkopplad med något kopplingsbleck någonstans. En fyrahästare är ju ingen lyxmotor så det brukar vara enkla o billiga lösningar för att få till funktionerna. 2018-05-01 vid 15:18 skrev Dragovoice: Vart tar den gröna kabeln som sitter på brytaren vägen?? Kan den vara sammankopplad med en "dödarkontakt" nere under magnetplattan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Maj , 2018 (redigerade) Hej! Finns en verkstadshandbok hos boatinfo.no. Saxade ihop bilden nedan från sidorna 178 - 180 och 310. I bilderna visas av bekvämlighet bara detaljerna för en cylinder trots att de ju egentligen är två. Dödarknappen är som vanligt ansluten till brytare-kondensator-primärspole. [Hmm... har inte funderat på detta tidigare men för en tvåcylindrig motor måste själva dödarknappen ha två separata terminaler som jordas var för sig när man trycker på knappen? (Går ju inte an att permanent koppla ihop respektive cylinders brytare etc.)] Kondensatorerna kan bara kollas ordentligt med kapacitans-mätning. Nämner detta för att vissa multimetrar faktiskt har sådan, kanske din? Kondensatorerna i brytar-tändsystem är av usel kvalitet, börjar lätt att glappa i sina inre änd-anslutningar. Typiskt börjar de dock i förstone att krångla vid hög motortemp, men men. Mer info i denna detaljerade utredning. :-) Redigerad 4 Maj , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragovoice 0 Postad 21 Maj , 2018 Härligt med ett aktivt forum! Jag har inte haft tid med motorn på två veckor och då är mitt inlägg på sidan 5. Starkt jobbat maringuiden! Det som har hänt är att jag fortsatt felsökningen och nu har jag en ny fråga. Ska det vara kontakt mellan punkterna A och B i bilden oavsett om brytarspetsen är sluten eller öppen? A är brytararmen, B är svarta kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragovoice 0 Postad 21 Maj , 2018 Tack Då verkar det felet vara hittat. Nu gäller det att hitta varför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 21 Maj , 2018 Felet skulle tex kunna sitta i den andra änden av den gröna kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragovoice 0 Postad 22 Maj , 2018 Den gröna tillhör tändspolen och felet är kvar när jag kopplar bort den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 22 Maj , 2018 Du får mäta dig framtills du hittat kortslutningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Maj , 2018 (redigerade) Dödarknappen har detaljnummer 0585098 enligt boats.net. (Klicka på 6. STOP SWITCH ASSY så får du upp alla modeller där den använts.) Hittade fotot nedan här. Tre kablar som synes, den med ringöglan kopplas rimligen till jord/chassie. De andra två till varsin cylinders primärkrets på det sätt som syns i schemat för den ena cylindern. Funktionen är väl att ingen av kablarna normalt har kontakt sinsemellan, trycker man på knappen så kopplas de ihop och motorn stannar för att primärkretsarna kortsluts. Ser litet skumt ut i ditt foto vid pilen nedan. Ingen av kablarna får som sagt ha jordkontakt, fattas månne nån plastisolering i skruvförbandet? Endast den rörliga brytararmen skall vara jordad via sin bladfjäder. Ställ brytaravståndet med bladmått till 0.020 tum (0,5 mm) maxöppet enligt beskrivning HÄR. Redigerad 22 Maj , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragovoice 0 Postad 9 Juni , 2018 Hej! När jag demontetade spolarna och mätte motståndet i dem utan att de var inkopplade upptäckte jag att de var kortslutna. Så nu är felet hittat. TACK FÖR ALL HJÄLP!!!! Sådana som ni gör båtlivet roligare. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser