Kvinnornasman 7 Postad 1 Maj , 2018 Hej. Skulle igår byta min vajer till drevet, gick bra att dra ut den tills jag kom till ändan som sitter i reglaget. Kan det vara så att röret/hålet genom drevet/skölden är såpass litet så det bara passar vajern, men när ändarna kommer blir det för trångt? för var så tydligt stopp. Jag försökte montera bort men känns som det inte är meningen att det skall gå att montera bort den? Men någon har ju fått i den ifrån början.. någon mer som upplevt detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lawner 3 Postad 2 Maj , 2018 Vad är det för drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 2 Maj , 2018 2 minuter sedan, Lawner säger: Vad är det för drev? AQ 270 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lawner 3 Postad 2 Maj , 2018 Det drevet kan jag tyvärr inget om. Men det bör ju självklart gå att byta. Troligtvis skall du skruva bort något på vajern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 2 Maj , 2018 2 minuter sedan, Lawner säger: Det drevet kan jag tyvärr inget om. Men det bör ju självklart gå att byta. Troligtvis skall du skruva bort något på vajern. Ja, jag får kolla detta när jag köper ny vajer. Tack ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lawner 3 Postad 2 Maj , 2018 Kolla Youtube. Hittade en klockren video på hur man bytte till mitt alfa drev! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Maj , 2018 Jag fattar inte riktigt vad du menar, fastnar vajern i drevet eller i skölden? Hålet i drevet är ganska litet och vajerns tätning på ytterhöljet kan hugga i när den ska dras ut. Jag förmodar att du monterat bort "vinkel" muttern som ansluter mot växelmekanismen och som saxsprinten sitter i. Sitter den kvar så går inte vajern att få ut från drevet. Sedan är vajern ganska styv i ändarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 2 Maj , 2018 3 minuter sedan, Gelis säger: Jag fattar inte riktigt vad du menar, fastnar vajern i drevet eller i skölden? Hålet i drevet är ganska litet och vajerns tätning på ytterhöljet kan hugga i när den ska dras ut. Jag förmodar att du monterat bort "vinkel" muttern som ansluter mot växelmekanismen och som saxsprinten sitter i. Sitter den kvar så går inte vajern att få ut från drevet. Sedan är vajern ganska styv i ändarna. Ja, vajern är lös både ifrån reglaget och ifrån växelmekanismen. Så jag antar att den fastnar i slangen/röret som går genom skölden. Vajern gick att få ut men sen tog det tvärstopp när själva höljet skulle igenom. Vågar inte dra för mycket heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Maj , 2018 Ok, den fastnar alltså i skölden. Troligtvis så hugger den i tätningen på ytterhöljet, då den har lite större ytterdiameter än själva höljet. Kan du pressa tillbaka höljet så du ser änden från utsidan av skölden? Kolla ifall ändtätningen är större på din vajer. Du ska väl köpa en ny vajer så klipp av den om tätningen ser ut som jag skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 2 Maj , 2018 2 minuter sedan, Gelis säger: Ok, den fastnar alltså i skölden. Troligtvis så hugger den i tätningen på ytterhöljet, då den har lite större ytterdiameter än själva höljet. Kan du pressa tillbaka höljet så du ser änden från utsidan av skölden? Kolla ifall ändtätningen är större på din vajer. Du ska väl köpa en ny vajer så klipp av den om tätningen ser ut som jag skriver. Ja jag har testat att dra den från bägge håll, och ytterhöljet är större än själva vajern. Så min tanke är, som du skriver, att såga såga av vajern och sen får jag kolla när jag köper den nya vajern om det finns möjlighet att klämma på ytterhöljet senare. Förra ägaren har ju fått dit den en gång i tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 2 Maj , 2018 När du drar ut vajerhöljet se till så du får med en dragtråd så du får in den nya vajern igen. "Been there - done that." 🙄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 2 Maj , 2018 9 minuter sedan, ChristerN säger: När du drar ut vajerhöljet se till så du får med en dragtråd så du får in den nya vajern igen. "Been there - done that." 🙄 Det ska jag tänka på Tack ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 4 Maj , 2018 Och så tillslut så var vajern bytt. Går bra att lägga i växeln förut, men akter är det fortfarande trögt. Gissar på att jag får smörja. Då är frågan, behöver jag ta bort något (se bild) eller räcker det att smörja på utsidan? Och ska man ta olja för att komma åt eller ska man ta fett? I så fall, vilken typ av olja alternativt fett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Maj , 2018 Om du släpper på vajern från växelföraren, går mekanismen lätt utan vajer? Dvs lägga i back o fram. Om Ja, Går reglaget lätt när vajern är bortkopplad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 4 Maj , 2018 Inte testat , får göra detta imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 5 Maj , 2018 12 timmar sedan skrev Gelis: Om du släpper på vajern från växelföraren, går mekanismen lätt utan vajer? Dvs lägga i back o fram. Om Ja, Går reglaget lätt när vajern är bortkopplad? Har nu testat att lossa vajern, då går det lätt att att växla. Så då är det smörjning av växelmekanismen som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser