Gäst Stefan Postad 28 Maj , 2005 Har en mercury 50hk-82. Lossat växeln, men den sitter fast i drivaxeln. Hur får jag loss axeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 28 Maj , 2005 [LINK]www.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=29;t=012903#000022 [/LINK] Vill inte vara pessimistisk, men detta hittade jag. Nu har vi väl inte lika aggresivt vatten här kanske, men nog är det ett tecken på total mental härdsmälta att inte göra axeln rostfri från början.:mad: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 28 Maj , 2005 7-012 tackar för länken, stackars Stewe och stackars mig ! Men med ett schysst järnrör så ska jag nog slå både motor och världen med häpnad (hoppas jag). Det är alltså meningen att när man lossat på drevet så ska drivaxeln mer el. mindre ramla ut av sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 28 Maj , 2005 Så är det tänkt, ja. Lite kan den hålla emot, men milt våld ska räcka bra. Egentligen. Däremot så vet jag inte när man bytte till rf-axel, så har du tur så är det nåt annat. För att vara på den säkra sidan - den ska alltså släppa ur motorns överdel, men sitta kvar i växellådan, du behöver inte lossa den ur lådan. Det var väl så du tänkte hoppas jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 28 Maj , 2005 Jag hade hoppats att det skulle vara så. När jag lossade drevet så ramlade det ut, ner ca.1dm och sen var det stopp. Kan det sitta fast ngn annanstans i motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 28 Maj , 2005 Kolla växelstången för säkerhets skull- 1 dm långa är nog inte splinesen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 28 Maj , 2005 Ett vanligt fel på Mercury motorer. Eftersom dom inte har rostfria drivaxlar. Rostar drivaxeln fast i vevaxeln. Och det är långt in i 90-talet det gäller Mercury. Är bara att använda som reservdelsmotor sedan. Går inte att åtgärda. Är ägaren till motorn som inte bytt impeller i tid. Eller helt enkelt slarvat med att ta ner växelhuset och smörja in axeln. Gäller egentligen alla båtmotorer. Även dom som är legerade och även rostfria. Går det tillräckligt långt tid från att ta ner växelhuset kan det fastna. Och värst är ju dessa motorer som sitter på för jämnan i fuktigt klimat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 28 Maj , 2005 Tackar för det, gick ut och letade upp spettet och några brädlappar som jag satte mellan drev och rigg, och bände till rätt så försiktigt. Och axeln lossade i motorblocket.Sen var det inga problem, lite bök innan axeln kom på plats igen. Startade motorn och vattnet kom ut där det skulle. Har man inte gjort det här tidigare så är man ju lite ängslig att det skall gå åt h...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser