Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Gäst Stefan

impellerbyte

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Har en mercury 50hk-82. Lossat växeln, men den sitter fast i drivaxeln. Hur får jag loss axeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[LINK]www.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=29;t=012903#000022 [/LINK] Vill inte vara pessimistisk, men detta hittade jag. Nu har vi väl inte lika aggresivt vatten här kanske, men nog är det ett tecken på total mental härdsmälta att inte göra axeln rostfri från början.:mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

7-012 tackar för länken, stackars Stewe och stackars mig ! Men med ett schysst järnrör så ska jag nog slå både motor och världen med häpnad (hoppas jag). Det är alltså meningen att när man lossat på drevet så ska drivaxeln mer el. mindre ramla ut av sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det tänkt, ja. Lite kan den hålla emot, men milt våld ska räcka bra. Egentligen. Däremot så vet jag inte när man bytte till rf-axel, så har du tur så är det nåt annat. För att vara på den säkra sidan - den ska alltså släppa ur motorns överdel, men sitta kvar i växellådan, du behöver inte lossa den ur lådan. Det var väl så du tänkte hoppas jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Jag hade hoppats att det skulle vara så. När jag lossade drevet så ramlade det ut, ner ca.1dm och sen var det stopp. Kan det sitta fast ngn annanstans i motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla växelstången för säkerhets skull- 1 dm långa är nog inte splinesen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel på Mercury motorer. Eftersom dom inte har rostfria drivaxlar. Rostar drivaxeln fast i vevaxeln. Och det är långt in i 90-talet det gäller Mercury. Är bara att använda som reservdelsmotor sedan. Går inte att åtgärda. Är ägaren till motorn som inte bytt impeller i tid. Eller helt enkelt slarvat med att ta ner växelhuset och smörja in axeln. Gäller egentligen alla båtmotorer. Även dom som är legerade och även rostfria. Går det tillräckligt långt tid från att ta ner växelhuset kan det fastna. Och värst är ju dessa motorer som sitter på för jämnan i fuktigt klimat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Tackar för det, gick ut och letade upp spettet och några brädlappar som jag satte mellan drev och rigg, och bände till rätt så försiktigt. Och axeln lossade i motorblocket.Sen var det inga problem, lite bök innan axeln kom på plats igen. Startade motorn och vattnet kom ut där det skulle. Har man inte gjort det här tidigare så är man ju lite ängslig att det skall gå åt h......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...