ottootto 0 Postad 29 April , 2018 Hej alla båt & motorintresserade! Idag tänkte jag byta motoroljan på min Yamaha 100hk -04. Dessvärre upptäckte jag små klumpar i oljan och den var i början ganska svart för att sedan bli mer brunaktig. Se bilder. (Det kan vara att den gröna behållaren ger en felaktig nyans av oljan) Varför har det blivit så här? Vad tycker ni? Kan man hälla på ny olja och hoppas på det bästa eller måste man undersöka ev fel? Tacksam för svar. MVH Otto. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 April , 2018 Hur är "klumparna" hårda som sand, metall eller mjuka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottootto 0 Postad 30 April , 2018 Klumparna är mjuka. Läste att det skulle kunna vara sot? Är det möjligt och hur i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 April , 2018 Om oljan är varm skulle jag oroa mig mer än om den är kall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Monticello 14 Postad 30 April , 2018 Hur länge sedan är motoroljan bytt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 30 April , 2018 var kommer oljan ut? Växelhus eller motorolja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Maj , 2018 På 2018-04-29 på 22:13, ottootto säger: Hej alla båt & motorintresserade! Idag tänkte jag byta motoroljan på min Yamaha 100hk -04. Dessvärre upptäckte jag små klumpar i oljan och den var i början ganska svart för att sedan bli mer brunaktig. Se bilder. (Det kan vara att den gröna behållaren ger en felaktig nyans av oljan) Varför har det blivit så här? Vad tycker ni? Kan man hälla på ny olja och hoppas på det bästa eller måste man undersöka ev fel? Tacksam för svar. MVH Otto. Dom klumparna bör filter ta hand om, fast det kanske inte sitter nåt. Eftersom klumparna e mjuka kan det tyda på att något av additiven gjort sitt jobb. Häll i olja, kör runt motor och töm en llr två ggr (skölj ur med motorolja. Om du får ut "klumpar" gör igen) sen fyller du på och kör.. kolla efter några timmars körning om det börjat återkomma) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Maj , 2018 På 2018-04-29 på 22:13, ottootto säger: Hej alla båt & motorintresserade! Idag tänkte jag byta motoroljan på min Yamaha 100hk -04. Dessvärre upptäckte jag små klumpar i oljan och den var i början ganska svart för att sedan bli mer brunaktig. Se bilder. (Det kan vara att den gröna behållaren ger en felaktig nyans av oljan) Varför har det blivit så här? Vad tycker ni? Kan man hälla på ny olja och hoppas på det bästa eller måste man undersöka ev fel? Tacksam för svar. MVH Otto. Ps. Du har väl koll på att du har kylning att impeller funkar ok ds? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottootto 0 Postad 1 Maj , 2018 Det är kall motorolja, som byttes senast för 2 år sedan. Motorn startade fint efter vinterförvaringen och kyler som den ska. Tänkte precis som Caribic410, att byta olja + filter och sedan kolla (ev. byta) oftare. Tror ni att det kan vara sotpartiklar, efter att motorn stått still i vinter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 1 Maj , 2018 I mina ögon ser det ut som du har vatten i oljan, om så är fallet så kan det vara sot eller andra avlagringar som släpper pga vattnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 Maj , 2018 1 timme sedan, frans73 säger: I mina ögon ser det ut som du har vatten i oljan, om så är fallet så kan det vara sot eller andra avlagringar som släpper pga vattnet De gångerna jag har haft vatten i min smörjolja, så har den varit grå och det finns väl en gråaktig ton på bilderna, snarare än en brun. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottootto 0 Postad 1 Maj , 2018 Ja, så kan det vara. Antar då att det är någon packning som inte tätar tillräckligt. Måste det åtgärdas, eller räcker det att "hålla koll" på oljan samt byta oftare? Var börjar man om packningar ska kontrolleras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Maj , 2018 Byt oljan och kör motorn några minuter för att kolla att nivån är ok. Kör sedan en längre tur för att få upp tempen i motorn(gärna ett par timmar). Ser oljan efter detta ok ut är det nog ingen fara, men kolla nivå och utseende då och då. Är oljan däremot grumlig med stråk av vita eller gråa inslag är det vatten som kommer in någonstans. På våren och hösten kan man få stråk i oljan pga kondens, men dessa skall dunsta efter några körningar. Oroa dig inte för mycket innan du kört ett tag. Kall olja som stått kan se trist ut. Byt dock olja varje år så är du snäll mot motorn. Klumparna har bildats i tråget, annars skulle de sitta i filtret. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 Maj , 2018 De två gångerna jag har fått vatten i oljan har det varit av andra orsaker. Första gången var det baksug i en länspumpsledning som fyllde båten upp svänghjulet en bra bit. Andra gången var det nåt liknande, exakt hur kommer jag i skrivande ögonblick inte ihåg. Har du inte varit varit med om nåt exepionellt, så är det nog nån packning Jag fick nog vatten i oljan vid ett tidigare tillfälle om jag inte minns fel. På en gammal MD1. På axeln som driver impellern (vattenpumpen) finns det två simringar (tätring 13 i bifogad länk). https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-26-15112.aspx Jag har för mig att bägge var kass och dräneringshålet emellan dem var igen-målat/rostat. Skulle det va nåt sån så är det ju enkelt att åtgärda. Fixade det själv, trott att jag är totalt rudis och helt ointreserad av motorer. Att köra med en motor som läcker in kylvatten via nån trasig packning nån längre tid - det skulle jag nog inte jag vilja göra. För mig är kylvatten = saltvatten. Saltvatten befrämjar ju rost. Mängden vattenblandad olja ökar väl dessutom efter hand som vatten läcker in Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Maj , 2018 Det är alltid vanskligt att bedöma enbart utifrån en bild. Att börja riva motorn utan att ha testat med ny olja en sväng är inte rätt väg enligt mig. Att köra motorn en tur, helst med koll på oljan då och då är en bra start för att se om det kommer in vatten. När det kommer in vatten i oljan på en 4t utombordare är det ofta topplockspackningen som läcker. I övrigt är det sprickor eller rosthål i antingen avgasmantel eller block/topp som brukar kunna vara boven. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottootto 0 Postad 1 Maj , 2018 Ok, då blir det till att byta olja och filter, sedan hålla stenkoll på oljan. Tack för alla svar!! Mvh Otto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser