Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
RobertL

Varvtal och propellerval

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Bayliner 2855 med en remanufactured 383:a på 350 hk och ett Bravo 3 drev. Köpte motorn förra sommarn och åkte då med Mercruiser trebladiga proppar 22P. 
Då varvade maskin ca 5100 vid WOT och ca 4100 vid lägsta möjliga marschfart ca 25-26 knop. 

Nu har jag köpt ett par 4-bladiga Signatureproppar 22P och hamnar på 4800 vid WOT och ca 3600 vid lägsta möjliga marschfart som nu hamnar på 22 knop. Här drar maskin dessutom 3 dl mindre soppa per distans enligt Garmins flödesmätare. 

Nästan bara fördelar med andra ord. Passar mig perfekt att komma ner till 22 knop och känns bra att inte behöva varva maskin mer än 3600 för fin planing. Ytterligare ett plus är att tiden det tar att få upp båten i planing har minskat avsevärt, kliver upp på kanske 5 sekunder med 3/4 gaspådrag. 

Det jag skulle behöva input på är om jag ligger farligt nära undre gränsen i varvtal vid WOT?
Motorn är specad 4800-5200 och jag hamnade ganska precis på 4800. Båten är ca halvlastad med utrusting mm. 

Det känns inte som att den behöver jobba speciellt hårt. Går upp i plan med va 3/4 gas och planar vad 3600 varv med nånstans 1/2 gas, kanske lite drygt. 

Om jag ska komma upp i högre varv vid WOT åker väl varvet upp vid marschfart och det vill jag helst inte, tror jag. 

Tilläggas att vi oftast puttrar fram i 5-6 knop och kanske 5-10 timmar per säsong ligger vi i marschfart. Plågar den aldrig med högre pådrag än så annat än när hon ska upp i plan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara farligt att ligga vid undre gränsen på 4800 rpm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har blivit varnad av Mercruisermek att proppa båten så att motorn inte orkar upp i maxvarv och nu var den t ex inte fulltankad mm, så den kommer vara lite tyngre vid några tillfällen under säsongen. 

 

Ska tydligen i längden slita hårdare på ventilsäten bland annat eftersom det blir varmare om den får jobba för hårt. Har dock ingen uppfattning om det är kritiskt ifall man vid absolut fulltankad/lastad båt går 50-100 rmp under gränsen samt om det är förmildrande ifall jag inte kör så hårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...