Rolle85 69 Postad 29 April , 2018 (redigerade) Kan nån förklara hur en vattenavskiljare fungerar? Jag har en Mercury 125hk med fast tank. Vilken typ av avskiljare bör man ha och kan jag montera den nära bränsletanken under däck? Jag har en fast plasttank på ca 130l. Vad gör ni med bensin och tank inför vinterförvaring. Jag har fått vatten i bränslet =/ Har handpumpat ut så mycket jag kunde och fyller nu på med ny bensin. Hur göra nu?? Redigerad 29 April , 2018 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 29 April , 2018 (redigerade) Hej, jag såg ju att du haft problem med vatten i tanken och nu kommer denna frågan. Jag misstänker ju att du inte haft något filter alls och därför fått dina problem. Det kan alltså innebära att du tömt tanken helt i onödan, för om du inte har filter så får du problem. Vad du letar efter är 10 micron filter av något slag. Detta filtrerar ut vattnet. Det finns ett antal varianter, vissa har kopp där man kan tömma ut vattnet. På min båt så kör jag med ett filter som inte har någon kopp. När det blir för mycket vatten på tanksidan, blir det jobbigt för bränslepumpen, det brukar höras med ett speciellt ljud. Jag har Yamaha vet inte om det är likadant på andra motorer. Hör du detta ljud, eller har problem när du kör max, så är det läge att kolla detta filter. Det är extremt viktigt att man har ett filter som filtrerar vattnet. I annat fall kan vatten ansamlas och förstöra motorn. Edit: När det gäller förvaring, finns två varianter. Det är max eller min. Har du max, och täpper igen, så kan luften inte avge så mycket fukt. Har du ingen vätska i alls, så kan man också klara sig. Det värsta är mitt i mellan. Redigerad 29 April , 2018 av Crabmeat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 29 April , 2018 (redigerade) spelar det nån roll var jag monterar filtret på vägen till motorn? Dvs kan jag montera det på följande sätt: Tank, vattenavskiljare, pumpblåsa, motor. Redigerad 29 April , 2018 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 29 April , 2018 Ibland finns det självfall att ta hänsyn till, men jag tror inte om du har en utombordare behöver bry dig om det. Jag skulle satt filtret så att det är skyddat emot väder och lätt att byta eller tömma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 29 April , 2018 (redigerade) jag har en lycka i golvet och därnere sitter plasttank och därmed bränsleslangen blottad bort mot motorn. Där nere kanske? Hur tömmer jag ut bränslesystemet i motorn, jag har dränerat förgasarna. Redigerad 29 April , 2018 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 29 April , 2018 Det är nog ett bra ställe. Då du har problem med vatten, så försök ta ett filter med kopp. Har du en förgasarmotor så och problem, så har du verkligen vatten i tanken. Motorer med förgasare är inte alls så känsliga emot vatten i bränslet. Någon som har din motor får förklara hur du skall göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 April , 2018 2 timmar sedan, Crabmeat säger: Vad du letar efter är 10 micron filter av något slag. Detta filtrerar ut vattnet. Menar du att allt vatten separeras bort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 April , 2018 Jag tycker att det är svårt med dagens bensin som innehåller mer eller mindre sprit att få en vattenavskiljare att funka. Bränslet skiktar sig inte som det gjorde förr utan vattnet är löst i spriten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 29 April , 2018 (redigerade) de är förgasarmotor, 2 takt Redigerad 29 April , 2018 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 April , 2018 Vattenavskiljare tar fasta på att bensin är lättare än vatten. Bensinen flyter ovanpå eventuellt vatten i avskiljaren och man tappar bensinen till motorn ovanifrån. Många avskiljare har en urtappningskran i botten som man kan öppna för att hälla bort vattnet som samlats längst ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 April , 2018 Filter måste man ha men vattenavskiljare gör ingen nytta alls om man kör på etanolblandad bensin... såvida man inte får in vansinnigt mycket vatten i tanken så att etanolen blir vattenmättad. Om man kör på alkylatbensin behöver man däremot fortfarande vattenavskiljare. Med etanolinblandning i bensinen så kommer det lilla vatten som även normalt hamnar i tanken lösas av etanolen och följa med etanol och bensin genom motorn och ut med avgaserna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trucker1 94 Postad 30 April , 2018 (redigerade) Montera filterhållaren i motorbrunnen,inte vill du väl kladda med bränsle i båten. Så här har jag satt min Tänk även på att använda filter som inte separerar oljan om du kör 2takt Redigerad 30 April , 2018 av trucker1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 30 April , 2018 (redigerade) Så, fungerar vattenavskiljare eller inte? Min motor blandar in olja själv i bränslet så det borde väl inte vara ett problem? Jag monterar den gärna strax efter bränsletanken under däck, går det? Redigerad 30 April , 2018 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 April , 2018 (redigerade) En vattenavskiljare fungerar för att skilja vatten från bensin eller dieselolja men den kan inte skilja vatten från etanol. För att skilja vatten från etanol behöver du en destillationsapparat. Redigerad 30 April , 2018 av Eld- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 April , 2018 Jag tror inte myndigheterna godtar att man hävdar att ska destillera bensinen om man blir påkommen med apparat! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 30 April , 2018 Om det inte kan skilja ut vatten från etanol bör det separera etanol från bensin. Om det går på skillnader i molekylegenskaper, som t ex storlek eller polär/opolär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 April , 2018 54 minuter sedan, Pentax säger: Jag tror inte myndigheterna godtar att man hävdar att ska destillera bensinen om man blir påkommen med apparat! Alldeles bortsett från vad myndigheterna tycker så är det nog inte helt ofarligt att destillera bensin hemma (eller i båten). Jag tycker vi ska överlåta det åt oljeraffinaderierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 30 April , 2018 så vilken typ av vattenavskiljare bör jag montera. Jag ska ha den under däck, gärna med kopp så man kan tömma allteftersom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 April , 2018 53 minuter sedan, raol säger: Om det inte kan skilja ut vatten från etanol bör det separera etanol från bensin. Om det går på skillnader i molekylegenskaper, som t ex storlek eller polär/opolär. Vatten är ju en dipol och kan därför inte blanda sig med bensin som inte är en dipol. Detta i kombination att vatten har högre densitet än bensin utnyttjar man i en vattenavskiljare genom att man låter vattnet sjunka till botten i en burk. (I större anläggningar använder man en centrifug.) OH-gruppen i etanol gör att den fungerar som en halv dipol och därför kan blanda sig med både bensin och vatten. När vatten, etanol och bensin är blandat så fungerar inte en vattenavskiljare. Vattnet separeras inte från bensinen så att den kan sjunka till botten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 30 April , 2018 I en annan tråd pratade det om att det är skadligt för moderna motorer att köras med vatten som blandat sig med etanolen i bensinen. Hur löser man den ekvationen? Ska man destruera bensin om man vet att bensinen har fått vatten i sig? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 30 April , 2018 2 timmar sedan, Rolle85 säger: så vilken typ av vattenavskiljare bör jag montera. Jag ska ha den under däck, gärna med kopp så man kan tömma allteftersom. https://www.seasea.se/bränslefilter-komplett-mercury-1?nosto=productpage-nosto-2 Bara ett förslag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Maj , 2018 Vattenkoppen rymmer ca en kaffekopp med vatten, när den är full så får motorn vattenblandad bensin om det är mycket vatten i bensinen. 1% vatten i bensinen ger 1 dl vatten per 10 liter bensin. Ska man ha nytta av vattenavskiljaren så bör man alltså kolla den ganska ofta och då bör den sitta så det är enkelt att kolla. Vad det är för filter spelar ingen roll för vattenavskiljningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 1 Maj , 2018 ok, sätter en sådan efter bensintanken innan pumpblåsan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 8 Maj , 2018 (redigerade) Jag har en mercurymotor med origianlbränsleslang, 125hk. Passar denna avskiljare?: https://www.seasea.se/bränslefilter-komplett-mercury-1 Redigerad 8 Maj , 2018 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 8 Maj , 2018 kan nån se hur man ska koppla på locket. Dvs var ska bränsle in och var ska de ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 8 Maj , 2018 Bara följa pilarna, Två in - två ut. välj en av varje. Plugga dom två som inte ska användas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 9 Maj , 2018 är det om man har två motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 26 Maj , 2018 En följdfråga. Jag har nu monterat avskiljaren och motorn går fint. Men den genomskinliga delen blev full på ett par minuter. Har jag så mycket vatten i bränslet???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Maj , 2018 Nej, skiljer den inte ut något vatten blir glasdelen full med bränsle. Tanken är att bränslet ska sjunka till botten av behållaren, och kunna tappas av där. Tyvärr är det svårt att dela på vatten och bränsle med dagens spritinblandning i bränslet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser