Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
pbsimple

Elfel

Rekommendera Poster

Har fått ett mysko fel som jag inte lyckas klura ut. Jag har två batteribankar. En motorbank med huvudbrytare. Underhållsbanken har två olika olika kretsar med varsin huvudbrytare men matade från samma batteri. Nu till problemet: när motorn(läs generatorn) startar sluts den ena av de två underhållskretsarna. Problemet började i samband med en något seg uppstart där startmotorn  fick jobba lite mer än vad som är nyttigt. Motorn md7a med diodbrygga bak på generatorn. Så här års vill man gärna veta var man skall börja leta innan man river ut rubbet så om nån har nån idé om vad detta kan vara är tips mycket välkomna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser din problembeskrivning (som inte är helt lätt att förstå) får jag denna bilden 

 

5ae5e4a820c81_Batladdkrets.png.1afaf5f600111426d876ada52a0e68f9.png

 

Vid den röda runda ringen (A) vid Förbukningsbatteriet - borde finnas nåt - tex ett skiljerelä eller liknande!?

Du säger att när generatorn laddar så sluter tex Batterifrånskiljare 2 (BF2)

 

Det är inte så att BF2 har brunnit ihop i kontakterna och därför alltid är sluten!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Start o förbrukning är skilda åt med diodbrygga på generatorn. I övrigt tycker jag att det jag ser med mina lekmannaögon utav ditt schema ovan verkar stämma. BF2 har inte brunnit. Brytarna funkar som de ska när inte generatorn snurrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är anledningen till att ha två brytare på samma batteri?

 

Det är väl ingen sådan där vridbrytare 1, 2, båda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, pbsimple säger:

när motorn(läs generatorn) startar sluts den ena av de två underhållskretsarna.

BF1 eller BF2 sluts. Är BF relän?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare ägare varit tillgänglig för frågestund så hade han förmodligen haft en väldigt bra förklaring till varför han skapat två olika förbrukar-kretsar. Nä, ingen "1,2,båda"-brytare. Nä, inte relän. Vanliga 'såna där med stor, röd plastnyckel'-brytare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, pbsimple säger:

Nä, inte relän

Men hur sluts då kretsen när motorn går? Någon extra kabel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, pbsimple säger:

 Start o förbrukning är skilda åt med diodbrygga på generatorn. I övrigt tycker jag att det jag ser med mina lekmannaögon utav ditt schema ovan verkar stämma. BF2 har inte brunnit. Brytarna funkar som de ska när inte generatorn snurrar.


Det fins en viss svårighet när man pratar olika språk:

På en 12V"växelströmgenerator" finns det alltid en diodbrygga som likriktar den växelström som generatorn genererar till likström. Den har ingen skiljande funktion mellan batterierna.

Är det den diodbryggan du menar, så har du bara en batteribank för start och förbruking.

Skulle det va en sk dubbeldiod, så är den så stor att jag inte förstår varför den skulle vara monterad på generatorn:

Har du nån bild på dodbryggan på generatorn.

Är det en sån här batterifrånskilljare.

 

5ae6a143b7133_Batterifrnskilkjare.jpg.292b39650b534d98a60a3da67ac6e435.jpg

 

I så fall är det helt orimligt att den kan va öppen (frånslagen/bruten) när inte generatorn laddar och sluter (slå till/ihopkopplad) när generatorn  laddar, utan att nån manövrerar det röda handtaget.

Har du nån bild på batterifrånskilljaren (-na) 

 

Jag skulle följa kablarna och rita upp ett enkelt schema på hur din laddnings och förbrukningskrets är kopplad.

Att man sen har två kretsar efter förbrukningsbatteriet tycker inte jag är nåt konstigt.

Det har jag också i min båt - fast jag har bara en batterifrånskiljare till huvudkretsen/den stora elcentralen.

Direkt efter batteriet sitter en liten säkringspanel som avsäkra 

 1. ledningen från solcellspanelens laddningsregulator

2. två separata säkringar till mina två automatiska länspumpar ( två skillda utrymmen)

3, Batteriladdaren

4. Säkring till värmaren. Dels vill man inte bryta bort spännngen till värmaren innan den kallnat och dels kanske man vill köra med värmaren på vintern då inget annat behöver va inkopplat - än det som ligger på den lilla säkringsdosan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP har haft generatorer med en extra "gavel" innehållande skiljedioder som separerat batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är sådana batterifrånskiljare (som jag kallar huvudbrytare). 

För att förvirra er lite 😗så har jag felaktigt kallat min röda skiljediod-platta (se bild,lånad)för diodbrygga(som ju som påpekat är likriktare och oxå sitter bak på generatorn).Ber om ursäkt för det. 

 

post-13243-1394237488,8668.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är  inte så enkelt att en diod i batteriseparatorn gått sönder och du har bara laddning på ett batteri?

Om jag inte missminner mig går plattan med skiljedioderna att montera bort, då får man bara en utgång från generatorn, där kan man då med fördel koppla in BTs batteriseparator, som då ersätter den röda batteriseparatorn helt.

 

För övrigt en ganska intressant generator då den helt saknar kol och släpringar, dvs. helt gnistfri.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, pbsimple säger:

Ja det är sådana batterifrånskiljare (som jag kallar huvudbrytare). 

För att förvirra er lite 😗så har jag felaktigt kallat min röda skiljediod-platta (se bild,lånad)för diodbrygga(som ju som påpekat är likriktare och oxå sitter bak på generatorn).Ber om ursäkt för det. 

 

 

Det är inte ltt för oss som är yrkesskada och hela tiden svänger oss med en massa obegripligheter. :ph34r:

En brytare klarar att bryta alla de normalt förekommande strömmarna i en anläggning och  som den är dimentionerad för:

En frånskiljare klarar i princip inte att bryta några större strömmar och skall därför bara manövreras i strömlöst läge.

Jag kan en hel del om el, men väldigt lite om motorer och generatorer på båtmotorer. En sån specialkinstruktion med dubbeldiod, har jag aldrig sett eller hört talas om - fast den motsvarar ju den rundaringen A på min skiss, även om anslutningen i pricip bara är en bult.

Valborgsmässofirandet här längst ute i väster regnar bort, så jag roade mig med att revidera skissen.

Så här borde din laddnings och batterikrets se ut.

5ae74bdd2d700_BatladdkretsRev.png.45cb4941af77abc688f24f31c0160365.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Och här har jag i grönt ritat problemet. Någonstans, antingen direkt från generatorn, eller något annanstans "smiter" strömmen förbi brytaren direkt till "elcentral 2". Men bara den och endast när generatorn snurrar.

Ber om ursäkt för att schemat troligtvis inte är fackmannamässigt korrekt, men det blir inte bättre än så med tjocka fingrar på en mobilskärm. 🐘

image_2018-05-01_00-17.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är den nedre gröna som finns så verkar det logiskt. Förbrukare på BF2 får ström när motorn går eller när BF2 är tillslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar ju som att det nu finns något som verkar fungera som den nedre gröna. Frågan är bara var/vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad det är som får ström när BF2 sluts. Jag skulle gissa på att det är något som har med navigation att göra eller lanternor.

Normalt är BF2 bruten och tex ingen ström till lanternor. När motorn går kan man tända dem. Går inte motorn så kan man tända om man slår till BF2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Normalt är BF2 bruten och tex ingen ström till lanternor. När motorn går kan man tända dem.

Menar du att det kan finnas nån slags nödfunktion som gör att man skall kunna tända lanternor även om BF2 är bruten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, pbsimple säger:

Menar du att det kan finnas nån slags nödfunktion som gör att man skall kunna tända lanternor även om BF2 är bruten?

Eller tvärtom, normalt får man ström när man åker.

Jag vet flera som skulle behöva ha den funktionen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst 😀. Kabeln från generatorn till underhållsbatteriet satt på "ut-sidan" av BF2. Har troligtvis varit så hela tiden men det har man inte märkt eftersom det första man alltid gjort när man kommit till båten är att slå på BF2 för att kunna kyla sin öl(alkoholfri förståss). När man sedan startar motorn har man inte märkt nån skillnad eftersom BF2 redan var påslagen.

En funktion med detta har varit att man kunnat slå av laddningen till underhållsbatteriet. Finns det nån bra anledning till en sådan funktion?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...