Pellegoria 0 Postad 28 April , 2018 Jag tänker ordna sötvattenkylning (kölkylning) till min Albin O21 och använda motorns pump. som cirkulationspump. Nu undrar jag om den klarar den högre vattentemperaturen. En extra pump får ta hand om avgaskylningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 April , 2018 Hej och välkommen! Varför inte använda maskinens kugghjulspump till kylning av avgasröret, och en el eller remdriven impellerpump till kölkylningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellegoria 0 Postad 29 April , 2018 Min tanke är att ansluta sugsidan på pumpen till röret under båten, och röret som i dag går in i avgaslimpan får istället gå till andra ändan på röret under båten, givetvis ska det till ett expansionskärl. Då behöver jag inte göra om något på motorn med rördragning och tempreglering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 April , 2018 Visst kan du göra så, vid närmare eftertanke ser jag ingen vinst med mitt förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 April , 2018 Elektriska cirkulationspumpar klarar temperaturen. Tyvärr ganska dyra. Det finns billiga pumpar i plast på eBay som sägs klara 100°. Har en sådan liggande men ej kommit till skott att prova med hett vatten, har även köpt en till värmesystemet som ska monteras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellegoria 0 Postad 29 April , 2018 Motorn sitter i en liten öppen snipa, så jag tänker skippa el. Jag har en remdriven kugghjulspump som jag tänker använda till avgaskylningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 29 April , 2018 Inte svar på din fråga, men jag måste få fråga varför du gör detta? Är det för att slippa en värmeväxlare du gör två nya hål genom skrovet och drar rör på utsidan trots att du fortfarande är beroende av din gamla vattenkylning. Vad ser du för vinst med detta? Obs, jag är inte kritisk, jag vill bara förstå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 April , 2018 Samma fördelar som med en värmeväxlare. glykol i maskinen. Kölkylning ett mycket bra system som tyvärr inte är så vanligt längre, ganska vänligt mot plånboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 29 April , 2018 Men vad är fördelen mot en värmeväxlare? Priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 April , 2018 23 minuter sedan, Tomas99 säger: Men vad är fördelen mot en värmeväxlare? Priset? Priset, absolut men framförallt slipper man skräp i värmeväxlaren. Går man i is eller mycket skräp i vattnet så slipper man de problemen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 April , 2018 18 minuter sedan, Tomas99 säger: Men vad är fördelen mot en värmeväxlare? Priset? Enkelt system, ingen värmeväxlare som sätts igen av ålagräs och annat skräp, eventuella delar har närmaste rörmockare, och som du nämner priset. Ganska okompliserat system som en normalhändig person kan fixa med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellegoria 0 Postad 29 April , 2018 Ja, kölkylningen är gratis då jag har alla delar, men tack för tipset, jag ska kolla efter en växlare. Det är ingen brådska då både motorn och båten ska helrenoveras! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser